Dag allemaal,
Een poos geleden was ik al actief op het forum maar kon mijn oude account niet meer vinden. Dan maar een nieuwe dus.
Leuk om weer terug te zijn en alles te lezen!
Begin dit jaar heb ik proefgereden op de ST3 en de RM Supercharger 2 HS Rohloff. De ST3 was natuurlijk geweldig qua snelheid, maar het comfort van de RM vond ik echt bijzonder.
Enige nadeel, en dat is al vaak beschreven op dit forum, is het tekort aan vermogen op de RM: ik haalde 40km/u, soms wat erboven, maar daar moest ik al aardig voor werken. Bij tegenwind in de polder zakte ik zelfs terug naar 27km/u. Nou ben ik niet super fit, maar dat viel me toch tegen.
Nu is er recent een update gekomen voor de Bosch motor waarbij het koppel is verhoogd van 75nm naar 85nm. Ik ken de draadjes op dit forum waar de technici ingaan op koppel vs wattage, maar als het te technisch wordt haak ik vrij snel af.
Kortom, ik ben benieuwd wat jullie denken van die stijging van het koppel van 75 naar 85nm.
Heeft dit effect op de snelheid van accelereren? Helpt het om boven de 40km/u te komen? Helpt het bij tegenwind?
Ben benieuwd. Want dan kan ik overwegen om er binnenkort toch nog eens goed op te gaan rijden, of dat ik het gewoon moet vergeten.
Bedankt!
Stijn
Update bosch motor naar 85nm
-
- Expert
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
- Locatie: Noord Brabant
- Merk SP: Stromer ST3
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Tip voor de toekomst: met een mailtje naar info at stromerforum punt nl had je dat oude account wel kunnen achterhalenStijnemans schreef: ↑09 sep 2020, 20:17 Een poos geleden was ik al actief op het forum maar kon mijn oude account niet meer vinden. Dan maar een nieuwe dus.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
het is de eenheid Nm geen nm..... ja naar 85Nm is natuurlijk altijd een verbetering. De motor is zo'n 13% sterker, dat merk je bij het optrekken vooral en bij de topsnelheid. Of het genoeg is om met die fiets bij de 40km/u uit te komen weet ik ook niet. Dat ligt ook aan jouw eigen koppel dat je er nog bij toevoegt. Elke SP zou zo naar de 45km/u moeten kunnen anders zijn ze te gevaarlijk in mijn ogen om goed de weg mee op te kunnen.Stijnemans schreef: ↑09 sep 2020, 20:17
Kortom, ik ben benieuwd wat jullie denken van die stijging van het koppel van 75 naar 85nm.
Heeft dit effect op de snelheid van accelereren? Helpt het om boven de 40km/u te komen? Helpt het bij tegenwind?
Bedankt!
Stijn
Maar probeer hem uit dat is het beste advies, dan weet je of het voor jou goed is.
Van 75 Nm naar 85 Nm is idd een vermogen- en krachttoename van 13%. Helaas is de wrijving van de lucht dominant bij 40 km/u en die luchtwrijvingskracht gaat kwadratisch met de snelheid: om van 40 naar 45 km/u te komen is 45^2 / 40^2 = 1.265 keer (26.5%) zoveel kracht/vermogen nodig. Met die update zul je waarschijnlijk ergens rond de 42-43 km/u komen.
(Ik heb even aangenomen dat het extra koppel over het hele toerenbereik beschikbaar is.)
(Ik heb even aangenomen dat het extra koppel over het hele toerenbereik beschikbaar is.)
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Je gaat dat (een klein) beetje merken, maar verwacht geen wonderen ... die extra 10 Nm gaan immers niet rechtstreeks naar je achterwiel wegens middenmotor met interne tandwieloverbrenging.Stijnemans schreef: ↑09 sep 2020, 20:17 Kortom, ik ben benieuwd wat jullie denken van die stijging van het koppel van 75 naar 85nm.
Heeft dit effect op de snelheid van accelereren? Helpt het om boven de 40km/u te komen? Helpt het bij tegenwind?
Opnieuw testen (in alle weersomstandigheden ...) is dan ook de boodschap.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Expert
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
- Locatie: Noord Brabant
- Merk SP: Stromer ST3
Mooie reacties!
Ik denk dat de RM inderdaad zou profiteren van meer snelheid bij het optrekken omdat dit zeker in verkeer belangrijk is. Ik voelde me op de ST3 aanmerkelijk veiliger binnen de bebouwde kom met auto's voor en achter me. Toch geldt dat ook voor de topsnelheid. Auto's vinden 45km/u vaak al traag en gaan dan soms al vervelend doen. Als je maar tot 40km/u komt dan is dat nog gevaarlijker.
Was er maar de optie van het comfort van de Supercharger met belt en Rohloff en het vermogen van de ST3/ST5. De nieuwe ST2 heeft voor mij geen aantrekkelijk frame, en is bovendien te klein met maximaal een large frame (1,90m en 100kg). Stromer gaat dat ook in 2021 niet leveren, lijkt me. En de enige update die RM heeft aangekondigd is een grotere dual battery. Wat mooi is, maar wat het tekort aan vermogen niet oplost.
"Eerste-wereld-problemen", i know. Maar toch lastig!
Ik denk dat de RM inderdaad zou profiteren van meer snelheid bij het optrekken omdat dit zeker in verkeer belangrijk is. Ik voelde me op de ST3 aanmerkelijk veiliger binnen de bebouwde kom met auto's voor en achter me. Toch geldt dat ook voor de topsnelheid. Auto's vinden 45km/u vaak al traag en gaan dan soms al vervelend doen. Als je maar tot 40km/u komt dan is dat nog gevaarlijker.
Was er maar de optie van het comfort van de Supercharger met belt en Rohloff en het vermogen van de ST3/ST5. De nieuwe ST2 heeft voor mij geen aantrekkelijk frame, en is bovendien te klein met maximaal een large frame (1,90m en 100kg). Stromer gaat dat ook in 2021 niet leveren, lijkt me. En de enige update die RM heeft aangekondigd is een grotere dual battery. Wat mooi is, maar wat het tekort aan vermogen niet oplost.
"Eerste-wereld-problemen", i know. Maar toch lastig!
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
De nieuwe Klever Pinion komt daar toch wel heel dicht bij in de buurt. Zie de uitgebreide review van Stromeur die hem een paar weken aan een flink testregime heeft onderworpen.Stijnemans schreef: ↑10 sep 2020, 09:39 Mooie reacties!
Ik denk dat de RM inderdaad zou profiteren van meer snelheid bij het optrekken omdat dit zeker in verkeer belangrijk is. Ik voelde me op de ST3 aanmerkelijk veiliger binnen de bebouwde kom met auto's voor en achter me. Toch geldt dat ook voor de topsnelheid. Auto's vinden 45km/u vaak al traag en gaan dan soms al vervelend doen. Als je maar tot 40km/u komt dan is dat nog gevaarlijker.
Was er maar de optie van het comfort van de Supercharger met belt en Rohloff en het vermogen van de ST3/ST5. De nieuwe ST2 heeft voor mij geen aantrekkelijk frame, en is bovendien te klein met maximaal een large frame (1,90m en 100kg). Stromer gaat dat ook in 2021 niet leveren, lijkt me. En de enige update die RM heeft aangekondigd is een grotere dual battery. Wat mooi is, maar wat het tekort aan vermogen niet oplost.
"Eerste-wereld-problemen", i know. Maar toch lastig!
viewtopic.php?f=36&t=3577&start=380
Stromer ST1 2019, rood
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Komt absoluut in de buurt! Riem, geveerde voorvork, dik 45km/u topsnelheid waar je fluitend aan komt (tenzij je serieus wind tegen hebt maar dat is in druk, stedelijk gebied niet aan de orde), 1,2Kwh accu aangekondigd voor eind dit jaar en optioneel een langere zadelpen leverbaar die de bike geschikt maakt voor berijders tot een meter of twee.
Nee, die gaan er voor de ST1 en ST2 aankomend jaar niet komen. Wil je een XL Stromer, dan wordt het een ST3 of ST5.Stijnemans schreef: ↑10 sep 2020, 09:39 De nieuwe ST2 heeft voor mij geen aantrekkelijk frame, en is bovendien te klein met maximaal een large frame (1,90m en 100kg). Stromer gaat dat ook in 2021 niet leveren, lijkt me.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Expert
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
- Locatie: Noord Brabant
- Merk SP: Stromer ST3
Dat is ook een mooi alternatief, al legt deze het op esthetisch gebied weer een beetje af. Overigens complimenten voor je reviews, Stromeur. Ik lees ze met plezier: fris en inhoudelijk erg goed.Stromeur schreef: ↑10 sep 2020, 10:10 Komt absoluut in de buurt! Riem, geveerde voorvork, dik 45km/u topsnelheid waar je fluitend aan komt (tenzij je serieus wind tegen hebt maar dat is in druk, stedelijk gebied niet aan de orde), 1,2Kwh accu aangekondigd voor eind dit jaar en optioneel een langere zadelpen leverbaar die de bike geschikt maakt voor berijders tot een meter of twee.
Nee, die gaan er voor de ST1 en ST2 aankomend jaar niet komen. Wil je een XL Stromer, dan wordt het een ST3 of ST5.Stijnemans schreef: ↑10 sep 2020, 09:39 De nieuwe ST2 heeft voor mij geen aantrekkelijk frame, en is bovendien te klein met maximaal een large frame (1,90m en 100kg). Stromer gaat dat ook in 2021 niet leveren, lijkt me.
Zit er niet een kans in dat je de Supercharger 2 hs een keer op die manier test? Andere reviews komen niet in de buurt van die van jou.
Wat zie jij trouwens aan de horizon voor Stromer? Is er kans op een model zoals jouw ST2s of de ST3, en dan met een belt en voldoende verzetten? 2021 kansloos? 2022 misschien? 2023? Als er iemand is die in een glazen stromerbol kan kijken, dan ben jij het
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Slijmbal ! (graptje hé !)Stijnemans schreef: ↑10 sep 2020, 19:25 Als er iemand is die in een glazen stromerbol kan kijken, dan ben jij het
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)