Harrievang schreef: ↑26 jun 2020, 21:57
Bij R&M doen ze aan dualtechniek.
Daarmee worden de accu's beurtelings aangesproken wat de levensduur aanzienlijk verlengt. Kunnen even op "adem"komen bij zware belasting.
Ik vraag me serieus af of dat iets oplevert, ik gok dat het marketing blaat is. Of het lukt ze niet om de 2 accu's met eigen BMS parallel te zetten en hebben ze deze marketing BS aangehangen om het positief te doen lijken.
Als je 2 accu's parallel zet dan halveer je de stroom (= belasting). Dus als in het eerder genoemde voorbeeld de belasting 15A is (bij 36V is dat 540W, bij volle accu wat meer), dan heb je met 10 parallelle banken 1,5A stroom per cel. 1,5A daar wordt je accu warm van, maar spannend is het niet.
Met beurtelings aanspreken verhoog je de stroom ineens naar 3A per cel. Dat is al wat spannender... En dan heb je die afkoelperiode bij extreme hitte wellicht nog nodig ook.
Ter vergelijk: mijn motor trekt max ongeveer 26A. Origineel zaten er 6 parallelle banken in, dus meer dan 4A per cel. Dat is nog steeds ruim binnen spec.
Ondertussen heb ik 10 parallelle banken, dus nog maar 2,6A per cel. Niets om wakker van te liggen.