ST 3 LE of R&M Supercharger

Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

Ik vind de Supercharger2 in dat geel echt super vet. Staat ook op mijn shortlist naast de ST3.
Yourt
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2023, 21:56

Krid schreef: 25 okt 2018, 15:48 Vooreerst, welkom op dit informatierijk forum.

Onlangs stond ik voor een gelijkaardige keuze, en opteerde voor een ST5, op enkele details na bijna identiek aan een ST3.

Mijn vorige speedelec was een R & M Charger met Nüvinci 380 naaf en Gates belt, een erg goede fiets waarmee ik heel wat kilometers heb afgelegd. Maar van de middenmotor was ik niet helemaal tevreden. Vorig jaar liet hij me in een afgelegen Frans dorpje serieus in de steek, en ik heb hemel en aarde moeten bewegen om het probleem daar te doen oplossen. Wat was het probleem? De trapas begon op gegeven ogenblik plots dol te draaien en gaf geen enkele trekkracht meer. Tijdens de tocht door Frankrijk ontmoette ik later een andere fietser die met de identieke Bosch middenmotor hetzelfde probleem had meegemaakt. De ervaring gaf mijn vertrouwen in die motoren een behoorlijke deuk.

Toen ik een paar maanden geleden een ST5 kon proefrijden was ik dadelijk verkocht. Alhoewel de R & M een erg goede wegligging had, kon hij niet aan de Stromer tippen. Idem dito qua trekkracht van de motor. Op de R & M kon ik nauwelijks 45 km./u. halen zonder me een ongeluk te trappen, de versnellingen van de Nüvinci leken daarvoor veel te klein. Bij de ST5 vind ik de Shimano derailleur een verademing als ik met m’n vorig werkpaard vergelijk. Tussen haakjes, het voordeel van een riem is minder dan men denkt. Hij heeft theoretisch het voordeel dat hij onderhoudsvrij is, maar in de praktijk bemerkte ik dat je goed op de spanning moet letten, en dat sleutelen daaraan niet zo eenvoudig is als het lijkt, voor iemand met twee linkerhanden zoals ik. Men zegt dat een riem langer meegaat dan een gewone ketting, maar hij kost ook vele malen duurder. Bovendien kan eender welke FM in het onooglijkste dorpje wel een ketting plaatsen of repareren, maar ik vraag me af of dat ook het geval is met zo’n riem.

De fiets die ik voor de R & M had was een Flyer, ook met middenmotor, maar dan een Panasonic, waarmee ik heel wat afstand heb afgelegd. Deze motor heeft het altijd goed gedaan, ik heb er nooit pech mee gehad. Deze fiets haalde op papier maximum 35 km./u., en die snelheid kon ik ook in de praktijk halen. De fiets was uitgerust met een Rohloff-naaf. Prima naaf, maar ooit liet hij me in de steek nadat de krans afbrak. Mijn FM kreeg van Rohloff kosteloos een nieuwe naaf toegestuurd, ook al was de fiets buiten garantie.

Op de teller van m’n Stromer staan momenteel zo'n 1.200 km., waarschijnlijk genoeg om te weten wat hij waard is. Het zou me verbazen dat ik nog snel zou terugkeren naar een fiets met een Bosch middenmotor. Panasonic laat ik in het midden. Gates belt en Rohloff of Nüvinci systemen zijn erg leuk, maar als je er problemen mee krijgt lijken die niet zo makkelijk op te lossen. Het criterium daarbij is de FM in een boerengat, men kiest immers maar zelden waar een panne zich voordoet: de kans om ook daar snel te worden voortgeholpen bij problemen met minder courante systemen is eerder klein. Tenzij daar bij mirakel een Herveldse dealer gevestigd is.

Voilà, mijn twee eurocenten. Veel plezier met je keuze toegewenst.
Met een Stromer wil je toch ook niet in een Frans boerengat in panne staan? Die worden vooral in CH, NL en BE verkocht blijkbaar. Mijn zus is er (tot nu toe) tevreden van, maar ik heb ook al andere verhalen gehoord. Dat gezegd zijnde, ik twijel tussen een R&M (multi)charger en een ST3. :)
Plaats reactie