Lakschade door Abus Bordo slothouder

Bramvh
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 dec 2017, 20:53
Locatie: Kruishoutem, België
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 14000

Na een goeie 3 maand stromeren zonderen problemen deze week mijn bordo slot afgehaald van de bovenbuis en tot de onthutsende vaststelling gekomen dat er heel wat verf af was.

Op de plaatsen van mijn fietstas valt dit nog mee, maar wat ik daar zie kon ik moeilijk geloven.

Voor een fiets met zo'n prijs verwacht je toch wat meer kwaliteit.
Enig idee wat hieraan te doen is?
Bijlagen
IMG_20180408_142825.jpg
IMG_20180408_142825.jpg (3.35 MiB) 6179 keer bekeken
IMG_20180408_142835.jpg
IMG_20180408_142835.jpg (3.48 MiB) 6179 keer bekeken
ST1X - 2017 orange
14.000km…
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Auwwww dat ziet er slecht uit! Wat zul je balen zeg.

Als ik het zo zie is de lak eraf gestuiterd, en dat komt doordat de houder niet de juiste vorm heeft voor montage op de vlakke bovenbuis van de Stromer. De houder had gemonteerd moeten worden op een ronde buis. Nu stonden alleen de uiteindes van de houder óp het frame, in plaats van dat de houder met gelijkmatige verdeling over het volledige montage-oppervlak om de framebuis heen ligt. Je ziet het ook op de foto van de houder: de houder staat duidelijk alleen op de puntjes.

Verder vrees ik dat de klittenbandsluiting waarmee de houder om het frame heen bevestigd is niet voldoende krachtig is, of niet voldoende vast is aangetrokken, waardoor de houder - met het volle gewicht (want bovenop gemonteerd) van het 1,5 tot 2kg zware slot erin - op die uiteindes is gaan trillen/stuiteren gedurende het fietsen. De combinatie van dit en het voorgaande heeft deze enge lakschade tot gevolg.

Het klinkt ontzettend lullig en ik zou hier ook echt vreselijk van balen als het mij was gebeurd, maar ik zou dit eerder aan foutieve montage van de slothouder wijten, dan aan de kwaliteit van de lak. Want op deze manier krijg je de lak van alle fietsen vroeger of later wel aan gort.

Mocht de dealer het slot zo voor je gemonteerd hebben, dan is het natuurlijk aan de dealer om dit voor je te gaan oplossen. Ik zou sowieso aan de dealer vragen of dit nog bij te werken is met een lakstift, die bestaan gelukkig voor Stromers. Maar de kans bestaat dat je het toch blijft zien. (Frame opnieuw laten spuiten is de andere optie, erg duur.)

Als je de slothouder graag op deze plek wilt laten zitten, dan zou ik hier in het vervolg een rubber beschermstrip o.i.d. onder monteren om verdere schade te voorkomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Als je dat weer wil zoals het er hoort uit te zien wordt het sowieso herlakken.

Proficiat aan de malloot die dit op je fiets monteerde ... :mrgreen:
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Hmmm dat is balen zeg. Dank je wel voor het delen. Ik heb hem op de plaats waar normaal de bidonhouder is gemonteerd. Ik hoop dat ik geen lakschade heb omdat hij niet kan bewegen. Ik ga morgen direct bij mij kijken.....
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Sowieso heb ik de puntjes eraf gesneden om 'm uberhaupt passend te krijgen op de plek van de bidonhouder, bovenop leek me helemaal geen gezicht en ook niet degelijk te bevestigen, daar is dat slot veel te zwaar voor. Ik heb 'm een keer in mijn tas gedaan achterop, daar schoot bij de eerste drempel meteen het kliksysteem los en de hele tas op straat...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 08 apr 2018, 20:26 Proficiat aan de malloot die dit op je fiets monteerde ... :mrgreen:
Zo kun je het ook stellen. Maar als de eigenaar dit per ongeluk zelf heeft gedaan, dan is-ie er ook zonder deze opmerking al wel ziek genoeg van lijkt me ;) .
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik heb hem bovenop mijn bagagedrager gezet. Past er mooi op en zit niet in de weg.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Tja...dat is zonde.

Het is en blijft een fiets wat mij betreft, maar er zijn toch wel wat dingen waar rekening mee gehouden moet worden, die toch wel wat afwijken mbt. een normale fiets:
De snelheid is beduidend hoger en daarmee ook de klappen en trillingen in de fiets.

Kan iets dus trillen/bewegen, zul je schuurplekken krijgen. Dit geld voor het frame en nog meer voor de fietsdrager (die van mij begint al aardig door te slijten :o ).
Fietstas is ook zoiets. Die moet je goed vastzetten en anders krijgt ie geheid een eigen leven :mrgreen: .
Ik heb zelf goede ervaringen met de ortlieb tassen.
Spiegel, cq flapoor. Die steekt dus erg uit en in mijn omgeving niet handig op smallere doorgangen...dus delete.
Windgeruis ... ronduit super vervelend met bijvoorbeeld de Abus helm!
Wind in de ogen en ongedierte ... een goede fietsbril of vizier is een must.
"slapende handen" ... houding, houding variatie en goede instelling van de handgrepen zijn niet onbelangrijk.
Tja en uiteraard komen de klappen van oneffenheden ook door naar de bestuurder. Zadel met of zonder veerpen en redshift of geveerde vork zijn allemaal zaken die bij een normale toerfiets veel minder een rol spelen.

Misschien een idee om een tips en tricks te openen en dit soort algemeenheden op te sommen, eventueel met link naar het gedetailleerde topic.
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Zaken die ik dus proefondervindelijk heb moeten vaststellen:

Verslavend :mrgreen: ...fiets in een jaar meer dan de afgelopen 20j bij elkaar :shock:
Slapende handen / trillingen => padded handschoenen en geveerde vork
Airborn tas (bij proefrit) => ortlieb mn enige keuze.
tranende ogen
windgeruis bij de Abus, bij aanschaf de enige NTA helm...kan hem niemand aanbevelen.
Verlichting ... daar kwam ik pas na aanschaf achter. simpelweg op de 2017 modellen veel te weinig en eigenlijk gevaarlijk. Iets waar de overheden en fabrikanten blijkbaar ook achter zijn.

Door het relatief groot aantal kmters ga je "technisch optimaliseren" ... denk aan cassette, verlichting etc.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Aan de bidonhouder plaatsers, de mijne stond behoorlijk los handlos dus heb hem weer aangedraaid, lakschade leek wel mee te vallen.
Plaats reactie