Een Stromer leasen?

Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

In heel veel gevallen in Belgie, wordt sinds 2018 de fiets geleased via de werkgever, niet particulier.
De maandelijkse aflossingen zijn hierdoor veel lager omdat de werkgever een deel van het leaseplan afbetaald.
( niet elke werkgever doet dit)
Hierdoor wordt het dankzij de fietsvergoeding van 0.23 cent/km zeer aantrekkelijk om hierop in te tekenen.
Je merkt duidelijk in Belgisch limburg en de kempen, dat de fietsleasing via werkgever enorm is toegenomen.
Door de gunstige fiscale maatregelen nemen de deelnemende bedrijven alleen maar toe.
Nummerplaat gewijs zitten we al aan SPAR5XX.






Ik hoop inderdaad dat Nederland hierin volgt.
Laatst gewijzigd door Winters op 10 sep 2018, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Golvas

Winters schreef: 10 sep 2018, 20:54 Nummerplaat gewijs zitten we al aan SPAR9XX.
De laatst toegekende nummerplaat is SPAR516 ... aan jouw SPAR9XX zijn we dus nog niet, dat duurt nog eventjes.
Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

correctie: typfoutje
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

7% op jaarbasis, da's voor een ST5 dan 665 Euro per jaar of 55,42 Euro per maand. Dan wordt het afhankelijk van de leaseprijs en hoe je werkgever het aanbiedt of het aantrekkelijk is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

FreddyH schreef: 10 sep 2018, 22:10 7% op jaarbasis, da's voor een ST5 dan 665 Euro per jaar of 55,42 Euro per maand. Dan wordt het afhankelijk van de leaseprijs en hoe je werkgever het aanbiedt of het aantrekkelijk is.
Lijkt op 7% bijtelling bij het inkomen; dus voor bijvoorbeeld een ST5, 9.500 EUR x 7% = 665 EUR bijtelling per jaar waar je loonbelasting over betaald:

"Vanaf 1 januari 2020 moeten mensen ook voor hun leasefiets een bedrag optellen bij hun inkomen, waarover ze belasting betalen. Voor zo’n fiets is dat zeven procent van de waarde. Een doorsnee fiets van de zaak kost daardoor een paar euro per maand, bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van RTL Nieuws."

M.i.v. 2019 gelden er twee belastingschijven (let op, geldt niet als je de AOW-leeftijd hebt bereikt):
< € 68.800 36,93%
> € 68.600 49,5%

Ben niet thuis in de lease, maar klopt het, afhankelijk van de belastingschijf, dat het op jaarbasis voor een ST5 dan de volgende bijtelling zou worden (en lease is mogelijk incl., verzekering, onderhoud, etc.):
36,93% x 665 EUR = 245 EUR p/jaar
49,5% x 665 EUR = 329 EUR p/jaar
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

J3R, je hebt het goed begrepen.
Afhankelijk van de voorwaarden van het leasecontract (afhankelijk per werkgever) heb je vervolgens te maken met geen bijkomende kosten of toch nog enkele kosten.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ah ja, de bedragen die ik noemde zijn inderdaad bruto. Voor veel mensen moet je dan ongeveer de helft nemen, dan heb je wat je effectief betaalt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pleeyer_wan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
Locatie: Schulen, België

Ik heb lease aangevraagd via het werk voor een st5. Van mijn brutoloon gaat ongeveer 180€/maand af. Dus gaat ongeveer de helft effectief zijn. Mijn fietsvergoeding is wel maar 20 cent (beslissing van de baas) maar is nog steeds een 320€/maand netto.
Mijn st5 betaald zijn eigen dus netjes terug!
:D
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider! :dwarf:
Sven

Een werkgever kan ook een SP kopen (en op de balans zetten) en dan ter beschikking stellen.
Alle btw aftrekken en de werknemer krijgt de 7% bijtelling.

Zo gaat mijn baas dat doen (dat ben ik) als het met terugwerkende kracht kan vanaf dit jaar.

Op dit moment betaal ik mezelf eu 0,19 per km uit de zaak voor het gebruiken van een prive fiets.
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Goed plan.Maar bij de meeste mensen in loondienst zal de werkgever de kosten van de fiets willen verrekenen. Mijn werkgever doet dit bijvoorbeeld met mijn kilometervergoeding.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Plaats reactie