Een Stromer leasen?

JoopS
Pro
Pro
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2017, 09:54
Locatie: Altena

Zoals ik in mijn voorstelling reeds vertelde, ben ik oriënterende op het woon-werk rijden met een Stromer.
Ik ben aan het Googelen geweest op het leasen van een fiets en zocht naar ervaringen. maar daar is helemaal niets over te vinden.
Zijn er hier binnen het forum mensen die een Stromer hebben geleased en wat zijn de ervaringen daar mee.
Als ik ga zitten rekenen, is de leaseprijs van een fiets simpel te verrekenen tegenover de brandstofkosten per maand. Dat hoeft het probleem dus eigenlijk niet te zijn. Of maak ik een denkfout?
Stromer St2
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Even uitgaande van een 36 maanden lease bij qicq:

Mijn ST1X met grootste accu is daar 159,- p/m = 5725. Mooie is wel dat de verzekering er bij in zit. Afhankelijk van waar je woont kan dit gruwelijk duur worden (ik zit op 400 euro per jaar). In diezelfde 3 jaar kost mijn fiets ca 6700 euro. Alleen ben ik wel van plan om hem langer dan 3 jaar te gaan gebruiken en heeft ie daarna hoop ik nog wat restwaarde.
Daarnaast krijg je al snel de neiging om allerlei zaken aan je eigen wens aan te passen, ik neem aan dat je een lease fiets niet mag verbouwen (verende zadelpen, vork, handgrepen, verlichting etc.).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JoopS schreef: 23 jun 2017, 11:27 Als ik ga zitten rekenen, is de leaseprijs van een fiets simpel te verrekenen tegenover de brandstofkosten per maand. Dat hoeft het probleem dus eigenlijk niet te zijn. Of maak ik een denkfout?
Nee hoor, geen denkfout :) Leasen is financieel dan ook zeker interessant! En logistiek ook, want je Stromer is verzekerd, wordt naar wens/pakket onderhouden etc.

Ik heb zelf geen Stromer geleased, maar aangeschaft bij Qicq en ik kan je vertellen dat dat een prima zaak is om je eens te gaan oriënteren. Ze bieden ook mogelijkheden om eerst een fiets goed te testen voordat je de knoop doorhakt, en als je zaken zoals een geveerde zadelpen of voorvork zou willen, dan zou het best kunnen dat ze dit ook op een leasefiets wel voor je kunnen regelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik heb er ook eens even aan zitten rekenen met een PL tegen 10% rente, dat komt duurder uit dan leasen. :o :shock: Je gaat dan al snel denken dat er ergens een addertje onder het gras moet zitten, kleine lettertjes in het contract zoals bijvoorbeeld het niet kunnen ontbinden van het leasecontract als je financieel moeilijk zit, of de fiets niet kunt verkopen omdat je een ander leuk merk/model gevonden hebt dat de leasemaatschappij niet aanbiedt...
JoopS
Pro
Pro
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2017, 09:54
Locatie: Altena

Nadelen zijn er uiteraard. Na een leasetermijn van 3 jaar heb je geen fiets meer. Die lever je dan in. Als ik echter lees dat een accu na een jaar of 3 ook zijn beste tijd heeft gehad blijft er van de dagwaarde van de fiets dan ook weinig over. Na 3 jaar lease, de volgende nieuwe fiets moeten leasen is dan geen vervelende bijkomstigheid meer. En het customizen van een fiets, tja, als een verende zadelpen, een bel en een fietstas het enige is dan valt dat wel mee denk ik en zal daar weinig bezwaar tegen zijn, toch? Ik twijfel nog even verder........
Stromer St2
Lomito

Goed gezien Joop, het verschil zit inderdaad in de restwaarde voor de fietser. Bij lease is dat nul en bij lenen/eigen geld is dat zo'n 20% (schatting). In geval van lease heeft de leasemaatschappij diezelfde restwaarde.

In het geval van Stromer-fietsen is die restwaarde waarschijnlijk hoger, het is een degelijke fiets die zeer gewild is. Een 2e hands ST1x zal over 3 jaar goed zijn voor zo'n € 1.500 en dan een nieuwe accu erbij van € 1.500 en je hebt een fiets waar je weer vele duizenden kilometers vooruit kunt voor 60% van de nieuwprijs.

Het rekensommetje (ST1x met 983Wh accu) is als volgt voor 24 mnd:
- aanschaf € 5.780, restwaarde € 2.900 (50%), verzekering € 250/jr, onderhoud € 100/jr
- LENEN: eigen geld € 1.000, lenen € 4.780, 10% rente, maandlast € 220, totale kosten 1000+24*220+2*350-2900 = € 4.580
- LEASEN: eigen geld € 1.000, leasebedrag incl. verzekering € 200/mnd, totale kosten 1000+24*200+0-0 = € 5.800

Met die restwaarde in de hand heb je bovendien weer een leuk startkapitaaltje voor de volgende fiets (€ 6.900) waardoor je minder hoeft te lenen: eigen geld € 2.900, lenen € 2.900, 10% rente, maandlast € 134.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Leasingmaatschappijen verdienen hun geld met de restwaarde te managen.
Als particulier zou ik nooit leasen.
Leasing is een financieel instrument om je balans te ontlasten en vaste activa naar de verlies/winstrekening over te brengen.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
JoopS
Pro
Pro
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2017, 09:54
Locatie: Altena

Vandaag na vele weken twijfelen een knoop doorgehakt.
Ik heb een Stromer gekocht. Een St2. En ik ga niet leasen.
Met jullie wijze woorden bedacht dat bij lease/huurkoop etc je in feite zo'n 2000 euro service-kosten betaald en aan het eind van het contract heb je dan niets. Voor dat bedrag kan ik ook een hoop service zelf inkopen.
Met de reiskostenvergoeding van mijn werkgever verdien ik de fiets in ongeveer 3 jaar terug. De gezondheidsvoordelen laat ik dan gemakshalve even buiten deze beschouwing :cool2:
Nu begint het grote wachten tot de aflevering............
Stromer St2
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Benieuwd of dit ook voor de Speed-pedelec gaat gelden met in Nederland de "brommer registratie".

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2540478 ... leasefiets

Vaste prijs van paar euro voor leasefiets
DEN HAAG - Een fiets van de zaak gaat een vast bedrag van maandelijks een paar euro kosten. Wie zo’n fiets least, is straks af van de ingewikkelde boekhouding die daarbij komt kijken. Zo hoopt het kabinet meer forenzen op de fiets te krijgen.

Mensen gebruiken hun fiets of auto van de zaak ook vaak privé. Over die privékilometers moeten ze belasting betalen. Voor een leaseauto is dat overzichtelijk, doordat de Belastingdienst een vast bedrag bij het salaris optelt en daarover belasting heft. Maar voor een fiets moeten mensen precies bijhouden hoeveel kilometers ze afleggen voor hun werk en hoeveel in hun vrije tijd. Daarvan moeten ze dan weer kosten voor onderhoud en verzekeringen aftrekken. Dat levert heel wat gereken en gedoe op.

Vanaf 1 januari 2020 moeten mensen ook voor hun leasefiets een bedrag optellen bij hun inkomen, waarover ze belasting betalen. Voor zo’n fiets is dat zeven procent van de waarde. Een doorsnee fiets van de zaak kost daardoor een paar euro per maand, bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van RTL Nieuws.

De belangenorganisaties RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, Fietsersbond, VNA en Natuur en Milieu spreken van een flinke stimulans van het fietsgebruik in Nederland.

Het percentage van 7 procent doet volgens de zes partijen recht aan de vele voordelen en positieve effecten van fietsen op zowel de reiziger, het milieu, klimaat als de doorstroming.

Door de fiets fiscaal aantrekkelijker te maken worden niet alleen de verkopen van (elektrische) fietsen gestimuleerd, maar leidt er vooral toe dat het gebruik van de fiets, zowel voor woon-werk als privé, toeneemt. Dat heeft een gunstig effect op de filedruk, levert een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van de klimaat en luchtvervuilingsproblematiek en heeft een positief effect op de volksgezondheid”, aldus de partijen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Is de rente op een fietslening in Nederland nog steeds 10%? Hier in België momenteel 0,99%.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Plaats reactie