Positie van de Kopgroep (Speed-pedelec Groep der Lage Landen)

Gebruikersavatar
Martin-sps
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jan 2018, 17:14
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 15000

Beste Sylvia, ik zie dat je mijn woorden minutieus analyseert. Dank daarvoor.
Jammer dat je zo weinig tijd en geduld hebt gehad voor de Kopgroep en zo snel weer vertrokken bent.
We hadden je er graag bij gehad en daarmee ook een aantal veranderingen in gang gezet.
Het zij zo.
Laten we er in ieder geval voor zorgen dat we binnen afzienbare tijd ook wettelijk weer met plezier op de speed-pedelec kunnen kruipen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Martin-sps schreef: 18 jan 2018, 22:43 Beste Sylvia, ik zie dat je mijn woorden minutieus analyseert. Dank daarvoor.
Communiceren gebeurt nu eenmaal met woorden. Je komt op het forum langs om de beweegredenen van de Kopgroep toe te lichten en dat juich ik alleen maar toe. Maar als ik niet mag reageren op je woorden, dan is een gesprek dus -opnieuw- onmogelijk. Dit is helaas ook waar ik tegenaan liep binnen de Kopgroep en zoals gezegd: ik kan zo niet werken. Anderen misschien wel, maar voor mij geldt dat lullige reacties op de persoon zoals bovenstaande een zinnig gesprek onmogelijk maken.

Ik voel me hier hoogst onprettig bij, en o.a. daarom ben ik uit de Kopgroep gegaan. Dat heeft niks met ongeduld te maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik ben ongeveer 1½ jaar geleden gestopt met Facebook omdat ik de hoeveelheid politiek correcte onzin niet langer kon verdragen. Facebook is door de specifieke eigenaardigheden, zoals het niet kunnen minnen van bijdragen, geen geschikt platform voor meningsuiting en uitwisseling van ideeën. Ik heb me daarom altijd verbaasd over het bestaan van de Kopgroep op basis van een dergelijk mank systeem.

De opdracht is duidelijk: snel professionaliseren of anders niet langer geliked worden.
Robert
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2018, 21:54

Ik voel mij genoodzaakt om ook iets over dit onderwerp te zeggen.

Net lid geworden, ik heb geen Stromer en ben ook niet van plan deze aan te schaffen. Prima sp’s overigens. Ik heb op verschillende typen Stromers uitgebreid proefgereden, maar de keuze voor mijn 2e speed pedelec (de eerste ging na 2 jaar stuk), viel toch op een ander merk.

“Via, via”, hoorde ik dat de Kopgroep van de Facebookgroep onderwerp van gesprek was op dit Stromerforum. Een forum dat ik heel af en toe bezocht. Dus vandaag 18-1 toch weer even naar het Stromerforum gesurft en tot mijn verbazing zag ik plots mijn naam - als lid van de Kopgroep - staan in een discussie-item.

Even voor de goede orde: ik ben wel lid van de Kopgroep, maar spreek NIET namens de Kopgroep. Ik spreek hier uitsluitend voor MIJZELF.

Sylvia, ik vond je eind 2017 een echte aanwinst voor onze Kopgroep. Tijdens jouw eerste vergadering was je er zelf niet bij en verliep de communicatie via Skype. Niet ideaal, maar het werd mij wel duidelijk dat je – door je enthousiaste en je verfrissende ideeën – een echte aanwinst was voor de Kopgroep.
Maar door een miscommunicatie via e-mail met één ander lid van de Kopgroep raakte je flink geïrriteerd. Dat is mij in het voorjaar ook overkomen. Ook ik was ‘pissig’, dus ik denk te weten hoe je je voelt. Maar dit “conflict” met een ander lid van de Kopgroep, is toen in een één op één gesprek uitgesproken.

Helaas heb je besloten om per direct uit de Kopgroep te stappen. Jammer, maar ook deze keuze respecteer ik.

Maar wat ik ronduit onfatsoenlijk vind, is dat je nu gelijk de “vuile was” over de Kopgroep buiten hangt in je eigen groepje. Een Kopgroep die je nog nauwelijks kent en waarvan je de leden nog nooit in een ruimte hebt ontmoet en gesproken. Nu voel ik mij aangevallen. En daarom voel ik mij ook genoodzaakt dit bericht op het Stromer Forum te plaatsen, zodat ook de leden van dit forum hier kennis van kunnen nemen.
Vergis ik mij nu, of zag ik vanmiddag 18-1 gedurende korte tijd een bericht van jou op het Stromer Forum staan, dat de leden van de Kopgroep uit “ego’s” bestaan? Toe maar !

De Kopgroep is een jaar geleden opgericht. We hebben allemaal een drukke baan. Onze spaarzame vrije tijd hebben we het afgelopen jaar besteedt aan het opstellen van een nota (30 pagina’s) met het uitgangspunt van de Kopgroep. Wij hebben vooral veel tijd besteedt aan overleggen met een groot aantal betrokken organisaties door het hele land. En dit hebben we zoveel mogelijk gecommuniceerd op de Facebookpagina. Zo heb ik zelf o.a. op het Fietscongres in Tilburg een zaal toegesproken.

En natuurlijk zijn we er niet. Moeten er nog dingen opgepakt worden, zoals een website en een soort van mandaat van de Facebookleden.
We hebben niet het “fundament” van bijvoorbeeld de Fietsersbond, maar ja, die heeft daar 42 jaar over gedaan en krijgt elk jaar een paar miljoen subsidie voor allerlei activiteiten, het salaris voor een directeur + vaste medewerkers en een kantoorgebouw.

Sylvia, ik begrijp het feit dat je gefrustreerd bent over het conflict met een ander lid, maar jouw manier van reageren op het Stromerforum, is onfatsoenlijk richting mij en de overige 6 leden van de Kopgroep. Het zegt wat mij betreft meer over jezelf, dan over de 7 leden van de Kopgroep.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoi Robert, dank voor je feedback.

Dat je het Stromer Forum ziet als "mijn eigen groepje", dat is illustratief voor hoe de Kopgroep naar deze zeer actieve en leuke Stromer community kijkt. Jammer, denigrerend t.o.v. alle forumleden, en zoals gezegd zie ik dit als een gemiste kans voor de Kopgroep. Opnieuw: "what's in a word?" Welnu, wat mij betreft zegt het veel.

Dat de Kopgroepleden zich nu ineens wél op het Stromer Forum melden omdat er broodnodig wat aan damage control gedaan moet worden: het zij zo. Maar ik hang geen "vuile was" buiten; ik benoem feiten en ik uit daarover mijn mening. Dit heb ik gedaan in antwoord op een vraag die mij door een mede-forumlid werd gesteld over de status van de Kopgroep. Als ik vuile was buiten zou willen hangen, dan hadden hier hele andere dingen gestaan. Dat vind ik niet sjiek en dat heb ik dus ook niet gedaan.

Het klopt dat ik het woord ego heb gebruikt, en het klopt óók dat ik dit vrijwel meteen weer verwijderd heb, omdat ik daar spijt van had. Ik ben een mens, en ik was heel erg kwaad. Heat of the moment. Ik heb het hersteld.

Maar nu je er toch weer over begint: ik heb slechts van één Kopgroep lid een inhoudelijke reactie gekregen op het feit dat ik door iemand anders van de Kopgroep onterecht beschuldigd ben van het schenden van vertrouwen en schaden van het imago van de Kopgroep, terwijl exact het tegenovergestelde gebeurde. (Voor de duidelijkheid: dit deed zich voor voordat ik de Kopgroep verliet en voordat dit topic werd geopend.) Ik denk inderdaad dat er een ego-verhaal aan dit incident ten grondslag ligt, maar niet het mijne. De voltallige Kopgroep heeft het immers kunnen lezen. De persoon in kwestie heeft niet inhoudelijk gereageerd, en de rest van de Kopgroep ook niet.

Voorgaande maakt dat ik geen heil zie in een vergader/therapie-sessie. Als mensen wanneer het een beetje spannend wordt op (één persoon na, die ook de moeite heeft genomen om mij gewoon eventjes te bellen) allemaal ineens Heel Druk zijn met hun Belangrijke Baan en liever de andere kant uitkijken, dan weet ik genoeg. Gisteren was niemand thuis. Vandaag raakt de shit de ventilator, en ineens is de Kopgroep wakker en paraat om de gelederen weer te sluiten, en mijn kop mag daarvoor op het hakblok.

De evaluatie van dit voorval laat ik daarom graag aan de Kopgroep intern over. Het lijkt me niet dat we dit nu via het volgende medium, het Stromer Forum, moeten gaan uitpraten. Dat je het nu op mijn persoon speelt en daarmee net als Martin alsnog een reactie op dat niveau probeert uit te lokken, dat vind ik alleen maar jammer.

Als je dit voorval wel graag op het Stromer Forum wil uitpraten, dan vind ik dat overigens ook prima. Maar dan gaat ook de hele mailwisseling online en trakteer ik op popcorn.

Verder is de Kopgroep natuurlijk altijd welkom om inhoudelijke zaken te publiceren op het Stromer Forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Robert schreef: 18 jan 2018, 23:24 (...)
De Kopgroep is een jaar geleden opgericht. We hebben allemaal een drukke baan. Onze spaarzame vrije tijd hebben we het afgelopen jaar besteedt aan het opstellen van een nota (30 pagina’s) met het uitgangspunt van de Kopgroep. Wij hebben vooral veel tijd besteedt aan overleggen met een groot aantal betrokken organisaties door het hele land. En dit hebben we zoveel mogelijk gecommuniceerd op de Facebookpagina. Zo heb ik zelf o.a. op het Fietscongres in Tilburg een zaal toegesproken.

En natuurlijk zijn we er niet. Moeten er nog dingen opgepakt worden, zoals een website en een soort van mandaat van de Facebookleden.
We hebben niet het “fundament” van bijvoorbeeld de Fietsersbond, maar ja, die heeft daar 42 jaar over gedaan en krijgt elk jaar een paar miljoen subsidie voor allerlei activiteiten, het salaris voor een directeur + vaste medewerkers en een kantoorgebouw.
Nota
En dan nu weer terug naar het topic. Ik heb de nota erbij gehaald. Het is een stuk gebaseerd op slechts 3 discussiepunten, het merendeel is bijlagen: totaal 15 pagina's. Meer is het niet. De drie standpunten zijn niet controversieel meer, en mijns inziens achterhaald door de discussie na het SWOV-rapport en de voortrekkersrol van onder meer de provincie Gelderland.

Zorgelijk
Zorgelijk is, in mijn optiek, het vasthoudende oneigenlijk gebruik van de groep als autoriteitsargument. De nota sluit bijvoorbeeld af met: "De speed pedelec groep der Lage Landen, vraagt de minister van Infrastructuur & Milieu om de regels zoals deze gelden vanaf 1 januari 2017, te heroverwegen." Hiermee doe je de mensen die meedoen aan de FB-groep tekort. Onder hen bevinden zich leden die gewoon ervaringen willen delen, of zoals het charter aangeeft: "Deze groep is er voor mensen die rijden op een Speed-pedelec of er één willen gaan kopen. Je kan hier als particulier Speed-pedelecs te koop aanbieden of te koop vragen. Tevens kan je mee discussiëren over het beleid en de regelgeving voor de Speed-pedelec. Ook je ervaringen, fietstochten of andere berichten over je Speed Pedelec zijn hier welkom."

Activisme
De discussie over veiligheid is broodnodig, begrijp me niet verkeerd. Echter, de reden waarom ik de kwalificatie zorgelijk gebruik is omdat de speed-pedelec groep der Lage Landen met haar beeldvorming haar betrouwbaarheid als gesprekspartner op het spel zet. De kopgroep is niet meer dan een gelegenheidsgroepje zeer enthousiaste fietsers, wat ik op zich een warm hart toedraag. Een gelegenheidsgroepje dat een grote broek aantrekt zonder mandaat. Een betere kwalificatie is daarom wellicht 'actiegroep'. Activisten zijn immers nodig in een debat, bijvoorbeeld omdat ze pijnpunten kunnen illustreren met eigen ervaringen. Maar om vervolgens de hele FB-groep mee te trekken in het activisme, dat vind ik te ver gaan. Dat dient enkel een institutioneel belang van een kleine kopgroep.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Robert schreef: 18 jan 2018, 23:24
Even voor de goede orde: ik ben wel lid van de Kopgroep, maar spreek NIET namens de Kopgroep. Ik spreek hier uitsluitend voor MIJZELF.
Dat geeft wel aan dat jullie met elkaar wat te bespreken hebben, want andere leden van de kopgroep denken daar blijkbaar anders over.
Als voorbeeld de volgende zin uit de brief aan het ministerie van I&m:
“Namens een grote en actief betrokken groep Speed-pedelec rijders, bieden wij onszelf aan als klankbordgroep en zien de reactie van het Ministerie met belangstelling tegemoet.”

Daaruit lijd ik af dat jullie niet namens jezelf praten maar namens de fb groep.

Dat nu ontkent wordt dat jullie de leden van de fb groep vertegenwoordigen, terwijl in brieven aan minsteries iets anders staat geeft aan dat er bij jullie werk aan de winkel is om duideijkheid te verschaffen wat jullie wel en niet zijn.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Voor mij is dat dus inderdaad de crux van de discussie. Het gaat er niet om of het veel tijd kost, of mensen er vrije dagen voor opnemen, of je kritiek mag hebben op de organisatie van de groep, of dat dat alleen mag als je dan ook zelf actief wilt worden.
Het gaat erop dat er nu geen legitimatie / mandaat is, maar dat die indruk naar buiten wel wordt gewekt.
Ik vind het geweldig wat de kopgroep doet en voor elkaar heeft gekregen. Ik denk ook dat dat waarschijnlijk niet of minder goed zou zijn gelukt als er niet de indruk zou zijn gewekt dat de kopgroep een grote groep vertegenwoordigt. Maar het is nartuurlijk wel een vorm van valsspelen, of minimaal de verkeerde indruk wekken bij de gesprekspartners, en ik pleit er nadrukkelijk voor om te zorgen dat dat formele mandaat er wel komt. Ja, het wordt dan een formeel veel kleinere groep die je vertegenwoordigt, maar het wordt wel een eerlijker gesprek.

En nog even over de opmerking dat het je vrijstaat de groep te verlaten als je het met de gang van zaken niet eens bent: dat kan natuurlijk. Als jullie een groep meelopers / onverschilligen wilt overhouden en gewoon met een klein groepje wil bepalen wat je doet, waar je over praat en met wie je in gesprek gaat, dan is dat de juiste keuze. Mocht dat het standpunt van de kopgroep zijn, dan hoor ik dat graag, dan weet ik het knopje wel te vinden.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Robert
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2018, 21:54

rvaneijk schreef: 19 jan 2018, 00:44
(...)

Nota
En dan nu weer terug naar het topic. Ik heb de nota erbij gehaald. Het is een stuk gebaseerd op slechts 3 discussiepunten, het merendeel is bijlagen: totaal 15 pagina's. Meer is het niet. De drie standpunten zijn niet controversieel meer, en mijns inziens achterhaald door de discussie na het SWOV-rapport en de voortrekkersrol van onder meer de provincie Gelderland.
Bovenstaande laat zich vertalen als: summier en bovendien achterhaald rapportje dat door de Kopgroep is opgesteld.

Je verwijst naar de discussienota. Dat is een verkorte versie van de Uitgebreide nota van 30 pagina's. De Uitgebreide nota is gewoon op de Facebookpagina te vinden. Als je ook deze summier van onvoldoende kwaliteit vindt, daag ik uit om zelf met een nota te komen. Ik ben benieuwd.

Bovendien zijn de uitgangspunten wel degelijk nog steeds controversieel en zeker niet achterhaald door het SWOV rapport. Het hele SWOV onderzoek was "vlees noch vis". SWOV: "het is nog een hele opgave om de speed pedelec inpasbaar te maken in het huidige verkeersbeeld". Tja, correct me if i'm wrong, maar daar kan je alle kanten mee uit.

Ook hierbij zeg ik: noem eens concrete zaken in plaats van "vage algemeenheden".
Lomito

Die mailwisseling lijkt mij concreet genoeg... :sling:
Plaats reactie