Deelname aan effectmeting maatregel speed-pedelecs Provincie Gelderland

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Onderstaande mail kreeg ik doorgestuurd via de Kopgroep. Deze mail is gestuurd naar speed pedelec rijders die tijdens een fietstelweek op één van de 16 uitzonderingstrajecten in de Provincie Gelderland zijn waargenomen. (Waar de speed pedelec dus wél op het fietspad mag rijden.)

Mocht je toen niet zijn benaderd, maar rijd je wel op één van die 16 trajecten en je hebt zin om deel te nemen aan een onderzoek, stuur mij dan even een mail naar info at stromerforum punt nl, dan stuur ik de originele mail naar je door zodat je kunt reageren.

[Edit 22-1-2018: de onderzoeker heeft laten weten dat ook speed-pedelec rijders die in de gemeente Wageningen op één van de uitzonderingstrajecten rijden deel kunnen nemen aan het onderzoek.]
Beste speed-pedelecrijder,


Ik ben ***, verkeers- en gedragskundige bij de provincie Gelderland en inhoudelijk adviseur voor hoe wij als wegbeheerder omgaan met speed-pedelecs, dit vanwege de nieuwe wetgeving en de nieuwe positie van de speed-pedelec op de weg.

Wij hebben het afgelopen najaar langs 16 provinciale wegvakken binnen de bebouwde kom een veiligheidsmaatregel genomen; volgens de nieuwe wetgeving moet de speed-pedelecrijder hier in principe op de rijbaan rijden, maar wij maken hier een uitzondering door ze ook op het fietspad toe te staan. Dit gebeurt door middel van onderborden onder het verkeersbord “Verplicht fietspad”. Mogelijk was u hiervan al op de hoogte en heeft u deze borden al gezien. Een kaartje met de 16 provinciale uitzonderingstrajecten vindt u bijgevoegd.

Wij willen graag kijken of deze uitzonderingsmaatregel het gewenste effect heeft. Ook veel andere wegbeheerders (gemeenten en provincies) zijn benieuwd naar de effecten en stemmen hun initiatieven voor de speed-pedelec hier op af. Daarom bereiden wij een effectmeting voor. Aangezien het aantal speed-pedelecs nog beperkt is, en wij ons voor de meting willen focussen op de wegvakken waar relatief veel speed-pedelecs rijden, hebben wij de Fietstelweek van afgelopen najaar gebruikt om hier een beeld van te krijgen. U bent tijdens de Fietstelweek op één of meer van onze 16 uitzonderingstrajecten waargenomen en heeft positief geantwoord op de vraag of u bereid bent deel te nemen aan deze effectmeting. Dat waarderen we erg!

De daadwerkelijke effectmeting staat voor komend voorjaar gepland. Deze zal worden uitgevoerd door een onderzoeksbureau. De te gebruiken onderzoekstechniek(en) moeten nog bepaald worden, maar dienen in ieder geval antwoord te geven op de vraag: Op basis waarvan bepaalt de speed-pedelecrijder of hij/zij (op onze 16 uitzonderingstrajecten) de rijbaan of het fietspad kiest, tot welk rijgedrag leidt dit en welke consequenties heeft dit voor zijn eigen verkeersveiligheid en die van zijn/haar medeweggebruikers?

Om de effectmeting goed voor te kunnen bereiden hebben we nog enkele vragen aan u:


1. Bent u nog steeds bereid om deel te nemen?

Er zijn inmiddels een aantal maanden verstreken sinds de Fietstelweek. Mogelijk zijn er in de tussentijd dingen gebeurd waardoor het voor u of ons niet meer relevant is om deel te nemen aan de effectmeting. Bijvoorbeeld als u geen speed-pedelec meer hebt.


2. Wat is het reistraject waarvan u met uw speed-pedelec vaak gebruik maakt?

Om technische en privacyredenen kon de uitvoerder van de Fietstelweek enkel uw e-mailadres verstrekken (en ook nu pas), daarom weten we niet wat uw dagelijkse/wekelijkse route is, en op welke van onze 16 uitzonderingstrajecten u rijdt. Het verzoek is om aan te geven van welke dorp/stad naar welke dorp/stad uw reguliere traject loopt, en op hoofdlijnen via welke route. Adressen of coördinaten zijn (vooralsnog) niet nodig.


3. Zou u eventueel bereid zijn om gedurende een periode van enkele weken een actief meetinstrument op uw speed-pedelec te dragen?

Zoals hierboven aangegeven: Wij weten op dit moment nog niet exact op welke wijze de effectmeting uitgevoerd zal worden, maar mogelijk is de inzet van een on-board camera en/of GPS onderzoekstechnisch gewenst. Indien we hiervoor kiezen streven we er uiteraard naar om u praktisch en logistiek zoveel mogelijk te ontzorgen qua aanbrengen, uitlezen en verwijderen van de apparatuur van uw speed-pedelec. Uiteraard houden we hierbij rekening met de privacywetgeving.


Graag zouden we uiterlijk deze maand uw antwoorden op bovenstaande vragen ontvangen. Uiteraard houden we u op de hoogte van de verdere voorbereidingen van de effectmeting, en van de rol die u hierin mogelijk kunt spelen. Mocht u nog vragen hebben of suggesties, dan kunt mij via onderstaande contactgegevens bereiken.

Mocht u nog andere speed-pedelecrijders kennen die ook van een van de 16 uitzonderingstrajecten gebruik maken, stuur deze e-mail dan gerust door.


Alvast hartelijk bedankt voor uw medewerking!


Hartelijke groet,

***
Verkeers- en gedragskundige
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sinds ik bij de Kopgroep zit is mij eens te meer duidelijk geworden dat diverse andere provincies met verhoogde belangstelling kijken naar hoe Gelderland met de speed pedelec omgaat. Gelderland is hierin echt een koploper.

Iemand van de Kopgroep heeft afgelopen maandag ook over de positie van de speed pedelec gesproken tijdens de Statenvergadering Provinciale Staten Utrecht, en daar bleek dat sommige partijen zelfs geen stap voorwaarts willen zetten (VVD/PVV) totdat duidelijk is hoe e.e.a. in Gelderland verloopt.
Overigens zijn er ook partijen die dit voor Utrecht als een gemiste kans zien (D66, PvdA, CU, PvdD, Groen Links). Zij zijn voor aangepaste regelgeving voor de speed pedelec.

Mocht je zin hebben om aan dit onderzoek van de Provincie Gelderland deel te nemen en je valt binnen de doelgroep dan zou ik zeggen: doen! (Geen idee wat er uit het onderzoek gaat komen natuurlijk, maar de intenties van Gelderland vind ik alleen maar heel erg oké.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dank je wel voor het doorsturen.
Vul hem direct in

Groet Steven
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Top!

Voor de volledigheid hier nog even een plattegrondje met de uitzonderingstrajecten:

Uitzonderingstrajecten Gelderland.png
Uitzonderingstrajecten Gelderland.png (3.76 MiB) 4305 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Stromeur schreef: 17 jan 2018, 13:51 Iemand van de Kopgroep heeft afgelopen maandag ook over de positie van de speed pedelec gesproken tijdens de Statenvergadering Provinciale Staten Utrecht, en daar bleek dat sommige partijen zelfs geen stap voorwaarts willen zetten (VVD/PVV) totdat duidelijk is hoe e.e.a. in Gelderland verloopt.
Had het gelezen (duidelijk stuk op FB) en hoewel ik zelden switch van partij bij verkiezingen, is dit nu wel een keer een overweging waard.

Ik kom in principe alleen op de racefiets door Gelderland, ondanks dat het nog geen 500 mtr hemelsbreed verderop begint. Ben benieuwd naar de resultaten.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

marco-hlv schreef: 17 jan 2018, 14:32 Had het gelezen (duidelijk stuk op FB) en hoewel ik zelden switch van partij bij verkiezingen, is dit nu wel een keer een overweging waard.
Ja, JP is een goeie voor deze dingen. Ik zou eigenlijk gaan, maar dat lukte niet i.v.m. persoonlijke omstandigheden. Gelukkig had JP tijd. De reacties van de diverse partijen waren voor mij niet echt verrassend.
marco-hlv schreef: 17 jan 2018, 14:32 Ben benieuwd naar de resultaten.
Ik ook! Geen idee of de uitslag wordt gedeeld onder de deelnemers, maar anders gaan we hier zelf zeker achteraan. Mochten mensen van het Stromer Forum die deelnemen daar meer over horen, dan houd ik me aanbevolen voor meer info. Gelderland gaat in ieder geval lekker voortvarend te werk :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Jammer dat ik niet tot de doelgroep behoor.....ik kom.niet bij deze specifieke wegen.

Grtz reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is inderdaad balen!

Wie weet komt er in de toekomst een vervolgonderzoek. Dit is immers "slechts" een effectmeting van de reeds genomen maatregelen. Als de uitslag van het onderzoek positief is, wordt het netwerk met uitzonderingstrajecten misschien wel uitgebreid. Dat is tenminste wel waar ik op hoop.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Reinout-St1x schreef: 17 jan 2018, 15:17 Jammer dat ik niet tot de doelgroep behoor.....ik kom.niet bij deze specifieke wegen.

Grtz reinout
Hier staat meer nieuws uit Gelderland:
viewtopic.php?f=6&t=766

De uitkomsten van de fietstelweek en een enquete in oktober op 6 fietstracees staat ook in de link.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik krijg net bericht dat de opmerking in de e-mail dat de mail mag worden doorgestuurd mogelijk een vergissing was.

Hoe, wat, waarom: geen idee. Maar mochten de mensen die gereageerd hebben van de onderzoeker te horen krijgen dat ze niet mogen meedoen, omdat ze niet hebben deelgenomen aan de 0-meting, laat het dan even weten in dit topic, dan sluit ik het af. (En mogen jullie wél meedoen, dan hoor ik dat ook graag, want ik ben onwijs benieuwd.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie