Klopt. Dat heb ik ook gedaan. Ze zei inderdaad dat ze dat al van meer deelnemers had gehoord. Daarom hangen er deze weken ook onopvallende camera's in de bomen op dezelfde trajecten. Dat weten de automobilisten dan niet, en dan wordt het echte gedrag gefilmd.
Ik heb 5 A4-tjes aan tekst meegeleverd. Een soort samenvatting met (licht) bijzondere zaken die onderweg gebeurden. Met de tijd erbij waar dit op de film staat.
En een hele rits aan ervaringen uit het verleden met het fietsen op de weg.
En een hele rij aanbevelingen aan de provincie hoe het volgens mij het beste werkt in de praktijk:
* De keuze binnen de bebouwde kom aan de SP-bestuurder overlaten.
* Als het snelheidsverschil met de auto's niet te groot is, kunnen we gewoon op de rijbaan.
* Als het rustig is op het fietspad (gewoonlijk stap ik om 6:15u op de fiets), kunnen we gewoon over het fietspad.
* Wil de SP hard, en laat het overige verkeer het toe, dan op de weg en 45 kmh. Wil hij liever rustig, dan op het fietspad met gepaste snelheid.
* Handhaven door op snelheid te gaan controleren. Ik heb liever een bekeuring als ik met 45 kmh over het fietspad tussen de fietsers doorzeil (dat is m'n eigen fout) dan dat ik een bekeuring krijg omdat ik voor m'n eigen veiligheid op het fietspad fiets, omdat de auto's daar 65 kmh rijden (want dat is opgelegd door de wetgever).
* Lussen van verkeerslichten aanpassen dat de SP ook 'gezien' wordt,
* Ook mogelijk maken dat de SP op fietspaden met bord G11 en G13 is toegestaan. Met evt. een max. snelheid, en daarop handhaven.
* etc. etc.