Welkom op het Stromer Forum! Stel je even voor.

Voor algemene discussies over Stromer en speed pedelecs.
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Contacteer:

Re: Welkom op het Stromer Forum! Stel je even voor.

Bericht door FreddyH » 14 mei 2019, 23:31

Jins schreef:
14 mei 2019, 22:55
Ik denk dat volgens je tabel de actieradius toeneemt boven de 42km/h daar het elektrische verbruik niet meer toeneemt (max motorvermogen) maar je wel sneller rijdt.
Dat is niet wat ik in de praktijk merk en het is ook tegenstrijdig aan andere berichten hier op het forum.

Je suggereert hier eigenlijk dat je met alleen het vermogen van de motor max 42 km/h kunt rijden, alle snelheid daarboven moet je zelf doen. Alleen met de problemen rond het scooteren (door fout in calibratie van TMM sensor gaat de fiets teveel vermogen leveren) waren er mensen die zonder trappen sneller gingen dan 42 km/h.

Als ik naar het stroomverbruik van mijn fiets kijk (is bij mij in het display af te lezen) dan zie ik soms dat ik tegen de begrenzer aan fiets en maar 4A stroom verbruik (is zo'n 160W bij 40V, uitgaande van een redelijk volle accu). Ook zie ik soms dat ik bij een kleine 40 km/h constante snelheid de op mijn fiets ongeveer maximale 26A verbruik (is zo'n 1040W bij redelijk volle accu)...
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

pvg
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door pvg » 15 mei 2019, 08:09

Jins schreef:
14 mei 2019, 22:55
Ik denk dat volgens je tabel de actieradius toeneemt boven de 42km/h daar het elektrische verbruik niet meer toeneemt (max motorvermogen) maar je wel sneller rijdt. De tijd dat je accu mee kan blijft dus constant maar in die tijd leg je meer afstand af. Dan is de actieradius voor 45 en 40km/h gelijk dankzij een hogere eigen input (benodigd vermogen - motorvermogen).
Ik denk dat je het plaatje verkeerd leest: de rode lijn is het beschikbare vermogen van motor+fietser. De blauwe lijn geeft aan wat er nodig is om een bepaalde snelheid te halen. In de praktijk kun je dus niet het blauwe lijntje boven het rode lijntje laten komen, want dat vermogen heb je niet. Voorbeeld in het model gaat uit van 500W van motor en 160W van de berijder. Met windkracht 2 tegen rijdt je dan ongeveer max 42km/u met een actieradius iets boven de 50km.

Het model is goed te gebruiken om de afhankelijkheden tussen parameters te zien (lineair, kwadratisch enz), maar om absolute getallen te bereken schiet het te kort (je fietst niet continu pal wind mee of tegen, er zijn hoogte verschillen, je vermogen is niet constant, enz).
🇾🇪🏠🏭 50 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88

Jins
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door Jins » 15 mei 2019, 08:22

FreddyH schreef:
14 mei 2019, 23:31
Je suggereert hier eigenlijk dat je met alleen het vermogen van de motor max 42 km/h kunt rijden, alle snelheid daarboven moet je zelf doen.
Ik verwijs naar de tabel. Ik beweer niet dat die waarden correct zijn. Maar wel een mooie illustratie wat wind/snelheid betekend voor het benodigde vermogen.
Volgens de tabel haal je met motor alleen zelfs die 42 niet omdat er ook nog 156W van de fietser bij zit.
FreddyH schreef:
14 mei 2019, 23:31
Als ik naar het stroomverbruik van mijn fiets kijk (is bij mij in het display af te lezen) dan zie ik soms dat ik tegen de begrenzer aan fiets en maar 4A stroom verbruik (is zo'n 160W bij 40V, uitgaande van een redelijk volle accu). Ook zie ik soms dat ik bij een kleine 40 km/h constante snelheid de op mijn fiets ongeveer maximale 26A verbruik (is zo'n 1040W bij redelijk volle accu)...
Je verbruikt minder als je sneller rijdt (vanaf een bepaald punt in je motorcurve). Dat bedoel ik ook met de cijfers uit de tabel. Vanaf een punt in je motorcurve/snelheid stijgt je actieradius als je snelheid stijgt maar vraagt meer eigen input.

Jou cijfers over vermogen is opgenomen vermogen, als je zoals in de tabel 70% efficiëntie hanteert (controller/motor) zit je bij 1kW opgenomen vermogen aan 700W geleverd vermogen. De tabel rekent met 500W geleverd vermogen. Nogmaals, ik beweer niet dat deze cijfers correct zijn.
Houd er rekening mee dat de accu spanning daalt als de stroom stijgt. 40V bij 4A wil zeggen dat de spanning lager is bij 26A.
Ik zie mijn spanning zakken met 5 à 6V bij hoge belasting (45A bij een 48V accu, in rust 52 à 53V). Ook ik kan mijn opgenomen vermogen (en stroom en spanning) aflezen en zie dat het afneemt met toenemende snelheid bij max ondersteuning, eigenlijk hetzelfde als je eerder zei maar dan met andere cijfers.

Motor efficiëntie is ook niet altijd 70%, dat gaat van 0% (vertrek vanuit stilstand) naar ongeveer 85% om daarna terug te dalen. Ook het geleverde vermogen van 500W uit de tabel zal niet altijd 500W zijn tgv tegen EMK. Dat bewijzen jou cijfers ook, 26A bij 40km/h en 4A bij een hogere snelheid. Tegen EMK kan je compenseren met "field weakening" (enkel nuttig bij hoge snelheid = veel tegen EMK), of Stromer dat toepast weet ik niet. Het gaat wel ten koste van efficiëntie maar je kan hogere toerentallen/snelheden bereiken met een motor die dat zonder field weakening niet kan.

jannijm
Pro
Pro

Bericht door jannijm » 15 mei 2019, 08:35

Misschien goed om deze discussie in een ander forum-onderwerp voort te zetten in plaats van het ‘voorstel’-onderwerp....
🇾🇪 Klever X Commuter Iron grey (02-2019 - ...) - 850 Wh - Abus Bordo - Ergon GP3-L - Ergotec M-88 - Cycliq Fly12 CE front & Fly6 CE rear camera - SP Connect smartphonehouder - Ortlieb Back Roller Classic - 20 km enkel, 2x per week

Jins
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door Jins » 15 mei 2019, 08:38

jins schreef:
15 mei 2019, 08:09
Dan is de actieradius voor 45 en 40km/h gelijk dankzij een hogere eigen input (benodigd vermogen - motorvermogen).
pvg schreef:
15 mei 2019, 08:09
Ik denk dat je het plaatje verkeerd leest: de rode lijn is het beschikbare vermogen van motor+fietser. De blauwe lijn geeft aan wat er nodig is om een bepaalde snelheid te halen. In de praktijk kun je dus niet het blauwe lijntje boven het rode lijntje laten komen, want dat vermogen heb je niet. Voorbeeld in het model gaat uit van 500W van motor en 160W van de berijder. Met windkracht 2 tegen rijdt je dan ongeveer max 42km/u met een actieradius iets boven de 50km.

Daarom dat ik erbij schrijf met hogere eigen input want anders inderdaad niet haalbaar met de cijfers uit dit voorbeeld.

pvg
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door pvg » 15 mei 2019, 09:03

jannijm schreef:
15 mei 2019, 08:35
Misschien goed om deze discussie in een ander forum-onderwerp voort te zetten in plaats van het ‘voorstel’-onderwerp....
Maar het is toch on topic: gaat over een model voor fietsen, maw ‘stel je voor...’ :bj
🇾🇪🏠🏭 50 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88

jannijm
Pro
Pro

Bericht door jannijm » 15 mei 2019, 09:38

pvg schreef:
15 mei 2019, 09:03
jannijm schreef:
15 mei 2019, 08:35
Maar het is toch on topic: gaat over een model voor fietsen, maw ‘stel je voor...’ :bj
:bp: :bi
🇾🇪 Klever X Commuter Iron grey (02-2019 - ...) - 850 Wh - Abus Bordo - Ergon GP3-L - Ergotec M-88 - Cycliq Fly12 CE front & Fly6 CE rear camera - SP Connect smartphonehouder - Ortlieb Back Roller Classic - 20 km enkel, 2x per week

BertM
Rookie
Rookie

Bericht door BertM » 22 mei 2019, 19:26

Vandaag mijn account voor het forum geactiveerd dus kan ik me nu ook voorstellen.
Na bijna 4 jaar op een Koga XLR8 gereden te hebben sinds 5 april tevreden eigenaar van een Stromer ST3 met 983 Wh accu en Kinect bodyfloat. Tot deze keuze gekomen nadat ik op de AD fietstestdagen op een Stromer heb kunnen rijden.
Tot nu toe 650 km op de teller voornamelijk met ww ritten (Poortugaal - Den Haag 32km enkele reis).
Helaas achter ook al eerste lekke band gehad, gelukkig op minder dan 1 km van huis.

Richvergunst
Pro
Pro

Bericht door Richvergunst » 22 mei 2019, 20:00

Welkom, en gefeliciteerd met je aankoop veel veilige km :ay toegewenst met zo min mogelijk lekke banden :bj
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:

Cliff
Rookie
Rookie

Bericht door Cliff » 25 mei 2019, 11:54

Goede middag allemaal!

Mijn naam is Cliff Schampaert en ben wonende in de stille Kempen te België.
Heb me zonet een ST2 sport aangekocht van bij qicq.nl . Momenteel nog wachtende op de levering vol ongeduld 😝. Voorlopig staat de levering in week 23 geplant, dus voor ik kan vliegen zal het nog wel even duren.

Maar zoals men zegt, geduld wordt beloond.

Plaats reactie