Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hij zal de ST2 Ltd bedoelen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Stromeur schreef: 05 aug 2019, 10:17 Hij zal de ST2 Ltd bedoelen.
Ik denk het ook maar was toch nieuwsgierig... je weet nooit dat er een nieuwe versie op de markt komt waarvan we nog niet op de hoogte zijn.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Stef
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2019, 20:21
Merk SP: Stromer
Km-stand: 20000

Hoi, ik ben Stef, 54, en tot nu toe een velomobiel-commuter tussen Nieuwegein en Amersfoort. Omdat de leeftijd begint te tellen, fiets ik drie dagen en ga twee (rust)dagen met de auto. Ik wil eigenlijk 5 dagen fietsen, en heb voor de ST1x gekozen. De velomobiel is snel, comfortabel, en bijna onderhoudsvrij (ketting en cassette eerste keer vervangen na ongeveer 50.000 km). Je zit\ligt uit de wind, uit de regen, en je kan niet vallen. De stromer wordt dus mijn mooi weer fiets en bij guur/nat/glad weer, ga ik lekker liggen.

Het forum heb ik stiekem gebruikt om mijn keuze te maken en alvast heel veel te leren. Ik heb met verbazing en verwondering kennis genomen van de Gaadi, kalibreren van sensoren, en de Spurcycle. Een hele wereld gaat voor me open.

Ik kan niet wachten tot de brede glimlach van tijdens de testrit, me op mijn woonwerk ritjes vergezelt.

De fiets wordt deze of volgende week geleverd. ST1X Sport Ocean blue/814wh/bodyfloat.
ST1-X woonwerk: Nieuwegein Amersfoort
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Stef,

Welkom bij de Stromeraars. Mooie keuze die ST1x. Die glimlach ga jij ook krijgen en houden.

Veel veilige kilometers.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
marvin11
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2019, 18:13
Locatie: Vorden
Merk SP: stromer st1x
Km-stand: 3000

Hallo allemaal,

Sinds dit jaar ben ik begonnen met een speed pedelec, ik moet meer bewegen wegens medische redenen en dit leek mij wel leuk om te doen :mrgreen: ... mijn eerste fiets was een dutch id, hals over kop gekocht en kreeg spijt hahah... heb deze fiets weer ingeruild voor een stromer st1x een demo model, bouwjaar 2019 met 900 kilometer op de teller. Wat een wereld van verschil kwa snelheid en ben helemaal tevreden, toch heb ik nog wel een paar vraagjes waar ik mee zit deze zal ik dan binnenkort posten op de st1x topic.

Groeten,

Marvin.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Welkom Marvin. Ga eerst maar rustig lezen, vooral het topic geschreven door Barry. Misschien worden je vragen dan al beantwoord.

Veel fiets en lees plezier.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
peter g
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:47

Hallo medestromers,

Na 8j mijn woon werk (Lanaken-Genk) verplaatsingen van 20k enkel overwegend met een racefiets gedaan te hebben . Begint dit als 57jarige moeilijker te combineren met mijn looptrainingen ( 2 marathon's/j). Dus heb ik me net een st1x charcoal sport 22" 983wh besteld bij mijn fm. Deze zou binnen 3w klaar zijn.
Jullie zijn allemaal bedankt voor de raad en foto's van accessoires, reviews waardoor een volstrekte pedelec leek een goede keuze kan maken.

Groeten
Peter
Peter Stx1 22" 21/09/2019 983 wh charcoal-2018 Abus 2.0 Yellow Kinekt zadel abus ringslot met ketting . WW 20km enkel Lanaken-Genk 3/4 jaagpad.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

peter g schreef: 10 aug 2019, 16:14 Jullie zijn allemaal bedankt voor de raad en foto's van accessoires, reviews waardoor een volstrekte pedelec leek een goede keuze kan maken.
We zijn allemaal gestart als leek, ik ook toen ik dit forum begin 2017 startte :) Super dat zoveel mensen bereid zijn om hun kennis en ervaringen te delen, dat is echt de kracht van dit forum.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

Hoihoi speedbikers, fourtyfivers, forenzers, kilometerwreters, wattuurders, benees en andere sympathisanten,

Het is ondertussen niet meer m'n eerste post op dit forum en zeker en vast niet het eerste draadje dat ik hier heb doorgeploeterd. Laat ons stellen dat ik hier zowat 4 maanden als anonieme lezer heb rondgehangen en sinds kort uit de anonimiteit treed. Een registratie op dit forum kon gewoon niet uitblijven. Het is dan ook de enige échte reden waarom ik intussen een Stromer heb aangeschaft. Ik wou absoluut een klein en oprecht deeltje van dit forum worden. Neenee, alle gekheid op een stokkie... prachtig initiatief van Sylvia om dit waardig stukje internet op te richten! Ik ben ook zó ontzettend blij en opgelucht dat er toch nog mensen zijn die naar fora teruggrijpen. Het zijn tegenwoordig haast fossielen op het internet geworden ondergesneeuwd door Facebook en andere sociale media. Niet dat zij er niet mogen zijn, maar een bron van informatie, tips, adviezen, handleidingen en werkwijzen kan je enkel en alleen maar op blogs en fora terugvinden. Prachtig ook welke ontdekkingen ik hier reeds gedaan heb en nog zal doen, maar vooral ook de enorm positieve, eerlijke, gefundeerde en ongezouten meningen die je hier kan terugvinden. En niet alleen over Stromers. Uren lectuurplezier in tegenstelling tot die frustratiebakken die sociale media tegenwoordig zijn. Jullie hier zijn in mijn ogen de enige échte "influencers" (forgive me the word!).

Ohja, haast vergeten...ASL zeker? Van het mannelijke geslacht, 34 jaar, en nog maar enkele weken wonende te Turnhout (BE). Na de herfstvakantie gaan we met ons gezin nog wat dichter bij de Nederlandse grens wonen, te Ravels (BE). Sinds mijn 30ste in hart en nieren een vrijgevochten bestaan als freelance IT consultant. Van zodra we zeker wisten dat het huis in Ravels het onze was, zijn mijn vrouw & ik beginnen rondkijken naar een stel fourtyfivers. Niet zozeer omdat de afstand woon-werk nu plots zoveel groter is geworden, maar omdat we nu eenvoudigweg "plaats" zullen hebben om dergelijke fietsen te bergen, op te laden, te onderhouden, enz. Reeds 2 jaar heb ik natte broeken, en moet ik noodgedwongen met een kwijlbakje aan het stuur van de wagen rondrijden, wanneer ik weer maar eens een speedbike de aanschuivende rij auto's zie voorbijsteken. Pijn heeft me dat gedaan, dat kan ik jullie verzekeren. Waar een wil is een weg, denken jullie? Absoluut, maar ik kan u verzekereren, met 2 gewone fietsen, 2 koersfietsen, 1 MTB en een stelletje kinderfietsen was ons tuinhuis en fietsgangetje reeds een aardig fietspaleis...

Na een maand dealers zoeken, afschuimen, testen, researchen en vooral ervaringen lezen op internet en fora (vooral dit!), was ik er zelf eigenlijk na 1 testritje ST3 al uit. Initieel ben ik een queeste gestart naar dealers die de Koga Pace B20 hadden staan om mee te gaan testrijden. Na een testrit was ik er echter niet echt wild van, maar ook niet echt teleurgesteld. Terwijl ik de lasnaden van de Koga aan het bewonderen was, zag ik plots in mijn ooghoeken een opvallend sterachtige, matte lichtflits. Het weerkaatstende TL-winkellicht in de spiegel van een gestalde Stromer ST1x. "Test mij!", "bestijg mij!", "bevrijd mij!", riep hij als het ware. Ik kon niet lang weerstaan aan de druk. Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben een testritje gaan doen met ST1x. Na enkele kilometers terug bij de dealer aangekomen met de alomgekende Stromersmile en -haarsnit. Ik was verkocht. Meteen daarna ook rondgereden met de ST3 en het was liefde op het eerste gezicht. Wat een gevoel! Gezien mijn lengte (1.02) & postuur (100) was de ST3 mij nog beter op het lijf geschreven.

Voor mijn vrouw was het allemaal wel een langere zoektocht. Zij vond de ST1x in ieder geval super rijden, maar was minder tevreden met de zithouding en de prijs. Het Stromerforum heeft echter voor een doorbraak gezorgd na enkele weken zoeken: het is voor haar de Qwic RD10 Speed geworden. Na enkele weken ermee rond te hebben gereden bleek dat exact het fietsje op haar maat. Exact wat ze nodig had. Zij moet niet écht de grote lange forenzenafstanden doen, maar eerder vooral rondrijden van de ene afspraak naar de andere. Kilometerkes malen dus. Wachten op de Qwic RD11 Speed was eventueel een optie, maar dan zou het enerzijds een blinde koop geweest zijn (niet kunnen testen met de nieuwe motor), anderzijds bleef de levertijd maar uitgesteld worden. Bovendien is mijn vrouwke niet zo van het meest geduldige type ;-)

Aangezien ik voor de zwarte ST3 in Sport XL frame heb gekozen, heb ik niet zo lang moeten wachten op mijn Stromer. De wachttijden voor de witte versie en kleinere maten liepen blijkbaar wel serieus op. Het wachten op de Belgische nummerplaat was dus nog het ellendigst als je je speeldgoed al hebt. Zoals reeds in het andere topic vermeld, het DIV werkt immers nog met postduiven... voor mij duurde het 11 werkdagen, mijn vrouw had gelukkig een snellere duif, die deed er maar 9 werkdagen over.

Sinds 5 juli heb ik de ST3 in mijn bezit. Ik kon de lokroep niet weerstaan en heb bovendien enkele ritjes zonder nummerplaat rondgereden, zelfs 's nachts een paar keer, maar eenmaal ik die plaat in mijn bezit had (24 juli) is het feestje helemaal begonnen. Ik tracht twee keer per week naar klant in Edegem te bollen (50km) en twee maal per week naar klant in Malle (22km). Andere klant in Hasselt is een prangertje in standje 3, maar haalbaarder in de toekomst vanuit Ravels. Er staan nu 700 km op te teller en het is voor mij, net zoals zovelen hier, een puur genot, een fantastisch gevoel van vrijheid, een uniek gevoel van transportwijze. Je actieradius is zovele malen uitgebreid in functie van tijd. Schitterend! Subliem! Ik hoop dat ik er nog lang op deze manier van kan en mag genieten...

Er rijden hier enkele ervaren rotten rond op dit forum, zeker qua kilometers, qua uitgeruste bolides, enz. Ik geef mijn ogen de kost en tracht zoveel mogelijk ideetjes op te pikken en we zien wel waar we uitkomen over een paar jaar. Ik heb alleszins wel het gevoel dat ervaring met de koersfiets een plus of meerwaarde is, wanneer je aan de haal gaat met een SP.

Nadat de prille verliefdheid en lust wat wegebt, komt er natuurlijk ook de realiteit en de nuchterheid zoals bij velen van jullie hier. Allemaal mooi en wel zo'n Stomer aan dergelijk prijskaartje, maar het openstaand batterijluik bij extern opladen is gewoon 'nen dikke FAIL'. Dat mag dan wel ingenieus bedacht zijn, maar gewoon NOT DONE, toch? Enkele generaties en types verder en Stromer komt nog altijd niet eigenhandig met een deftige oplossing?! Zou het getolereerd worden als je Tesla koopt en je moet de koffer open laten staan wanneer je hem oplaadt? Absurd... klittenband, een 3d-geprint blokje voor de ST1x of ST2, magneetje, ... de community is ongelooflijk vindingrijk, maar toch...

En vooral nuchterheid rond... verkeersregels en infrastructuur (in België). Wat een armzielig land zijn wij op dat vlak. Nu pas merk ik hoe onvoorbereid ze hier echt zijn. Dat de wegen hier veelal een ramp zijn, dat wisten we natuurlijk al lang door de koersfiets, op dat vlak ben ik al een stuk blijer met die dikke Pirelli banden ;-) Maar de borden, onze plaats op de weg, de belerendheid van sommige andere weggebruikers, ... die strijd moeten we toch elke dag voeren en dat had ik niet zo érg verwacht. Dat is eigenlijk mijn grootste teleurstelling tot op heden.

Ik zal proberen de komende weken en maanden hier actief mee te volgen en hopelijk blijf ik hier nog enkele jaren langer plakken. Eerst nog even twee weekjes verlof en dan ga ik mij toch ook proberen bezig te houden met de Stromer API, die intrigeert mij het meest.
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mooie intro! :cool2:
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie