Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Kris86
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2020, 20:46

Hallo iedereen,

Ook hier weer een nieuwe trotse Stromer eigenaar, deze keer uit Belgie.
Heb tweedehands een ST5 gekocht, gisteren mijn nummerplaat ontvangen en dan vandaag de eerste echte grote toer gemaakt naar ons nieuw huis een 38km verder.
Helaas in het begin wat te veel gespeeld en zowel op de heen als terugweg verschillende keren moeten draaien om de weg te zoeken ben ik op een 6km van thuis op de terugweg zonder stroom gevallen. Dat laatste stukje was dan toch best pittig trappen met zo een zware fiets, maar het lukte.
Eens we verhuist zijn ga ik hem gebruiken voor woon werkverkeer (42km enkel) dus dan zal ik hem best op het werk ook maar opladen als ik steeds op niveau 3 wil rijden.
Hoop hier nog vele tips te vinden onder andere voor navigatie en fietskleding. Ik zoek alvast de juiste topic en stel daar alle vragen die ik heb.
Groetjes
Kris
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Goede morgen,

Mijn naam is Joren, het bedrijf waar ik voor werk maakt het ons mogelijk een fiets te leasen.
Een speedpedelec lijkt me ideaal omdat ik enkel 21 km moet overbruggen en ik liefst niet compleet bezweet op kantoor zit.
Daarom wil ik zoiezo een Stromer met 983Wh batterij zodat ik op 1 lading heen en terug kan. Na de 3 jaar lease kunnen we deze fiets dan ook kopen aan 16% van de aankoopprijs, wat ik dan ook zou doen. Daarmee dat de grootste batterij imo de beste keus is.

Ik heb reeds een maand de Trek super commuter 8+ van mijn schoonbroer geleend en dat deed me echt de smaak te pakken krijgen. Deze fiets had een M kader waardoor ik ondanks de het hoog staande zadel tov van het stuur nog steeds vrij recht zat. Ik ben 190cm groot.

Daarom kijk ik naar de L St1 als kanshebber. Daar heb ik reeds een rondje mee gereden en dat beviel me wel. ik zal vrij goed rechtop, wat ik geen ramp vind omdat ik al eens last van mijn rug krijg als ik lang gebogen zit. Dit was echter maar een kwartiertje dus niet representatief. Later deze maand maak ik nog een afspraak om deze een dag te lenen.

De fietshandelaar zei wel dat ik volgens mijn lengte eigenlijk een XL kader nodig zou hebben en verwees daarbij naar de St3.
Ik heb dan ook even kunnen plaats nemen op de St3 XL en daar zit ik volgens mij echt wel te veel naar voor gebogen. Op een St3 L zat ik dan wel beter maar dan staat dat zadel weer een stuk hoger dan het stuur wat me niet ok voor mijn bekken lijkt. De fm stelde me dan voor om een rizer stuur op te monteren maar daar komt dan weer een meerprijs bij tenzij ik maanden wil wachten op zoëen vanuit de fabriek.

De St1 zou me nu 75€ per maand kosten en de St3 100€. verzekeringen en 175€ per jaar aan onderhoud inbegrepen.

Momenteel ziet het er naar uit dat mijn voorkeur naar de St1 gaat. Ook omdat deze betaalbaar aan te passen is. Zijn er nog mensen die eigenlijk groter zijn dan de voorgestelde lengte van 1m88 en toch deze fiets bezitten?

Eventueel nog een optie, maar zeker geen must. Wachten op de St2020?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn inderdaad enkele mensen van 1,90m en hoger die een ST1 L hebben. De ST1 heeft diverse stuur- en stuurpenopties die redelijk betaalbaar zijn. Zie ook:

viewtopic.php?p=63190#p63190

Op de ST3 kun je de Urban stuurpen zetten voor een rechtere zit, maar die is wel behoorlijk aan de prijs. En verder inderdaad een riser stuur. Zie ook:

viewtopic.php?f=24&t=1693&p=33202&hilit ... pen#p33202

Maar het is sowieso nogal een verschil in prijs, de ST1 of de ST3. De meerprijs van dat riser stuur op de ST3 (tientjeswerk) zou ik daarin niet laten meespelen, want dat valt toch in het niet bij de totaalprijs.

De zitpositie is inderdaad iets wat je het beste zelf kunt bepalen a.d.h.v. testritten. Voor de verdere verschillen tussen de ST1 en de ST3 zijn dit wel leuke topics om door te lezen:

viewtopic.php?f=13&t=3179
viewtopic.php?f=13&t=3290
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Bedankt voor de info!
Normaal ga ik een dag testrijden met de st1 volgende week of de week erna.
Ik laat wel nog weten wat het verdict zal zijn.
Taxi driver
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2020, 11:34
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 08 jun 2020, 10:41

Op de ST3 kun je de Urban stuurpen zetten voor een rechtere zit, maar die is wel behoorlijk aan de prijs.
Volgens mij is er geen meerprijs voor de Urban comfort stuurpen. Wanneer je de configurator op de Stromer site gebruikt, kan je beide opties selecteren zonder wijziging in de totaalprijs.

Of bedoel je achteraf een andere stuurpen kopen?
Stromer ST1 2016 + Stromer ST1 LE ( † 22 mei 2020)
Stromer ST3 (2020), Wren geveerde voorvork, Kinekt 2.1 verende zadelpen, Spurcycle, Ortlieb Classics.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je hebt helemaal gelijk, tegenwoordig is het een fabrieksoptie en dat was ik even vergeten.

In den beginne, toen de uitlevering van de ST3 net was gestart, had Stromer (zoals gebruikelijk helaas) de opties nog niet klaar voor de verkoop, dus toen was er geen andere keus dan de Urban stuurpen nabestellen zodra die beschikbaar kwam. Ook dat kan trouwens nog steeds.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

De fietsenmaker stelde voor indien ik toch voor de st3 zou kiezen de urban comfort bij te bestellen en te laten installeren.
Dit zou veel vlugger gaan dan wachten op eentje uit de fabriek met die configuratie. De meerprijs is wel niet min.

Nu, in eerste instantie neig ik toch meer naar de St1. De ondersteuning op die fiets vind ik al meer dan genoeg. Zeker vergeleken met die Trek, wat ik al een zeer plezante fiets vond.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die Trek Super Commuter+ 8S is een hele leuke bike, ik heb 'm weleens getest. Maar de nieuwe Stromer ST1 ondersteunt inderdaad veel krachtiger.

De huidige Trek SP's doen het trouwens alweer een pak beter dan de Super Commuter 8+ (zit een nieuwe generatie Bosch middenmotoren in) en het gat met de ondersteuning van een middenmotor zoals die van Stromer wordt kleiner, maar het is er nog steeds.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Onlangs ook eens de Trek Allant 8+ met belt test gereden. Dat viel me toch wel tegen.
Misschien lag dit aan de regeling van de motor maar om boven 35km/h te raken mocht je wel flink trappen.
Die belt vond ik ook maar een onaangenaam gevoel.
Dan liever de Flyer Upstreet 7.23, zelfde probleem ivm motor maar wel zeer comfortabele fiets.
Maar dit is voer voor een ander topic neem ik aan.
venne
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2020, 18:01

hoi,

Ik ben venne en heb deze vrijdag een ST1 LE aangekocht.
Mijn vraag is welke accessoires ik allemaal moet of kan kopen om alles uit mijn stromer te halen.

vb
helm
regenkledij
enz

bedankt
Plaats reactie