Gevallen door ijzel op het fietspad

Golvas

Voor wat hoort wat: verhoogde rolweerstand en extra slijtage ... maar (bijna) alles is beter dan die Big Ben's ! ;)
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik rijd ook nog op de BB's tot nu toe nog geen glijers gemaakt. Ik geloof helemaal dat de Continentals beter zijn, maar als er echt ijzel ligt helpt geen enkele band. Ja misschien een spijkerband :D
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
a.randsdorp
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2018, 04:04
Locatie: Breda

Nou er was vandaag op het fietspad naast het Wilhelminakanaal door mist en ijzel echt geen houden aan. Bocht ingezet en complete fiets schoof naar links opzij en ik dus op mijn plaat.
Morgen gaan er Continental Top Contact II Winter Premium onder .
ST2 2017 22” wit woon-werk 28km enkele rit. Rij sinds sept 18. 983Wh accu. Ortlieb QL2.1. Shimano Click'R T421 M. Continental Bub 26X190 Co 50-559 R Winter Ii Pr. TigraSport FitClic Neo Bike. Northwave Raptor Arctic GTX. Van Zijp spatb verl 190 mm
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

a.randsdorp schreef: 12 dec 2018, 19:14 Nou er was vandaag op het fietspad naast het Wilhelminakanaal door mist en ijzel echt geen houden aan. Bocht ingezet en complete fiets schoof naar links opzij en ik dus op mijn plaat.
Morgen gaan er Continental Top Contact II Winter Premium onder .
Goede keuze. Dat is gewoon de beste band in de winter. Als je de 2.2" versie neemt, zorg dan wel dat je de giethaartjes verwijderd!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Beste collegae SPers feit is en blijft dat je op ijzel, platgereden sneeuw, ijs niets te vertellen hebt als je je snelheid niet naar beneden haalt.
Winterbanden werken alleen op losse, niet aangereden sneeuw omdat je dan meer grip hebt.
Als je met BigBen oid. met natte weg te snel onderuit gaat is de compound te hard of je rijd te snel.
Alleen de groene DuGast crosstuben zijn gemaakt om had mee te rijden in de kou en nattigheid en gaan dan ook maar 300-400km mee dan zijn ze kaal ; wedstrijdrijders rijden er slechts 1 cross mee (een uur en 2-3 ronden.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

RHJ schreef: 04 dec 2017, 20:56 Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling, gericht op soepel blijven bij lagere temperaturen en daardoor (vooral) een betere grip bij lage temperaturen.

Bij autobanden en motorbanden ligt dat temperatuursomslagpunt voor winterbanden op ongeveer 7 graden celcius. Bij hogere temperaturen dan ca, 7 graden verliest de winterband zijn voordelen t.o.v. de zomerband.
Kan me voorstellen dat dit bij de winterfietsbanden dus ook zo ongeveer hetzelfde zal uitwerken.

Bij hogere (zomerse) temperaturen kan je goed rijden met winterbanden maar wordt de bandenslijtage (door de andere/zachtere rubbercompound) hoger. In theorie zal je met een winterband in de zomer een betere wegligging kunnen hebben dan met een zomerband.
Niet met je eens, winterbanden en zgn. 4 season banden branden met warm weer onder de auto vandaan wij monteren ze op veel dienstauto's waar elke dag mee gerost wordt, 4 season banden gaan maar een derde van de zomerbanden mee en er wordt veel eerder geslipt/ASR werkt eerder en winterbanden branden er vanaf 12 graden onderuit.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

WFVst5 schreef: 12 dec 2018, 20:23
RHJ schreef: 04 dec 2017, 20:56 Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling, gericht op soepel blijven bij lagere temperaturen en daardoor (vooral) een betere grip bij lage temperaturen.

Bij autobanden en motorbanden ligt dat temperatuursomslagpunt voor winterbanden op ongeveer 7 graden celcius. Bij hogere temperaturen dan ca, 7 graden verliest de winterband zijn voordelen t.o.v. de zomerband.
Kan me voorstellen dat dit bij de winterfietsbanden dus ook zo ongeveer hetzelfde zal uitwerken.

Bij hogere (zomerse) temperaturen kan je goed rijden met winterbanden maar wordt de bandenslijtage (door de andere/zachtere rubbercompound) hoger. In theorie zal je met een winterband in de zomer een betere wegligging kunnen hebben dan met een zomerband.
Niet met je eens, winterbanden en zgn. 4 season banden branden met warm weer onder de auto vandaan wij monteren ze op veel dienstauto's waar elke dag mee gerost wordt, 4 season banden gaan maar een derde van de zomerbanden mee en er wordt veel eerder geslipt/ASR werkt eerder en winterbanden branden er vanaf 12 graden onderuit.
+1
Zodra ik de winterbanden onder de auto heb liggen grijpt de ASR vaker in en bij wat harder wegtrekken na een bocht voel ik het verschil.
Maar zodra het glad wordt wint de winterband glansrijk.
Golvas

WFVst5 schreef: 12 dec 2018, 20:17 de groene DuGast crosstuben zijn gemaakt om had mee te rijden in de kou en nattigheid en gaan dan ook maar 300-400km mee dan zijn ze kaal ; wedstrijdrijders rijden er slechts 1 cross mee (een uur en 2-3 ronden.
Van Aert won er in 2017 het WK veldrijden mee.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ook daar maakte de bandkeuze veel verschil ;-)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Golvas schreef: 12 dec 2018, 20:49
WFVst5 schreef: 12 dec 2018, 20:17 de groene DuGast crosstuben zijn gemaakt om had mee te rijden in de kou en nattigheid en gaan dan ook maar 300-400km mee dan zijn ze kaal ; wedstrijdrijders rijden er slechts 1 cross mee (een uur en 2-3 ronden.
Van Aert won er in 2017 het WK veldrijden mee.
Mijn oudste zoon werd op EK's en WK's weg gesponsord (in de Nationale selectie) als er veel bergop gereden moest worden door DuGast & Lightweight en noemde het moraalwielen&banden...kon er 10-15 km/uur harder mee door de bochten rammen dan met zijn eigen materiaal vooral bij nat weer. :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie