Gevallen door ijzel op het fietspad
Voor wat hoort wat: verhoogde rolweerstand en extra slijtage ... maar (bijna) alles is beter dan die Big Ben's !
-
- Expert
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
- Locatie: Leiden
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 12500
Ik rijd ook nog op de BB's tot nu toe nog geen glijers gemaakt. Ik geloof helemaal dat de Continentals beter zijn, maar als er echt ijzel ligt helpt geen enkele band. Ja misschien een spijkerband
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
-
- Pro
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 19 aug 2018, 04:04
- Locatie: Breda
Nou er was vandaag op het fietspad naast het Wilhelminakanaal door mist en ijzel echt geen houden aan. Bocht ingezet en complete fiets schoof naar links opzij en ik dus op mijn plaat.
Morgen gaan er Continental Top Contact II Winter Premium onder .
Morgen gaan er Continental Top Contact II Winter Premium onder .
ST2 2017 22” wit woon-werk 28km enkele rit. Rij sinds sept 18. 983Wh accu. Ortlieb QL2.1. Shimano Click'R T421 M. Continental Bub 26X190 Co 50-559 R Winter Ii Pr. TigraSport FitClic Neo Bike. Northwave Raptor Arctic GTX. Van Zijp spatb verl 190 mm
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Goede keuze. Dat is gewoon de beste band in de winter. Als je de 2.2" versie neemt, zorg dan wel dat je de giethaartjes verwijderd!a.randsdorp schreef: ↑12 dec 2018, 19:14 Nou er was vandaag op het fietspad naast het Wilhelminakanaal door mist en ijzel echt geen houden aan. Bocht ingezet en complete fiets schoof naar links opzij en ik dus op mijn plaat.
Morgen gaan er Continental Top Contact II Winter Premium onder .
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Beste collegae SPers feit is en blijft dat je op ijzel, platgereden sneeuw, ijs niets te vertellen hebt als je je snelheid niet naar beneden haalt.
Winterbanden werken alleen op losse, niet aangereden sneeuw omdat je dan meer grip hebt.
Als je met BigBen oid. met natte weg te snel onderuit gaat is de compound te hard of je rijd te snel.
Alleen de groene DuGast crosstuben zijn gemaakt om had mee te rijden in de kou en nattigheid en gaan dan ook maar 300-400km mee dan zijn ze kaal ; wedstrijdrijders rijden er slechts 1 cross mee (een uur en 2-3 ronden.
Winterbanden werken alleen op losse, niet aangereden sneeuw omdat je dan meer grip hebt.
Als je met BigBen oid. met natte weg te snel onderuit gaat is de compound te hard of je rijd te snel.
Alleen de groene DuGast crosstuben zijn gemaakt om had mee te rijden in de kou en nattigheid en gaan dan ook maar 300-400km mee dan zijn ze kaal ; wedstrijdrijders rijden er slechts 1 cross mee (een uur en 2-3 ronden.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Niet met je eens, winterbanden en zgn. 4 season banden branden met warm weer onder de auto vandaan wij monteren ze op veel dienstauto's waar elke dag mee gerost wordt, 4 season banden gaan maar een derde van de zomerbanden mee en er wordt veel eerder geslipt/ASR werkt eerder en winterbanden branden er vanaf 12 graden onderuit.RHJ schreef: ↑04 dec 2017, 20:56 Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling, gericht op soepel blijven bij lagere temperaturen en daardoor (vooral) een betere grip bij lage temperaturen.
Bij autobanden en motorbanden ligt dat temperatuursomslagpunt voor winterbanden op ongeveer 7 graden celcius. Bij hogere temperaturen dan ca, 7 graden verliest de winterband zijn voordelen t.o.v. de zomerband.
Kan me voorstellen dat dit bij de winterfietsbanden dus ook zo ongeveer hetzelfde zal uitwerken.
Bij hogere (zomerse) temperaturen kan je goed rijden met winterbanden maar wordt de bandenslijtage (door de andere/zachtere rubbercompound) hoger. In theorie zal je met een winterband in de zomer een betere wegligging kunnen hebben dan met een zomerband.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
+1WFVst5 schreef: ↑12 dec 2018, 20:23Niet met je eens, winterbanden en zgn. 4 season banden branden met warm weer onder de auto vandaan wij monteren ze op veel dienstauto's waar elke dag mee gerost wordt, 4 season banden gaan maar een derde van de zomerbanden mee en er wordt veel eerder geslipt/ASR werkt eerder en winterbanden branden er vanaf 12 graden onderuit.RHJ schreef: ↑04 dec 2017, 20:56 Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling, gericht op soepel blijven bij lagere temperaturen en daardoor (vooral) een betere grip bij lage temperaturen.
Bij autobanden en motorbanden ligt dat temperatuursomslagpunt voor winterbanden op ongeveer 7 graden celcius. Bij hogere temperaturen dan ca, 7 graden verliest de winterband zijn voordelen t.o.v. de zomerband.
Kan me voorstellen dat dit bij de winterfietsbanden dus ook zo ongeveer hetzelfde zal uitwerken.
Bij hogere (zomerse) temperaturen kan je goed rijden met winterbanden maar wordt de bandenslijtage (door de andere/zachtere rubbercompound) hoger. In theorie zal je met een winterband in de zomer een betere wegligging kunnen hebben dan met een zomerband.
Zodra ik de winterbanden onder de auto heb liggen grijpt de ASR vaker in en bij wat harder wegtrekken na een bocht voel ik het verschil.
Maar zodra het glad wordt wint de winterband glansrijk.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ook daar maakte de bandkeuze veel verschil ;-)
Mijn oudste zoon werd op EK's en WK's weg gesponsord (in de Nationale selectie) als er veel bergop gereden moest worden door DuGast & Lightweight en noemde het moraalwielen&banden...kon er 10-15 km/uur harder mee door de bochten rammen dan met zijn eigen materiaal vooral bij nat weer.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe