Powerfood

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vraag me wel af hoe Garmin e.d. dat nou precies berekenen?Als Garmin bijvoorbeeld ook de afgelegde afstand en hoogtemeters meeneemt je calorieverbruik (geen idee of dat zo is? mijn hardloop Garmin met hartslagmeter deed dat wel), dan wordt het op onze Stromer natuurlijk een heel ander verhaal dan op de racefiets. Het is al veel nauwkeuriger aangezien je ook een hartslag-en candansmeter hebt, mijn gratis Strava appje heeft dat uiteraard niet, dus in Strava is mijn calorieverbruik echt totale onzin.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Deze berekeningen gebeuren op basis van statistiek, blijft een benadering, maar hoe meer correcte inputparameters, hoe juister de uitkomst is. Hartslag zal natuurlijk het zwaarst doorwegen in deze berekening.
Een app. op de telefoon geeft me 834 kcal voor dezelfde rit, onzin dus. Deze app weet wel niet dat ik met Stromer rij, kan enkel de vaste parameters + snelheid gebruiken.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Als je geen hartslagmeter draagt zijn de schattingen van apps inderdaad flauwekul. Als je wel hartslagmeter gebruikt worden de calorieën berekend zoals elders al is geschreven adhv gewicht, geslacht en leeftijd. Dit blijft echter ook een benadering, die er tot 23% naast kan zitten, maar goed.
Deesje
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2018, 18:48

Ik ben sinds bijna 7 jaar na lang darmproblemen (zal er niemand mee vermoeien) radicaal overgestapt op voor het grootste deel enkel rauwe voeding (noten, zaden, pitten, groente en fruit; niet verhit/gekookt) , heb dus ook een flinke blender (vitamix) en een slowjuicer (angel) en ondanks dat ik voor die tijd ook flink actief was is mijn leven heel fors positief veranderd. Hype of niet maar ik had al zo veel geprobeerd zonder resultaat, begon aan een week rauwe voeding met het idee dit houd ik nog geen dag vol en nu zijn we 7 jaar verder (en ik wil nooit meer iets anders). Met veel, veel meer energie, geen darmproblemen meer, betere weerstand en meer belastbaar. Hoewel ik ook voor mijn switch actief en in goede conditie was en voor wat ik toen wist erg gezond leefde.

Voor mijn switch 'moest' ik voorafgaand aan ochtendsport (10-15km hardlopen bijv) ontbijten want anders werd ik slap en kreeg hongerklopgevoel. Sinds de tijd dat ik anders en bewuster eet, heb ik meestal nog maar 2 eetmomenten op een dag (geen ontbijt meer) en kan ik prima intensief sporten zonder eten (eigenlijk beter dan met eten). Ik presteer zelfs beter als ik een sapweek of -maand heb, ik maak dan wel mijn sappen zelf; waarbij ik veel groente en ook avocado en noten(melk) in mijn sappen en smoothies verwerk.
Ik heb mijn overstap onder toeziend oog van meerdere artsen - werk in een ziekenhuis- en met het uitvoeren van meerdere testmomenten (VO2max inspanningstest, VVMi (spiermassameting) en bloedprikken gedaan en mijn Wmax bleef redelijk stabiel (ik geloof toen 10W toename) maar mijn VO2max ging er aardig op vooruit, ook zonder aanpassing van trainings/voedingsprogramma toename vetvrije massa en toename Hb. Voor mij was het feit dat ik me beter voelde voldoende maar het objectiveren hiervan was de kers op de taart :mrgreen:

Ik merk dat ik in tijden dat ik wat afwijk van mijn ideale voedingspatroon en ik vanwege sociale activiteiten bijv meer koolhydraten eet, ik meer 'trek' heb terwijl hoe meer basaal ik het houd hoe fijner ik me erbij voel ook met sporten en fietsen. Heb zo wel veel over mijn eigen lichaam en energievoorziening en -verbruik geleerd..
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Dreiky schreef: 31 okt 2017, 20:26
Random schreef: 31 okt 2017, 13:20 Hoe bereken je je kcal verbruik tijdens het stromeren :ck:
Ik vertrouw op de waarde die mijn Garmin me geeft,
ongeveer 1000kcal per dag voor bijna 50Km.
1000Kcal dat klopt denk ik niet, tenzij je met een lege accu rondrijdt. De trapondersteuingsenergie moet je er nog wel van af halen lijkt me :) Ga maar eens 1000Kcal hardlopen en vergelijk dat met hoe je je voelt na 50 Km op de Stromer; een wereld van verschil.
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

rvaneijk schreef: 07 jan 2018, 20:51
Dreiky schreef: 31 okt 2017, 20:26
Random schreef: 31 okt 2017, 13:20 Hoe bereken je je kcal verbruik tijdens het stromeren :ck:
Ik vertrouw op de waarde die mijn Garmin me geeft,
ongeveer 1000kcal per dag voor bijna 50Km.
1000Kcal dat klopt denk ik niet, tenzij je met een lege accu rondrijdt. De trapondersteuingsenergie moet je er nog wel van af halen lijkt me :) Ga maar eens 1000Kcal hardlopen en vergelijk dat met hoe je je voelt na 50 Km op de Stromer; een wereld van verschil.
Ik verwacht toch dat het correct is.
Is ook afhankelijk van hoe je met de stromer rijdt, daarmee ook dat ik momenteel een algemeen gemiddelde heb van 37.5km/h met een verbruik van 10.8 Wh/km
Calorieën.jpg
Calorieën.jpg (111.11 KiB) 2978 keer bekeken
Als ik even op het net zoek naar calorieverbruik bij "snel fietsen" lijkt 1000kcal zeer normaal
( Ik vergelijk mijn manier van stromeren met snel fietsen)
Calorieën_.jpg
Calorieën_.jpg (44.83 KiB) 2978 keer bekeken
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

rvaneijk schreef: 07 jan 2018, 20:51
1000Kcal dat klopt denk ik niet, tenzij je met een lege accu rondrijdt. De trapondersteuingsenergie moet je er nog wel van af halen lijkt me :) Ga maar eens 1000Kcal hardlopen en vergelijk dat met hoe je je voelt na 50 Km op de Stromer; een wereld van verschil.
Dat hangt allemaal af van hoeveel ondersteuning je vraagt van de fiets. Ik verbrand tussen de 600 en de 900 kcal op een rit van 55 km enkele rit (dus twee keer per dag), en dat getal is gebaseerd op een hartslagmeting.
Vandaag met de racefiets (+ poging om mijn snelheidsrecord naar 't werk rijden met de racefiets te breken), dan zijn het er 1250 enkele rit. Hartslag was ook iets hoger , gem snelheid iets lager dan met de ST2. Maar aop één Stromer na, is er me niemand voorbij gegaan :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie