Tijd voor nieuwe speed pedelec ?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alle Klever X-Speed modellen houden een Stromer ST2 of ST3 bij. De topsnelheid ligt zelfs wat hoger dan die van Stromers. Maar zodra je wind tegen krijgt, legt de X-Speed het af, dus onder de streep zijn de verschillen niet heel groot, tenzij je alleen in de zomer rijdt. Verder wat FreddyH zegt: een ST1/ST2 met 983Wh accu komt ongeveer even ver als een X-Speed met 1200Wh accu.

Persoonlijk zou ik trouwens nooit meer op een SP met een koplamp zonder high beam functie willen rijden. Die is wel aanwezig op de Stromer ST2 en de Klever X Speed, niet op de ST1 of de X Speed Original. (Al kun je dat evt. wel oplossen met een bijzetlampje.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Alvast bedankt voor de huidige info.
Zien jullie een voorvering als noodzakelijk op een speed pedelec, mij lijkt van wel ?
Nog even over de batterij. Wanneer ik met de 983w batterij geen 50km kan halen dan kan ik beter voor een lichtere batterij opteren en dan maar telkens opladen op het werk want dan spreken we over 25km afstand.(opladen op het werk tegenwoordig een ellende wegens veel te weinig oplaadpunten)
Ik heb vorig jaar eens een ST1 vervangfiets gehad(weet niet welke batterij) voor twee weken en als ik thuis kwam na 50 km had ik nog 30% batterij over maar was dan wel midden zomer windstil.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 13 mei 2021, 23:28 Zien jullie een voorvering als noodzakelijk op een speed pedelec, mij lijkt van wel ?
Dat wás het wel, bij Stromers met 26" wielen en zeker op de Belgische wegen. Klever, en ook de huidige Stromers hebben 27,5" wielen en meer stuur/stuurpenopties om je zithouding te optimaliseren. Ook kun je wat spelen met de bandendruk. De noodzaak van een geveerde voorvork hangt nu vooral af van de kwaliteit van het wegdek op jouw route gecombineerd met je eigen fysieke gesteldheid.

Opnieuw maar één manier om erachter te komen: testen op je eigen ww-traject.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik zou altijd gaan voor de grootste batterij welke fiets je ook koopt. De batterij degenereert altijd en hoe groter hoe minder last je hiervan hebt. Daarnaast spaar je de batterij wanneer je dat ding niet helemaal leegrijdt. Hier is het nodige over geschreven op de site.
Zoals Stromeur al zegt, uitproberen. Zelf rij ik op een ST1 zonder voorvering. Maar ja, het waterschap houdt de wegen op de Waaldijk goed bij :D
Suçces met je afwegingen
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik zal dinsdag laten weten hoe de testritten waren.
Hoeveel km doe jij met je ST1 trouwens ?
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik rij 2 tot 3 keer per week ruim 40 km heen en 40 km terug. Daarnaast nog wat "prive" kilometers. Deze afstanden zijn goed te doen met een ST1 met gemiddelde snelheden rond de 38 km per uur. De ST1 is qua kracht vergelijkbaar met de ST2.
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

En hoeveel batterij heb je dan nog over na 40 km?
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Volgens mij moet je met een ST1/2 al een heel eind komen. Helemaal als je stand 2 tweakt, ik heb zelf de 'Tour' modus als basis gekozen, topsnelheid verhoogd en het koppel hoger gezet in de app en ik rijd nu 36kmh gemiddeld, rond de 43kmh kruissnelheid en gebruik ongeveer 30-35% per rit. 25km enkele reis :ay (ik heb heel veel erg slechte wegen - waardoor ik ook eens gevallen ben) --> dit op een 2015 ST2 :P
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

bartje369 schreef: 17 mei 2021, 20:51 ik rijd nu 36kmh gemiddeld, rond de 43kmh kruissnelheid en gebruik ongeveer 30-35% per rit. 25km enkele reis :ay (ik heb heel veel erg slechte wegen - waardoor ik ook eens gevallen ben) --> dit op een 2015 ST2 :P
Dat is herkenbaar en had ik toen ook met mijn vervangfiets ST1.
Hopelijk morgenvroeg een beetje droog weer en veel wind. :D
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Net terug van mijn testrit met de ST1, ST2 en de Klever X Speed.
Eerste rit wat met de Klever.
Wow, dat ding reed echt goed. Direct naar de 48 a 49km/u zonder moeite(op de teller natuurlijk) Ook na het uitkomen van een bocht voel je de volle ondersteuning en ook de zithouding was heel aangenaam. Ook wind op kop geen enkel probleem om bv 45km/u te rijden. Er zat wel voorvering op en dat was volgens de verkoper niet echt nodig en ook niet echt aangeraden bij de Stromers wegens ook het onderhoud. Verende zadel raadde hij wel aan. Batterij van de Klever is wel heel makkelijk uit te nemen. Ik voelde wel wanneer je stopt met trappen de motor lichtjes afremt maar dat is het oplaadsysteem dat in werking treedt en de batterij bijlaadt. Is ook uit te zetten.

Dan met de ST2. Hier merkte ik direct toch een serieus verschil in minder krachtvol dan de Klever. In vergelijking met de Klever moest je hier toch wel trappen om vooruit te komen en ook sneller terugschakelen om terug op snelheid te komen na bv een scherpe bocht. Ook wind op kop voelde je dat de ST2 hier meer last van had. Ik kan hier wel 45km/u mee rijden wind op kop maar dan moet je zelf wel werken.

Tenslotte de ST1. Daar de batterij leeg was werd de batterij van de ST2 hierin gestoken. Vreemd genoeg leek de ST1 vlotter te rijden dan de ST2 en zelfs met wind op kop voelde deze krachtiger aan dan de ST2. Hier idem dan de ST2 wind op kop een 42km/u maar als je zelf echt bij trapt zou het sneller kunnen. Het leuke aan de ST1 is dat je na het trappen steeds nog een duwtje in de rug krijgt dat heeft de ST2 niet.
Ik vond de ST1 aangenamer rijden dan de ST2 en ik denk dat dat voor een deel met de riem van de ST2 te maken heeft. Heeft deze nu een veel grotere weerstand een ketting, misschien ligt het daaraan.

Als ik moest kiezen zou ik direct voor de Klever gaan maar er is één groot nadeel aan namelijk de batterij. De verkoper zei al dat dat momenteel nog een nadeel is van Klever en dat al die kracht batterij vreet. Indien dit niet zo was zouden er ook veel meer Klevers verkocht worden volgens hem. Volgens hem deed je met de Klever op vol vermogen met de 1200w batterij maar 40 km.
Ik moet nu wel zeggen dat de Klever op stand 2(3 is max) nog heel vlot en aangenaam reed. Bij de Stromers merkte ik toch dat ik al snel de stand op 3 zette omdat dat aangenamer fietste. Stand 2 bij de Klever vond ik vergelijk als stand 3 bij de Stromers.
Klever zelf geeft voor de 1200w batterij 70 km range op.

Ik had nog wel twee vragen.
Wat ik me afvraag bij de Klever is het prijsverschil tussen de X speed(€5999) en de X speed original(€4999).
Ze hebben beiden een 600W motor maar bij de X speed staat high power 600W en bij de original staat dan 600w motor. Het zal wel dezelfde motor zijn veronderstel ik maar is het verder de moeite waard om €1000 mee te geven voor de X speed ?
Kreeg van een fietsenmaker nog deze uitleg :
Wij raden sowieso aan om de X-Speed Pure, Pinion of Alpha te nemen, deze hebben de allerlaatste nieuwe versie van de software, motor en sturing.
De X-Speed original beschikt over generatie 2018 software en hardware en verkopen we niet in onze winkel.

Dan voor de Klever rijders hier, hoever doen jullie met een 850 of 1200Wh batterij op stand 2 of stand 3 ?
Laatst gewijzigd door Karine op 18 mei 2021, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie