Petitie "Stop de levensgevaarlijke speed pedelec-wetgeving"

mrstrom

Ik ben het er ook niet mee eens en teken ook niet.

Dat SP's 35-40 rijden op de weg is ook te langzaam, je moet wel doortrappen naar de 45. Fabrikanten moeten dus met sterkere/betere fietsen komen.

De veiligheid moet wel beter, dat moet altijd uiteraard. Eerst meer promotie en betere voorlichting.

Maar wat ik in andere topics ook zei. Ik heb mijn SP niet om met 30km/u op het fietspad te gaan rijden. Te langzaam, te vervelend.
En als de helft wel op fietspad gaat en andere helft niet dan krijg je juist nog meer gedoe. Persoonlijk denk ik dan, alles op de weg, dat is duidelijk, de brommers met gele plaat rijden daar ook.
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Stromeur schreef: 22 mar 2021, 19:58


Mijn mening:

Huidige wetgeving in stand houden, maar wel met a: brede voorlichting over Speed Pedelecs en b: regionaal maatwerk met uitzonderingstrajecten waar de SP het fietspad op mag. Bijvoorbeeld omdat de rijbaan te gevaarlijk is (veel rijbanen, hoge snelheden, extreme drukte) of omdat er al een hoogwaardige snelfietsroute is aangelegd.

Zou mooi zijn, onduidelijkheid neemt wel af onder automobilisten merk ik. Maar om het te bespoedigen zou een postbus 51 spotje of iets dergelijks wat kunnen doen.

Vaak vind ik op het drukke fietspad rijden gevaarlijker dan op de rijbaan. Ik teken dit dus ook niet.
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

En in de tussentijd blijf ik gewoon m'n koppie gebruiken. Nog niet misschien dat ik in Arnhem op de Burgemeester Matserlaan ga rijden op de rijbaan (daar zie je trouwens ook geen enkele brommer die dat ook zou moeten......gek he). Dus tezamen met de brommers rijden we daar "gezellig" op het fietspad

Idd Reinout, ik heb daar een paar keer gereden toen het Rijn Waalpad nog niet voor SP's toegankelijk was. Man, man, opgejaagd wild ben je daar op die vierbaansweg :bc
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Nee hoor, het is op die fietspaden al net zo link met slapende studentjes die met het oog op hun telefoon links en rechts voor je links zwalken. Ik zoek de voor mij veilige route uit.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voordelen om tussen de auto's te rijden:
  • Een plek op de autoweg levert je veel ruimte op. Ik vind het heerlijk om veel ruimte om me heen te hebben.
  • Vaak wordt een autoweg veel beter onderhouden dan een fietspad. Een fietspad wil nog wel eens last hebben van losse tegels door boomwortels, kuilen en hobbels.
  • De infrastructuur kan de diversiteit aan vervoersmiddelen onvoldoende volgen. Je komt van alles en nog wat op het fietspad tegen. Vaak ligt de snelheid van die weggebruikers veel lager dan die van een doorsnee fietser.
  • Mensen op leeftijd op een e-bike zijn in het algemeen een drama.
  • Kleine kinderen moeten ook leren fietsen en hebben het recht om dat te leren op het fietspad
  • Voetgangers (met en zonder hond) vinden het doodnormaal om op het fietspad te lopen ook al ligt er een voetpad direct naast het fietspad.
Nadelen om tussen de auto's te rijden:
  • Om veilig tussen de auto's te rijden voel ik me verplicht om minimaal 40 km/uur te fietsen. In sommige gevallen vind ik dat minder prettig, bijvoorbeeld omdat ik de weg nog niet ken.
  • Ik heb geen blind vertrouwen om tramrails met hoge snelheid te moeten kruisen. Het voelt niet fijn als ik voor het kruisen mijn snelheid flink laat zakken. Zien automobilisten achter me wel dat ik flink afrem?
  • Bij gladheid (kan ook komen door regen na een langere droge periode) vind ik het niet veilig om tegen mijn maximum snelheid tussen de auto's te moet fietsen. De olie/ijzel/sneeuw die er ligt kan de weg spekglad maken. Ik voel me ook niet veilig als ik alleen maar rechtuit moet en er geen bochten in de weg zitten, want glad = glad.
  • Sommige automobilisten denken dat de weg voor de auto's is en dat mensen op een speed pedelec (en brommers) er niks te zoeken hebben. Ik heb Duitse toeristen in Amsterdam na een gevaarlijke inhaalmanoeuvre hangend uit hun zijraam tegen mij horen schreeuwen dat ik op het fietspad moest rijden....
  • Soms ben ik vermoeid doordat ik er al 50-70 km op heb zitten, heb ik vanaf de start geen "goede benen", heb ik te veel last van tegen- of zijwind, of heeft de accu nog te weinig "sap", waardoor ik liever 30-35 km/uur rijd, wat automobilisten niet altijd leuk vinden
  • Niet alle automobilisten houden voldoende afstand (wellicht willen ze je aansporen om vooral iets harder te rijden).
  • Zeker als ik de situatie niet ken, vind ik het erg hinderlijk (en gevaarlijk) als je soms tussen de auto's moet rijden en soms terug op het fietspad moet. Deze momenten zijn slecht aangegeven, de op- en afritten zijn vaak erg smal en er zit heel vaak ook een hoogteverschil die je moet overbruggen. Daar komt nog eens bij dat je niet met 45 km/uur je tussen de fietsers kunt gooien.
Conclusie: Nederland is er nog niet klaar voor. Om die reden ben ik voorlopig nog voor keuzevrijheid en heb ik getekend..
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat het sowieso regio gebonden is. Waar ik fiets zie ik vooral super brede en bijna lege fietspaden. Geen enkel probleem om daar met 40+ overheen te rijden. Sterker nog: alle bromfietsers, snorfietsers en zo goed als alle speed pedelecs rijden daar en vaak veel sneller dan 40.
Maar de rijbaan waar ik dan moet rijden is niet veilig...

Wachten op voorlichting is naïef, als die na 4 jaar niet gekomen is dan hoef je niet te verwachten dat het nu alsnog komt. Hetzelfde geldt voor wachten op aangepaste stoplicht detectie.

Voor mijn situatie hier is keuzevrijheid beter. Of een regeling zoals in Gelderland of Rotterdam. De huidige situatie is hier op het grootste deel van mijn woon-werk rit klote.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik teken niet. Ik rijd zoveel mogelijk op de rijbaan maar daar waar ik het te gevaarlijk vind, meestal in de avondspits, rijd ik op het fietspad. Ook daar waar de lussen mij niet detecteren. Ik rijd meestal 35-40 km/uur op de rijbaan. Ik ga niet volgas rijden want inhouden of remmen moeten de auto’s toch. Ze wennen er maar aan en dat merk ik nu ook. Als ik ooit aangehouden wordt ga ik het gesprek wel aan dat politie ook voor mijn veiligheid moet zorgen en gaan handhaven want ik ben al diverse keren wild ingehaald. Geen ruimte geven is de enige oplossing.
Btw, ik rijdt met een oldtimer motor 80km/uur op provinciale wegen en snelwegen. ook daar moet ik het achterop komende verkeer blokken tegen inhalen. Ik laat me niet opnaaien.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zojuist wel ondertekend.
Paar weken geleden met kou, flinke tegenwind en niet volledig geladen accu mijn 30 km moeten afleggen.
Hierbij heb ik uiteindelijk nog flinke stukken af moeten leggen met een snelheid van tussen de 20 en 30 km/u.
Met die snelheden hoor ik dus echt niet thuis tussen het autoverkeer op de doorgaande binnenstedelijke wegen. Dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Slecht voor iedereen, ik zal de opgefokte automobilist achter mij wellicht ternauwernood overleven, de automobilist over de rooie, doorstroming van verkeer naar de klote en extra uitstoot van giftige gassen daardoor. Allemaal simpelweg op te lossen door op het fietspad te gaan rijden.

Elders op dit forum werd het initiatief van Rotterdam voor een ontheffing voor de SP toegejuicht en hier zie ik alleen maar hardcore tegenstand op een initiatief dat hopelijk in ieder geval het issue aankaart. Ik kan het toch niet helemaal rijmen (ben ook niet op zoek gegaan naar wie wat precies in welk topic heeft geschreven, geen zin in).

Overigens rijdt het merendeel op dit forum rond op top of the bill SPs die daadwerkelijk in de buurt van de 45 komen. Op mijn St1X 2017 blijf ik toch een beetje rond 40 a 42 km/u (omni) hangen. En jullie kunnen volgens voorstel ook gewoon prima blijven door jakkeren of slenteren op de rijbaan, want het gaat om optie.

En als mijn accu leeg is? Aan de kant zetten en de ophaaldienst bellen? Verder lopen? Met 15 km/u op de rijbaan? Terwijl ik nog een prima functionerend vervoersmiddel heb dat alleen niet de geregistreerde mogelijk te bereiken snelheid kan halen?

Ik begrijp ook niet helemaal waarom ook behoorlijk wat mensen hier aangeven wel het fietspad te pakken omdat men het te gevaarlijk vind, maar niet ondertekenen. Ik ben zelf graag veilig en houd me graag aan de wet.

Overigens ben ik het een met Stromeur dat de toon van de petitie niet de juist is, zeker de bulletpoint onder de constateringen vind ik nogal mwah, maar de afsluiting "en verzoeken In wetgeving vast te leggen dat de speed pedelec toegestaan wordt met gepaste snelheid op het fietspad te rijden." is hetgene waar het mij om gaat.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooier had ik het niet kunnen zeggen, Wiebe. Helemaal mee eens.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Wiebe en zeker met de laatste alinea. Ook ik vind het frappant dat enkelen niet tekenen, maar wel besluiten om illegaal op het fietspad (met lagere snelheid) gaan fietsen als hun dat beter uitkomt.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie