Electronische componenten kapot buiten garantie

Algemene discussie over Stromer en speed pedelecs.
Plaats reactie
Netherlands
FBST1X
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018, 10:48
Locatie: Breda
Merk SP: Stromer ST2LE
Km-stand: 305

Electronische componenten kapot buiten garantie

Bericht door FBST1X »

Hallo, :bc

Ik heb een probleem, 7 januari is mijn fiets (Stromer ST1X 2017) kapot gegaan. Onderweg naar het werk heb ik een behoorlijke regenbui gehad. s'avonds wilde ik weer naar huis en begon na 2 minuten fietsen de motor van de fiets hevig te trillen en kwam de fiets tot stilstand. De fiets is later naar de fietsenmaker waar ik de fiets 2.5 jaar (7-juli-2018) heb gekocht gebracht. Deze is gestopt met het verkopen van stromer's omdat volgens hun de aftersales erg slecht zijn. Omdat mijn eigen fietsenmaker geen dealer meer is heeft hij ook geen onderdelen meer en daarom heeft hij de fiets naar een andere fietsenmaker die wel dealer is gebracht. deze FM heeft hem nagekeken en denkt dat ofwel de controler, a 400 euro, ofwel de motor, veel meer dan 400 euro, ofwel allebei kapot is. Nu zou ik graag willen weten of er hier mensen zijn die ervaring hebben met storing afhandeling buiten de garantie van stromer om? Naar mijn idee heb ik nog steeds recht op een vergoeding van stromer ook al is de garantie verlopen. Men mag immers verwachten dat een fiets van +/- 5000euro langer meegaat dan 2 jaar!
Is er bijvoorbeeld een telefoonnummer van een klantenservice van stromer? Ik heb er geen kunnen kunnen vinden.
Kan ik op een andere manier op een makkelijke manier in contact komen met stromer?
Ik hoor graag van jullie!

Gebruikersavatar Belgium
Draftsman
Expert
Expert
Berichten: 232
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 33000

Re: Electronische componenten kapot buiten garantie

Bericht door Draftsman »

Gezien het een 2017 model ST1X is in combinatie met een behoorlijke regenbui gok ik op de controller. Bij mij was het in ieder geval ook zo. Fiets was 2 weken buiten garantie en heb er zelf voor mogen opdraaien, dus ik geef je weinig kans met een fiets die al een half jaar buiten garantie is...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - ...)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - ...) = 10 500 km

Gebruikersavatar Netherlands
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 5322
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Re: Electronische componenten kapot buiten garantie

Bericht door FreddyH »

Ik weet niet of de OP Nederlander of Belg is, maar in NL heb je recht op een deugdelijk product gedurende de redelijk te verwachten levensduur ervan.

In geval van NL zou ik er mijn rechtsbijstandsverzekering voor inschakelen. Met Stromer heb je iig niets te maken, de FM die jou de fiets geleverd heeft is degene waarmee je een overeenkomst hebt.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 14113
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: In afwachting van.. ?

Re: Electronische componenten kapot buiten garantie

Bericht door Stromeur »

FBST1X schreef:
22 jan 2021, 15:11
Onderweg naar het werk heb ik een behoorlijke regenbui gehad. s'avonds wilde ik weer naar huis en begon na 2 minuten fietsen de motor van de fiets hevig te trillen en kwam de fiets tot stilstand.
Heb je je ST1 X tijdens de garantieperiode regulier door de dealer laten onderhouden? In dat geval zou de dealer namelijk de - officieel voor Stromer voorgeschreven - krimpkous om de connectoren van de controller moeten hebben aangebracht. Daarmee behoren problemen door vocht tot het vertelden.

Heeft je dealer deze krimpkous aangebracht?

Overigens zorgden problemen door vocht wel voor uitval van de ondersteuning, maar niet voor een trillende motor. Een trillende motor kan ook op een ander defect wijzen. Wat dat betreft heeft die andere FM wel gelijk dat het issue in de controller of de motor (of de motorkabel) kan zitten. Als het de motorkabel is, vallen de kosten trouwens wél weer redelijk mee. Een grondig onderzoek zal dit moeten uitwijzen.
FBST1X schreef:
22 jan 2021, 15:11
Naar mijn idee heb ik nog steeds recht op een vergoeding van stromer ook al is de garantie verlopen. Men mag immers verwachten dat een fiets van +/- 5000euro langer meegaat dan 2 jaar!
Onder voorbehoud van een aantal mitsen en maren (waaronder uitvoeren van periodiek onderhoud en geen gebruikersfouten) mag je dat inderdaad verwachten. En zoals FreddyH al aangeeft, in Nederland hebben consumenten rechten op dit vlak (in BE volgens mij ook).

Zie o.a.:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... verwachten

FBST1X schreef:
22 jan 2021, 15:11
Is er bijvoorbeeld een telefoonnummer van een klantenservice van stromer? Ik heb er geen kunnen kunnen vinden.
Kan ik op een andere manier op een makkelijke manier in contact komen met stromer?
Heeft geen zin. Als je al contact met Stromer krijgt, is het antwoord: je bike is buiten garantie, wij kunnen dit niet vergoeden. Daarnaast is Stromer juridisch geen partij in dit verhaal, dat is je dealer, want daar heb je juridisch een overeenkomst mee: de koop.

Jurist inschakelen en werk van maken richting de dealer waar je je Stromer hebt aangeschaft, op basis van de te verwachten economische levensduur, is de enige volgende stap die je nu kunt nemen.
Stromer ST2 S 2017

Netherlands
FBST1X
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2018, 10:48
Locatie: Breda
Merk SP: Stromer ST2LE
Km-stand: 305

Re: Electronische componenten kapot buiten garantie

Bericht door FBST1X »

Dank jullie wel voor jullie reactie’s. Ik ga ermee aan de slag!

Plaats reactie