Minder fietsen door thuiswerken

mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Beste forumgenoten,

Als sinds april werk ik thuis vanwege Corona maatregelen. Ik ben ICT'er van beroep, dus het maakt voor mij echt helemaal niets uit vanaf welke fysieke lokatie ik mijn werk doe. Hierdoor fiets ik bijna niet meer. Omdat ik ook druk ben met mijn gezin komt het er haast niet van buiten mijn werk om een rondje te gaan fietsen, het zit gewoon (nog) niet in het systeem al mis ik de dagelijkse beweging en de Stromer-kick echt wel.

Mijn werkgever heeft aangekondigd ook na Corona te overwegen mensen regelmatig thuis te laten werken. Soms krijg ik hierdoor de gedachte m'n Stromer te verkopen en een gewone e-bike, bijvoorbeeld een Flyer, terug te kopen. Zodat ik ook kan gaan tourfietsen met m'n vrouw (Stromer + normale e-bike is niet zo'n ontspannen combinatie). Het is niet echt meer te rechtvaardigen een dure Stromer nagenoeg werkloos te laten staan terwijl de afschrijvings- en verzekeringskosten doorlopen. Maar eigenlijk wil ik m'n Stromer helemaal niet kwijt. Dilemma dus.

Ik kan me haast niet voorstellen dat ik hierin de enige ben. Daarom post ik dit even hier om te peilen of er mede twijfelaars zijn ;-)

Stromerlijke groeten,
Mathijs
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
ArnoB
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2019, 16:19
Locatie: GOUDA
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 36500

Heb precies hetzelfde "probleem": door de Corona maatregelen fiets ik veel minder en (vrijwel) niet meer naar mijn werk. En ook mijn werkgever heeft aangekondigd in de toekomst het thuiswerken meer te stimuleren.

Maar ik twijfel toch nog niet over de verkoop van mijn ST2. Enerzijds omdat ik tussendoor nog af en toe fiets en vooral in de weekenden ook langere tochten. En anderzijds omdat ik verwacht dat ik in de loop van volgend jaar wel weer in iedere geval een paar dagen per week mijn oude, vertrouwde ww rit kan gaan maken.
Maar als dat niet zo zou zijn, of als ik dichter bij mijn werk zou wonen, zou ik ook een ander type fiets gaan overwegen.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik ben juist meer kilometers gaan maken op de Stromer.
Al sinds maart ben ik niet meer op kantoor geweest, maar voor mijn geestelijke en lichamelijke gezondheid fiets ik nu minimaal 5 dagen in de week tussen de 50 en 60 km per dag. Terwijl dat voor het thuiswerken 4 x 40 km per week was.

Het argument van druk zijn met het gezin herken ik wel. Maar dat is gedeeltelijk ook een keuze.
Je kan gaan fietsen op de momenten dat je normaal woon-werk verkeer zou rijden. Of als de kinderen in bed liggen. Tenminste....zo doe ik het. Het huidige seizoen maakt dat minder aangenaam dan in de zomer, maar ik begin daardoor 's ochtends nog steeds lekkerder mijn werkdag.

Voor mij is de Stromer niet alleen een vervoersmiddel, maar ook mijn uitlaatklep en een alternatief voor een sportschool. De kosten voor een Stromer kun je zo prima tegen elkaar wegstrepen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Leuke reacties en fijn om te lezen dat ik niet de enige ben ;-)

Ik ben toevallig tegelijkertijd met Corona 4 dagen van 9 uur gaan werken i.p.v. 5 dagen van 8 uur. Mijn enkele reis is slechts 15 km. Dus de reistijd is werktijd geworden, waardoor ik per dag even lang 'van huis' ben.
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ik ben ook veel minder gaan fietsen en ik verwacht dat dit nog een hele tijd zal aanhouden. Ik heb nu pas 4100 km op de teller, eind februari zat ik al boven de 3000 dus ik heb echt weinig gereden. Ik gebruik mijn Stromer dan ook alleen voor woon-werkverkeer. Maar goed, ik ga hem niet wegdoen, zelfs als ik maar 1 of 2 keer in de week zal gaan in de toekomst vind ik het de moeite waard om hem aan te houden.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Ropperdepop
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 sep 2018, 19:05
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST3

Ook mijn werkgever wil mij het liefste nu niet op kantoor zien dus ook mijn ST3 staat nu redelijk werkloos in de schuur. Ik heb hem namelijk hoofdzakelijk voor het woon-werk verkeer gekocht. Het nuttige met het aangename laten we maar zeggen...
De stukjes die ik er nu op fiets zijn ook prima (of eigenlijk beter en veiliger, want veilig/legaal op het fietspad) met een gewone elektrische fiets te doen. Sparta en Batavus hebben leuke modellen had ik al gezien.

Tevens verander ik medio maart 2021 waarschijnlijk ook van werkplek en dat is dan met 52 km enkele reis voor mij geen optie meer om nog te fietsen. Ik vind 3 uur per dag fietsen en een 2e accu a € 2000,- te veel van het goede.

Ik denk er dus ook over om hem in te ruilen tegen een 25km/h fiets. :roll:
Exit ST3 L . Nu 'terug' naar een Kalkhoff Image 5.B Advantage+ 25 Km/h
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Fiets ook vele malen minder. Al maanden nu rond de 300-500 km per maand. Ik probeer op mooie dagen (dat dan weer wel, nu doe ik het voor de lol) gewoon 's ochtends vroeg op te staan en rij een rondje van ongeveer een uur, ongeveer 40-42 km.
De keren dat ik dan naar mijn werk ga, pak ik ook de fiets als het even kan (staat alleen nu al enige tijd bij de FM), dus de lease auto is eigenlijk een beetje werkeloos (nou ja, zoonlief rijdt er zoveel in als ie kan) :oops:

Enne, dat ik nu al een paar weken niet fiets, komt alleen mijn buikomvang ten goede :shock: zeker in deze etensrijke tijd. Nog een reden om dus te blijven fietsen als je kunt. Desnoods zoals ik in het vroege donker.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Ik fiets nog steeds alle dagen naar mijn fulltime job op kantoor. Werk in het Coronateam van een GGD. Thuiswerken is maar voor een heel klein deel te organiseren hier. Team is van 270 naar 800 gegroeid. We zijn met het C-team naar drie verdiepingen van een extern kantoor verhuisd.
Binnenkort de C-vaccinatie campagne en hopelijk hiervoor weer wat meer woonwerk km’s doen op m’n E-bike.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Ik had al een keer gemeld dat ik een 'fietsdip' had en was toentertijd niet de enige. Maar die dip is bij mij nu definitief omgeslagen in sporadisch naar het werk toe moeten fietsen. Ik denk dat het op twee handen te tellen is hoe vaak ik in het afgelopen jaar nog naar het werk toe ben gefietst. De fiets staat dus erg veel stil en waar ik normaal nog 1000+ km per maand fietste is dat nu alleen nog maar naar muziekles elke week (10 km. heen en 10 km. terug) en af en toe in het weekend een kleine fietstocht van misschien 50 km. En bijna elke week probeer ik wel een wandeling te maken van ~5 km. wat ik voorheen bijna nooit deed.

Mocht thuiswerken in deze mate blijven, wat ik overigens prima vind, dan zal ik denk ik niet meer veel km's gaan maken en mis ik best wat beweging en wordt het nut van deze fiets ineens een stuk kleiner. Normaal gesproken deed ik ook nog aan badminton één keer per week, maar helaas door continu afnemend aantal leden is de vereniging dit voorjaar opgeheven (was al besloten voor het hele coronavirus speelde). Wel ondertussen een andere badmintonvereniging opgezocht waar een aantal oud-spelers naar toe zijn gegaan en waar ik binnenkort het weer wil oppikken.

Dus het voordeel is thuiswerken en een hoop reistijd minder, nadeel is dat de Stromer-fiets weinig te doen heeft.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Ik kreeg mijn ST1 3 weken voor de lockdown in Maart.
Omdat ik 90% thuis werk nu ga ik 3 tot 4 keer in de week na een dag met de headset te hebben zitten vergaderen een stuk fietsen. Meestal tussen 17:00 en 18:00 en in het weekend samen met de vrouw en haar E-bike.
Resultaat 6700km op de ST1 en een auto die aan de spinnen is overgeleverd.
Meeste boodschappen worden bezorgt en het restant gaat op de Stromer prima in de grote tas.
Voordeel: geen Corona kilo’s erbij, zelfs een paar eraf :-)
Plaats reactie