Speed Pedelec verkoopcijfers in Nederland en België
Geplaatst: 03 jul 2020, 20:31
De eerste helft van 2020 zit erop. Mooi moment om de Nederlandse SP-verkoopcijfers van de RAI Vereniging te bekijken.
In Q1+Q2 2020 werden in Nederland in totaal 2.446 speed pedelecs verkocht (lees: op kenteken gezet).
Stromer heeft met 1.015 verkochte speed pedelecs een marktaandeel van 41,6%.
Als je er vanuit gaat dat een fietsenwinkel zes van de zeven dagen per week open is, dan betekent dit dat er gemiddeld 6,5 Stromers per werkdag over de toonbank gingen.
De rest van de buit werd verdeeld onder 25 bekende en minder bekende SP-merken:
Met bijna 400 verkochte exemplaren prijkt Gazelle stevig op de tweede plaats. Hoewel Gazelle op ons forum nauwelijks aandacht krijgt, trekt deze oer-Hollandse fietsenmaker toch de nodige belangstelling met de Ultimate Speed.
Na Gazelle treffen we een paar usual suspects: plaats drie op het podium is voor het Duitse R&M met 318 verkochte speed pedelecs. Neerlands huismerk Qwic zette er 136 weg en de Taiwanese Kymco dochter Klever staat op nummer vijf met 85 SP's.
Een mager resultaat voor Klever als je bedenkt dat veel van ons in dit merk een belangrijke concurrent voor Stromer zien. De verkoopcijfers onderschrijven dat niet. Maar ik wil er wel een wedje op leggen dat de Klever X-Speed PINION hier verandering in gaat brengen. (Al kan het zijn dat we dit pas in de eerste helft van volgend jaar zien, als de 800W motor en 1,2kWh accu op de markt zijn.)
Hierop volgen Rad Power bikes met de fat RadRhino en een handjevol grote fietsenmerken die de SP er een beetje bij doen: Trek, Specialized, Koga en Giant.
Met 75-50 verkochte SP's in een half jaar tijd maken de volgende drie merken in Nederland maar weinig indruk, terwijl ze zich wel specifiek op de elektrische fietsenmarkt richten: Kalhoff, Flyer en Haibike.
Op nummer 19 vinden we new kid on the block Fuell, met 9 verkochte exemplaren in juni.
De staart van de lijst bestaat uit 9 merken die vijf of minder exemplaren verkochten in de afgelopen 6 maanden.
In Q1+Q2 2020 werden in Nederland in totaal 2.446 speed pedelecs verkocht (lees: op kenteken gezet).
Stromer heeft met 1.015 verkochte speed pedelecs een marktaandeel van 41,6%.
Als je er vanuit gaat dat een fietsenwinkel zes van de zeven dagen per week open is, dan betekent dit dat er gemiddeld 6,5 Stromers per werkdag over de toonbank gingen.
De rest van de buit werd verdeeld onder 25 bekende en minder bekende SP-merken:
Met bijna 400 verkochte exemplaren prijkt Gazelle stevig op de tweede plaats. Hoewel Gazelle op ons forum nauwelijks aandacht krijgt, trekt deze oer-Hollandse fietsenmaker toch de nodige belangstelling met de Ultimate Speed.
Na Gazelle treffen we een paar usual suspects: plaats drie op het podium is voor het Duitse R&M met 318 verkochte speed pedelecs. Neerlands huismerk Qwic zette er 136 weg en de Taiwanese Kymco dochter Klever staat op nummer vijf met 85 SP's.
Een mager resultaat voor Klever als je bedenkt dat veel van ons in dit merk een belangrijke concurrent voor Stromer zien. De verkoopcijfers onderschrijven dat niet. Maar ik wil er wel een wedje op leggen dat de Klever X-Speed PINION hier verandering in gaat brengen. (Al kan het zijn dat we dit pas in de eerste helft van volgend jaar zien, als de 800W motor en 1,2kWh accu op de markt zijn.)
Hierop volgen Rad Power bikes met de fat RadRhino en een handjevol grote fietsenmerken die de SP er een beetje bij doen: Trek, Specialized, Koga en Giant.
Met 75-50 verkochte SP's in een half jaar tijd maken de volgende drie merken in Nederland maar weinig indruk, terwijl ze zich wel specifiek op de elektrische fietsenmarkt richten: Kalhoff, Flyer en Haibike.
Op nummer 19 vinden we new kid on the block Fuell, met 9 verkochte exemplaren in juni.
De staart van de lijst bestaat uit 9 merken die vijf of minder exemplaren verkochten in de afgelopen 6 maanden.