Dealers, groepsaankopen en het stromerforum.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het probleem met dealer-advertenties zit hem er in dat Stromer de prijzen probeert "strak" te houden, en dat er in de praktijk hele andere prijzen worden genoemd via bijvoorbeeld Marktplaats, E-bay, aan de toonbank, telefonisch etc. etc. Ik snap goed dat er dealers zijn die niet zitten te wachten op nóg een platform waar gestunt mag worden met prijzen. (En dat de andere helft van de dealers het om die reden juist wel ziet zitten.)

Nu vind ik het prijsbeleid echt een zaak tussen Stromer en de dealers, ons belang als eindgebruiker is namelijk een heel ander belang, maar NickV gaf het al aan: een sterk landelijk dealernetwerk is óók in ons belang als Stromer-rijders. Dat geldt zowel voor service als, al lijkt het er voor velen nu waarschijnlijk niet op, op economisch gebied. Ik heb zelf 8 jaar in de retail gewerkt en ik heb aan den lijve ondervonden wat een agressief prijsbeleid kan aanrichten onder de wat kleinere zaken: die gaan er uiteindelijk aan kapot. Daarna hebben de "grote jongens" die overblijven vrij spel, ook op het gebied van de prijzen en service. En reken er maar op dat dat er ineens héél anders uit gaat zien, als een handjevol grote jongens alles in de hand heeft.

Kortom: advertenties toelaten is prijzenoorlog toelaten en dat wil ik niet.

Een andere optie is banners op het forum, maar ik vind dat heel erg lelijk en ook met banners werk je uiteindelijk bovenstaande in de hand.

Ik denk dat het er voorlopig op neer gaat komen dat wij als gebruikers dit forum gaan dragen. De kosten zijn voor één persoon erg hoog, maar als we het uitsmeren onder heel veel gebruikers dan stel het echt weinig voor. Een verplichte bijdrage zie ik niet zitten, dat helpt de laagdrempeligheid van het forum om zeep. Ik overweeg nu een bescheiden PayPall button voor vrijwillige bijdragen. (Zo heb ik zelf degene die dit PHPBB-format heeft ontworpen ook uit eigen beweging een bedragje betaald toen ik zijn format ging gebruiken voor het Stromer Forum.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

dEBASERpIX schreef: 08 okt 2017, 14:29 TLDR: misschien is het een idee om als community spelregels op te stellen voor evt. volgende groepsaankopen. Groepsaankopen 'verbieden' lijkt me een stap te ver omdat ze volgens mij zeker een meerwaarde kunnen zijn voor elke community.
Totdat we hieruit zijn is de nu lopende BodyFloat-groepsaankoop (dank voor dit initiatief!) de laatste die ik op dit forum toe sta. Als we hiermee verder gaan, dat moeten we het eerst eens worden over een hele rits voorwaarden en regels.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 08 okt 2017, 14:33 Kortom: advertenties toelaten is prijzenoorlog toelaten en dat wil ik niet.
Ik ben het daar niet mee eens. Bij Marktplaats is een adverteerder vrij in het plaatsen van advertenties, in aanbod, kwaliteit en prijs. Op ons forum zijn ze dat niet. Een advertentie wordt alleen geplaatst als wij dat willen en zo kunnen we bijvoorbeeld prijsstunters zoals die stoppende dealer in LWD buiten de deur houden omdat hij geen service gaat leveren.

Verder kun je denken aan algemene advertenties waarin de dealer zichzelf presenteert en bijvoorbeeld doorverwijst naar de eigen website.

Kortom: we hebben het zelf in eigen hand en kunnen op de rem trappen als het nodig is.

Stel dat er 10 dealers zijn die graag een algemene advertentie willen plaatsen voor € 100 per jaar dan hebben we de grootste kosten van het forum er al uit. Dat ga je niet redden met vrijwillige bijdragen van forumleden. Vraag anders de forumleden hoeveel zij jaarlijks vrijwillig willen bijdragen, op te geven via jouw PB dan weet je waar je op kunt rekenen.
Laatst gewijzigd door Lomito op 08 okt 2017, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan moet ik dus a: selecteren welke dealer mag adverteren en welke niet en b: de advertenties op inhoud beoordelen. Dat werkt evengoed willekeur in de hand. Het is of iedereen mag, of niemand mag, want het is niet aan mij (of aan de actieve forumleden) om te beoordelen welke dealers lopen te kl**tviolen en welke niet, en bovendien kan een dealer het in de loop van de tijd beter of slechter gaan doen. Ik vind het niet haalbaar. Dat wil niet zeggen dat het plan nu volledig van de baan is, ik moet er alleen nog even grondig over nadenken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 08 okt 2017, 21:44 Dan moet ik dus a: selecteren welke dealer mag adverteren en welke niet en b: de advertenties op inhoud beoordelen. Dat werkt evengoed willekeur in de hand. Het is of iedereen mag, of niemand mag, want het is niet aan mij (of aan de actieve forumleden) om te beoordelen welke dealers lopen te kl**tviolen en welke niet, en bovendien kan een dealer het in de loop van de tijd beter of slechter gaan doen. Ik vind het niet haalbaar. Dat wil niet zeggen dat het plan nu volledig van de baan is, ik moet er alleen nog even grondig over nadenken.
Zo moeilijk is dat niet: advertenties met prijzen worden geweigerd, meer is niet nodig. Dus iedereen mag adverteren met van alles zolang er geen prijzen vermeld worden. Daarvoor kunnen forumleden terecht op de website van de betreffende dealer.
Lomito

Stromeur schreef: 08 okt 2017, 14:33 Ik denk dat het er voorlopig op neer gaat komen dat wij als gebruikers dit forum gaan dragen. De kosten zijn voor één persoon erg hoog, maar als we het uitsmeren onder heel veel gebruikers dan stel het echt weinig voor. Een verplichte bijdrage zie ik niet zitten, dat helpt de laagdrempeligheid van het forum om zeep. Ik overweeg nu een bescheiden PayPall button voor vrijwillige bijdragen. (Zo heb ik zelf degene die dit PHPBB-format heeft ontworpen ook uit eigen beweging een bedragje betaald toen ik zijn format ging gebruiken voor het Stromer Forum.)
Aanvankelijk zou ik zo een (flinke) vrijwillige bijdrage doen op basis van de gedachte dat ik het niet terecht vindt dat één persoon de kosten voor dit forum moet dragen. Maar nu ik weet dat dealers bereid zijn in de buidel te tasten voor advertentieruimte op ons forum sta ik hier toch anders in. Niet dat ik alsnog vind dat één persoon alle kosten moet dragen maar wel dat ons forum een levensvatbaar verdienmodel nodig heeft dat de continuïteit waarborgt. Want misschien kan dit jaar wel voldoende opgehaald worden bij de diverse leden (alhoewel ik dat serieus betwijfel gezien de hoogte van de kosten, inschatting van het aantal leden dat een vrijwillige bijdrage wil doen en het geschatte bedrag dat zij willen overmaken), de vraag is of zij dat volgend jaar ook nog willen wanneer de kosten onvermijdelijk opgelopen zijn door groei van het forum en normale prijsstijging.

Ik wil liever niet dat Stromeur de kosten voor ons forum moet dragen en wil dat het forum op eigen benen moet kunnen staan ofwel een gezonde bron van inkomsten moet hebben. Die bron blijkt er te zijn in de vorm van Stomer-dealers die zich maar wat graag op het forum willen aanprijzen en daar voor willen betalen. Maar wanneer die bron door Stromeur uit principiële overwegingen wordt afgewezen (onafhankelijkheid van het forum, geen partij willen zijn tussen Stromer en de dealers) dan heeft dat wel invloed op mijn bereidheid om financieel bij te dragen aan dit forum. Misschien zijn er echter wél veel leden bereid om een relatief kleine bijdrage te doen, met 100 leden die een tientje afdragen komen we er al maar mijn inschatting is eerder dat zo'n 30 leden bereid zijn om vrijwillig 5 euro te betalen waardoor een aanzienlijk gat overblijft. Daarom mijn voorstel aan Stromeur om de bereidheid te peilen via het forum. Meten is weten!
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

In 2 dagen is het topic van Nick dat 3 onderwerpen had veranderd in het betaalbaar houden van het forum topic. Eigenlijk twee verschillende belangrijke onderwerpen.

Gisteren poste ik een onderwerp dat vooruit liep op openbaarmaking van een prijsverandering en dat gaf commotie bij dealers/Stromer. Dat was best begrijpelijk, maar natuurlijk niet mijn intentie. Er is dus duidelijk interesse bij dealers en de producent voor inhoudelijke onderwerpen maar ook een grens wat zij acceptabel vinden.

Hier zit een lastige discussie onder die gaat over onafhankelijkheid en vertrouwen.
Lomito geeft goed weer hoe hij staat tegenover kosten die door de beheerder alleen worden gedragen en een vorm van inkomsten voor het forum.

Ik ben het met Stromeur eens dat het erg lastig is hierin de juiste (welke dat ook is) keuze te maken.
Haar standpunt om het nu nog even zelf te dragen respecteer ik maar het is voor gebruikers ook wat makkelijk.

Als forumgebruiker heb ik voordeel bij nuttige informatie over Stromers.
Tips helpen probleempjes op te lossen en voorkomen. Hier kan best een vorm van waardering tegenover staan in de vorm van een vrijwillige bijdrage.
Zo wil ik graag een deel van mijn voordeel uit de BF groepsaankoop beschikbaar stellen voor het forumbeheer. Kan niet goed inschatten hoe dat ligt maar het aanbod is er.

Dit zal ik verder in PB opnemen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Waarom plaats je niet gewoon ergens een Donate button in het zicht, kost niets en kan alleen maar iets binnebrengen toch? :ay

Momenteel is er geen enkel optie om te doneren dus een vrijblijvende paypal donate knop ergens in de banner bijvoorbeeld kan alleen maar je portemonnee ten goede komen he Stromeur :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 15 okt 2017, 11:08 Momenteel is er geen enkel optie om te doneren dus een vrijblijvende paypal donate knop ergens in de banner bijvoorbeeld kan alleen maar je portemonnee ten goede komen he Stromeur :cool2:
Mee eens en dat is ook precies het plan. Ik hoop er deze week de tijd voor te vinden om hem in te bouwen.

Dank voor jullie tips en het meedenken :ay .
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De "donate" button is een feit, je vindt hem links bovenin het menu, waar eerst de V&A knop zat. (Die is naar de onderste menubalk verhuisd.)

Een oplettende forummer heeft binnen enkele seconden na het plaatsen van de knop tot mijn verrassing al een succesvolle donatie gedaan, waarvoor dank! :cool2:

@Lomito: ik snap je argument en je principes. Omdat ikzelf ook zo mijn principes heb en onafhankelijkheid nu eenmaal zeer hoog heb zitten, is dit hoe ik het voor nu wil doen. Financieel bijdragen is (natuurlijk) geheel vrijwillig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie