Dealers, groepsaankopen en het stromerforum.

Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Beste mede stromers,

ik was vanmiddag voor een beurt bij mijn dealer in Riel. Nu ga ik zoals sommige mensen hier niet iedere dag op de koffie bij mijn dealer, dus we hebben even bij kunnen praten. Daarbij kwamen we op het onderwerp van offertes en groepsaankopen. Persoonlijk vind ik dat bepaalde dealers hier erg veel aandacht krijgen, en dan voornamelijk door enthousiaste klanten die maar zaken blijven regelen, waaronder groepsaankopen. Daarnaast hoor ik dus ook dat bepaalde dealers gaan lopen klagen bij de importeur over hun collega's over de prijsstelling van fiets offertes. Ironisch gezien is het dan die ene grote dealer uit de randstad die overal onder kan gaan zitten, die gaat lopen klagen over mijn dealer, waar ik ondanks een iets hogere prijs voor heb gekozen ivm de afstand.

Ik denk dat wij als groep er voor moeten waken dat we:

- Teveel reclame gaan maken voor bepaalde dealers, ook al zijn we nog zo enthousiast over de gekregen service.
- Groepsaankopen zijn me te ondoorzichtig. Je brengt er de dealers mee in moeilijkheden (zie spurcycle actie) en ik heb geen overzicht of de organisator er een eerlijke race van maakt of kiest voor de dealer met een leuk persoonlijk dealtje. Juridisch gezien wordt dat erg ingewikkeld.
- Een landelijk dealernetwerk is belangrijk voor de populariteit van deze fietsen. We moeten niet gaan meewerken aan het versterken van de onderlinge concurrentiepositie van bepaalde leveranciers.

Ik zou graag zien dat de groepsaankopen van gebruikers op dit forum wat strenger worden geregeld. Syl was al bezig met een apart subforum voor dealers geloof ik, dus dat gaat ook de goede kant uit. Ik zie nu ook weer in het nieuwe bodyfloat topic dat discretie verzekerd wordt, maar juist die discretie maakt het ondoorzichtig. Ik vind dat minimaal 3 personen op dit forum inzage moeten hebben gehad in het besluitvormingsproces van een aankoop, en dan het liefst niet personen die op de hand zijn van een leverancier. Maar ga dat maar eens regelen...

Just my 2 cents.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Over de prijsstelling van Stromers: dat is een zaak tussen Stromer en de dealers, niet van dit forum. Over het algemeen wordt er op het forum discreet omgegaan met wat eindgebruikers voor hun Stromer geoffreerd krijgen of betalen. Of er via PM meer informatie wordt uitgewisseld over prijzen: geen idee, maar dat is toch niet tegen te houden. Gebeurt het niet hier, dan wel via FB of een ander medium. Ik zie hier geen problemen.

Wel ben ik het met je eens dat sommige dealers hier buitenproportioneel veel aandacht krijgen. Deels is dit te danken aan het grote aantal forumleden dat ergens zijn Stromer heeft aangeschaft en enthousiast is, maar ik snap ook dat dit een domino-effect heeft waar de kleinere dealers niet vrolijk van worden. Ik denk dat het beter is als we het eens gewoon over “mijn dealer” gaan hebben. Wanneer iemand écht wil weten wie een bepaalde dealer is, dan vraagt-ie er wel naar, dus het hoeft niet steeds gezegd te worden. Ik ben niet van zins om hierin voor schooljuf te gaan spelen, maar ik vind ook dat de sluikreclame mag stoppen en ik zal hier dan ook tegen gaan optreden als het de spuigaten uit loopt.

Over de groepsaankopen: ik zie liever niet dat dealers tegen elkaar worden uitgespeeld, en dat gebeurt wel bij de twee groepsaankopen die nu lopen: er zijn meerdere dealers benaderd met de mededeling dat dealers niet tegen elkaar worden uitgespeeld. Maar JUIST door te vermelden dat meerdere er dealers zijn aangeschreven, is dit dus WEL gebeurd.

Ik heb er bij de eerste BodyFloat groepsaankoop om die reden voor gekozen om één dealer te benaderen, namelijk de dealer waar ik al een ingang had, omdat ik er mijn Stromer heb gekocht. Dealer geeft prijs, belangstellenden kunnen beslissen of ze wel of niet willen kopen tegen die prijs, en klaar. Ik had hier verder geen enkel persoonlijk gewin bij. Omdat het iedereen vrij staat om een groepsaankoop op te starten, is het niet zo dat daarmee de ene dealer meer bevoordeeld wordt dan de andere.

Neemt niet weg dat een groepsaankoop wel iets is waar we zorgvuldiger mee om kunnen springen, want ik hoor ook geluiden van dealers die niet blij zijn. (Deels natuurlijk ook omdat een dealer minder marge heeft als we een groot aantal inkopen; dat is de macht die wij als groeiende groep consument-forumleden nu eenmaal hebben en dat vind ik dan weer niet zo'n probleem…) Maar misschien moeten we er ook wel gewoon mee stoppen.

Waar denk jij aan NickV als je het over “strenger” hebt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Een Stromer forum kabinet...met 2e en 1e FietsenHok, Raad van Spaken, etc.
Ik weet al n goeie minister van knipperlichten en maximum snelheid ;p :d3: :bj
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Sorry Nick.. ik liet me ff gaan
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Groepsaankopen niet meer toestaan. Gaat geheid problemen opleveren. Op veel tech fora waar ik zit is dit in de loop der tijd verboden of aan zeer strikte regels verbonden. Ik zie veel liever een actief forum topic (naast het v&a subforum) met deals & aanbiedingen + link naar online.

Subforum voor dealers was je al mee bezig, als we daar weer een sub onder hebben per dealer is meteen een onpartijdig dealeroverzicht gecreëerd. Als mensen willen slowchatten over hun dealer kunnen ze dat daar doen.

Beter modereren op topics die over dealers gaan of dealers noemen. Regels aanscherpen. Er komt ook een moment dat iemand hier heel boos gaat zijn op de dealer en gaat lopen ranten. Wat dan?

Slightly offtopic: beter de topics scheiden. Ik zie nu te vaak dat het binnen de groepsaankoop weer inhoudelijk wordt of andersom, dat moet ook beter gesplitst. Ik denk dat je meer moderators nodig gaat hebben.

Maar ook: dealers gaan ondersteunen met info die naar voren komt op dit forum. Zie ook mijn PM :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NickV schreef: 06 okt 2017, 14:13 Groepsaankopen niet meer toestaan. Gaat geheid problemen opleveren.
Ik ben dit wel aan het overwegen ja.
NickV schreef: 06 okt 2017, 14:13 Subforum voor dealers was je al mee bezig, als we daar weer een sub onder hebben per dealer is meteen een onpartijdig dealeroverzicht gecreëerd. Als mensen willen slowchatten over hun dealer kunnen ze dat daar doen.
Het "Dealer Nieuws" forum heb ik voorlopig ingetrokken. Ik heb verschillende dealers benaderd, maar het bleek dat de ene helft meteen enthousiast was, en de andere helft een soort Marktplaats voorzag en niet mee wil doen. Ik heb het plan in de ijskast gezet.
NickV schreef: 06 okt 2017, 14:13 Beter modereren op topics die over dealers gaan of dealers noemen. Regels aanscherpen. Er komt ook een moment dat iemand hier heel boos gaat zijn op de dealer en gaat lopen ranten. Wat dan?
Onderbouwde kritiek vind ik geen probleem. Blijft de plaat hangen of worden het rants: die gaan zonder pardon de prullenbak in, dus ook geen probleem.
NickV schreef: 06 okt 2017, 14:13 Slightly offtopic: beter de topics scheiden. Ik zie nu te vaak dat het binnen de groepsaankoop weer inhoudelijk wordt of andersom, dat moet ook beter gesplitst. Ik denk dat je meer moderators nodig gaat hebben.
Ik vind het niet erg als een topic even off gaat. Zodra het té interessant wordt splits ik de boel af, gaat vooralsnog prima zo.
NickV schreef: 06 okt 2017, 14:13 Maar ook: dealers gaan ondersteunen met info die naar voren komt op dit forum. Zie ook mijn PM :D
Op jouw PM kom ik dit weekend terug. In general: iedereen kan tips aan zijn dealer kwijt. Doe ik ook als ik hier iets interessants lees over nieuwe producten bijvoorbeeld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik vind het een prima idee om dealers toe te laten op een afgeschermd deel van het forum waar zij tegen betaling reclame kunnen maken voor hun aanbiedingen. De kosten van het forum lopen inmiddels flink in de papieren en die worden nu ten onrechte uitsluitend gedragen door ons moderator. Diverse leden hebben al aangeboden om bij te dragen in de kosten maar Sylvia wil er niet van weten. Er zal hier iets moeten gebeuren want dit is voor haar niet vol te houden en het forum heeft een uiteindelijk een levensvatbaar verdienmodel nodig.

Derhalve zeer terechte knuppel in het hoenderhok van NickV...
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Helemaal mee eens. Er moet toch ook een advertentie-systeem te bedenken zijn, om de kosten te dragen?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
dEBASERpIX
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 sep 2017, 15:24

Hallo iedereen

Als topic starter van de laatste groepsaankoop voor de BF even mijn persoonlijke mening. Ik vind -uiteraard- dat groepsaankopen een plaats kunnen hebben in eender welke community. En uiteraard hoort daar transparantie mee gepaard te gaan. Alleen is het een moeilijk evenwicht om alles publiek te spelen zonder daarbij dealers nodeloos onder druk te zetten.

De huidige groepsaankoop BF probeert het speelveld eerlijk te houden door:

- open en eerlijk te communiceren naar dealers (er is een duidelijke vraag en het is voor de betrokkenen duidelijk wie aangeschreven wordt, voorwaarden zijn voor iedereen gelijk)
- dealers niet rechtstreeks tegen elkaar uit te spelen, er is een éénmalige vraag/aanbod. Uiteraard weet iedereen die ooit meedeed aan een groepsaankoop dat er meerdere partijen meedingen. Het lijkt me dan ook maar zo eerlijk om dat in de communicatie mee te nemen.
- prijzen niet publiek te maken (hoewel ik besef dat deze doorgeven via PB slechts een klein stapje verwijderd is van publiek vrijgeven)

Uiteraard zijn er nog problemen of vragen te stellen bij deze manier van organiseren:

- betrouwbaarheid/eerlijkheid organisator
- mate van zekerheid dat wie zegt aan te kopen dit ook zal doen
- spelregels groepsaankoop worden door 1 iemand vastgelegd
- spelregels verschillen per groepsaankoop ...

Maar voor alles bestaan oplossingen.

TLDR: misschien is het een idee om als community spelregels op te stellen voor evt. volgende groepsaankopen. Groepsaankopen 'verbieden' lijkt me een stap te ver omdat ze volgens mij zeker een meerwaarde kunnen zijn voor elke community.
Plaats reactie