kan het fietsen zonder accu kwaad?

gerardlieshout
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
Locatie: Hoorn
Merk SP: Stromer st1x
Km-stand: 12000

Hallo allemaal,

Ik vraag mij het volgende af: is het schadelijk als je de Stromer gebruikt zonder accu (ik heb dan wel de accuklep gesloten met een elastiek!)?

Het is mij nu één keer gebeurd dat ik de laatste 12 km zonder ondersteuning moest fietsen....
ik voelde mij behoorlijk voor schut rijden: Abus met vizier en in de winter met van die oordoppen en dan met heel veel moeite 22 km op de OMNI computer naar huis rijden. Jammer dat als de accu helemaal leeg is het trappen niet gemakkelijker gaat. Het is idd alsof je met een grote dynamo in je achterwiel rijdt... heel veel weerstand...
Toen ik uiteindelijk thuis was aangekomen, volledig bezweet en weer een aparte Stromer ervaring rijker.

Maar terug naar de vraag:
kan het kwaad als je de Stromer gebruikt zonder accu?
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bedoel je fietsen zonder accu, of fietsen met een lege accu?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik denk (als ik het verhaal juist interpreteer) het laatste: Stromeren met een legen accu.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de controller reageert bij een lege accu.
Dat je zelf veel meer energie moet leveren om vooruit te komen, dat heb je ervaren. Ook heb je gemerkt dat de motor aanvoelt als een grote dynamo en dat je "in Stromer-uitrusting" voor schut lijkt te rijden.

Geen idee of je vervolgens ook nog energie toevoegt aan de accu (dus de accu aan het opladen bent, dat de accu nog (een geringe hoeveelheid) energie levert als deze op de OMNI op 0% staat of dat de controller de accu beschermt tegen een te grote ontlading van de cellen en deze "afsluit".
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Volgens mij kan het in beide gevallen geen kwaad voor de fiets, maar als ik het mij correct herinner:

- gaat het achterwiel actief remmen en de toeter aan als je geen accu in je Stromer hebt
- schrijft Stromer voor om alleen met accu te fietsen

Dus praktisch bij Stromer: lege accu is geen probleem, zonder accu: niet doen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

gerardlieshout schreef: 28 mar 2020, 15:07 is het schadelijk als je de Stromer gebruikt zonder accu (ik heb dan wel de accuklep gesloten met een elastiek!)?
TS heeft de klep gesloten met een elastiek ... de vraag gaat dus wel degelijk over het rijden zonder accu. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je hebt gelijk, de vraag lijkt te gaan over stromeren zonder accu.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De aanleiding van de vraag is echter een lege accu en resterende kms overbruggen. Waarom moet de accu eruit?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 28 mar 2020, 19:13 De aanleiding van de vraag is echter een lege accu en resterende kms overbruggen. Waarom moet de accu eruit?
Als het onderweg is: geen idee, dan slaat het niet echt ergens op om hem eruit te halen. Als je op je werk ontdekt dat je een storing of lege accu hebt dan kan ik mij voorstellen dat je je accu op het werk wilt laten liggen zodat je fiets minder zwaar is.

Mijn ervaring is echter dat het extreem weinig uitmaakt of je je accu in je fiets hebt of niet als je fietst zonder ondersteuning (tenzij je elke 500m moet stoppen, dan is het anders, maar als dat voor je hele rit geldt dan vraag ik mij af waarom je een SP hebt :D ). Dus je kunt hem beter in je fiets laten zitten zodat je de accu gewoon thuis hebt. Dat is sowieso handig, want als je de storing thuis opgelost krijgt (of hij verdwijnt spontaan) dan kan je de dag erna weer fietsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik probeerde dit te doen: ik moest een kleine verplaatsing maken terwijl mijn accu lag op te laden op mijn werk om terug thuis te geraken.
Dit lukt dus niet, zoals Freddy zegt: toeteren en motor die blokkeert.
ST3 black 983wh
gerardlieshout
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
Locatie: Hoorn
Merk SP: Stromer st1x
Km-stand: 12000

Stromeur schreef: 28 mar 2020, 15:48 Bedoel je fietsen zonder accu, of fietsen met een lege accu?
ik bedoel dus rijden zonder accu. De accu ligt nog op de lader.
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
Plaats reactie