Lease?

Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Nadat ik het forum heb afgezocht dan toch maar hier de vraag, wie heeft er ervaring met leasen van een stromer? Als er al een topic over is excuus en ik zie graag een link. Ik overweeg de aanschaf van een stromer maar kan (kan wel maar hap uit budget, gezin, dat ..) geen nieuwe betalen. Op marktplaats staat heus leuk spul maar veel is ouder dan 2 jaar (wat dan voor mij betaalbaar is) en dan gaat de garantie al niet meer op en ben ik bang dat goedkoop wel eens duurkoop zou kunnen worden .. Ik snap ook wel dat dit onderaan de streep duurder is en dat is dan ook niet de vraag maar mag je bijvoorbeeld zelf het onderhoud doen? Of moet dit echt bij de dealer?
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat het voor het beantwoorden van deze vraag handig is om te weten of je uit NL of BE bent. De regelingen verschillen nogal per land, en dat pakt stevig in het voordeel van België uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Stromeur schreef: 24 feb 2020, 22:51 Ik denk dat het voor het beantwoorden van deze vraag handig is om te weten of je uit NL of BE bent. De regelingen verschillen nogal per land, en dat pakt stevig in het voordeel van België uit.
Oh dat wist ik niet. Nederland, friesland!
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
mrstrom

De regelingen gaan over de fiets van de zaak ook wel lease-fiets genoemd. Maar dat slaat eigenlijk op de 7% bijtelling. In dat geval koopt of least de werkgever de fiets en stelt die aan de werknemer beschikbaar.

Dit zegt nog niks over de wijze waarop de fiets betaald wordt. Dat kan met koop of huurkoop of lease. (en vast nog andere mogelijkheden)

Het gaat jou meer om de financiering volgens mij. Maar dan neem je de fiets zelf en niet via werkgever. Zoals ik je bericht lees, wil je een fiets kopen maar het liefst op afbetaling. De rente is nu laag, dat scheelt, maar wat de kosten daar voor zijn geen idee. Ik weet ook niet of er dealers zijn die dat aanbieden. Of je zou via je eigen bank een persoonlijke lening moeten aan gaan.
Al met al, lenen of leasen maakt het wel duurder over het algemeen. Je moet toch de dealer vragen wat ze aanbieden of zelf via een derde partij de financiering dan regelen.

Ik keek even bij qwiq, bij hun website staat erbij: "vraag je persoonlijke leasebedrag aan". Dus het kan wel.
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Lenen om je fiets af te betalen, tja uiteindelijk betaal je hem dan ook helemaal, plus rente. Ik zou dan nog eerder sparen en je gezin ondertussen proberen te overtuigen van de noodzaak. Misschien kun je eens uitrekenen hoeveel je aan benzine bespaart bv. De investering hangt ook af van welke Stromer je op het oog/nodig hebt, een ST1 met 614 Wh accu kan je wel voor ruim onder de 5000 krijgen. Een ST3 kost altijd een hoop meer.

Of anders moet je hopen op een meewerkende werkgever die zo'n leaseconstructie voor je wil opzetten. Ik zou er alleen niet op rekenen, ik heb dat in augustus 2019 aan mijn werkgever gevraagd bij HR en die wisten niet eens dat die 7% bijtelling eraan zat te komen per 1 januari....
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Idd, de constructie in België is aanmerkelijk gunstiger zoals Stromeur al verwoordde. In Nederland is het sterk afhankelijk van de grootte van je reisafstand. 7% van 6000 euro is een bruto bijtelling van 420 euries per jaar. Netto 200 a 300 euro ofwel een 20 euro per maand. Ik heb ruim 120 euro per maand reiskosten vergoeding. Mocht mijn werkgever al willen meewerken aan een leaseconstructie dan vindt ik het niet aantrekkelijk omdat ik dan waarschijnlijk mijn reiskosten vergoeding mis. Een verschil van 140 tot 145 euro per maand. En......, ik kan niet altijd met de fiets naar mijn werk.
Simpel lenen vind ik duur zoals Zoran vermeldde. Tweede hands is misschien aantrekkelijk wanneer je ook een verlengde garantie neemt op de fiets. Zie de discussies hier op het forum. Ik ben benieuwd welke welke afweging je maakt!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
mrstrom

Peerke1960 schreef: 25 feb 2020, 12:44 Idd, de constructie in België is aanmerkelijk gunstiger zoals Stromeur al verwoordde. In Nederland is het sterk afhankelijk van de grootte van je reisafstand. 7% van 6000 euro is een bruto bijtelling van 420 euries per jaar. Netto 200 a 300 euro ofwel een 20 euro per maand. Ik heb ruim 120 euro per maand reiskosten vergoeding. Mocht mijn werkgever al willen meewerken aan een leaseconstructie dan vindt ik het niet aantrekkelijk omdat ik dan waarschijnlijk mijn reiskosten vergoeding mis. Een verschil van 140 tot 145 euro per maand. En......, ik kan niet altijd met de fiets naar mijn werk.
Simpel lenen vind ik duur zoals Zoran vermeldde. Tweede hands is misschien aantrekkelijk wanneer je ook een verlengde garantie neemt op de fiets. Zie de discussies hier op het forum. Ik ben benieuwd welke welke afweging je maakt!
7% betaal je bruto inderdaad, onafhankelijk van de reisafstand. Maar hoe langer die is hoe goedkoper per km dat het wordt. Daarnaast heb je geen recht meer op de km-vergoeding...
Wombat
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 feb 2020, 14:55

Ik heb net een stromer st1 gekocht. Wel eerst uitgebreid uitgezocht wat voor mij de meest voordelige optie was is. Lease via de werkgever is voor mij niet mogelijk, maar kan interessant zijn als je geen (hoge) fiets vergoeding krijgt. Voordeligst was toch voor mij om een fiets te kopen bij de fietsenmaker. Heb ook een flink aantal offertes opgevraagd bij potentiële private lease maatschappijen om een en ander te vergelijken.

Goedkoopste leek via https://www.fietsabonnement.nl/

Misschien heb je er wat aan.
Succes!
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Kan interessant zijn @Wombat. 4 jaar voor 174 euries all in per maand. Ik neem aan dat je na 4 jaar je Stromer moet inleveren. Mag je je Stromer personaliseren middels andere cassette, spiegel, etc..? Met mijn reiskostenvergoeding alleen niet goedkoper dan met een werkgeverslease (die ik niet heb)
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Wombat
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 feb 2020, 14:55

Bij lease blijft de fiets in eigendom van de leasemaatschappij. De meeste doen je een aanbod om hem na de leaseperiode over te nemen voor een fractie van de prijs.

Hierbij een kopie van mijn Excel. Let op het verschil in looptijd en of onderhoud wel of niet is inbegrepen. De offerte van ALD Automotive was eigenlijk niet bedoeld voor private lease, maar ze wilden wel een eenmalige uitzondering voor me maken... Het betreft de ST1 2019 met 983Wh accu.

Zoals gezegd ben ik uiteindelijk toch voor aanschaf van eigen fiets gegaan aangezien dat in mijn berekening net een paar tientjes in de maand goedkoper zou uitvallen.

Misschien heeft iemand er nog wat aan:

Code: Selecteer alles

Lease contracten	Looptijd (maanden)	maandbedrag	kosten hele looptijd	Onderhoud inbegrepen?
Fietsabonnement.nl		48		€143.64			€6,894.72		nee
ALD Automotive			48		€148.45			€7,125.60		nee
Fietsabonnement.nl		48		€173.39			€8,322.72		ja
ALD Automotive			48		€173.68			€8,336.64		ja
QicQ				36		€176.39			€6,350.00		nee
Leasefiets			36		€198.00			€7,128.00		ja
Leaseplan / HelloRider		36		€223.85			€8,058.60		ja
De Lease Winkel			36		€233.53			€8,407.08		ja
Plaats reactie