Stromer ST2 of ST3 ? Ik kan niet kiezen

Damny
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2020, 10:03

Dag beste mensen,

Sinds kort ben in erg geïnteresseerd in de aankoop van een (2ehandse) Stromer met een budget van €5000-€6000.

Momenteel leg ik dagelijks een heen-terug traject van 45KM af met een normale elektrische fiets maar het gaat met te traag.
Mijn traject gaat voornamelijk naast een kanaal maar ik weet niet goed welke fiets ik wil..
Ik ben aan het twijfelen tussen een recente (bj.2018-2019) ST2 of ST3. Een nieuwe hoef ik niet omdat ik vind dat de prijs nogal hard zakt wanneer hij uit de garage komt.

Kan er iemand mij helpen met de keuze?

Verkopen dealers 2dehandse Stromers? Zoja welke? Graag in België.

Hoeveel ongeveer kost een groot onderhoud bij een erkende dealer?

Als er iemand een recente ST2/ST3 verkoop mag je mij altijd een seintje geven.
Ik ben 1,72 groot dus een 17inch of 20inch zal enkel van toepassing zijn op mij.
Enkel met de grootste batterij.

Alvast bedankt, :ay :ay :ay
Damny
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Er zijn er zeker tweedehands verkrijgbaar. Ook op dit forum komen er regelmatig voorbij. Als je wat geduld hebt en het opvolgt. Ik denk zelfs dat er hier nog een paar hele recente aan scherpe prijzen te koop staan (ST3).
viewtopic.php?f=12&t=3325 voor ST3 20"
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... 6-kwh.html voor ST2, wel 22"

Of je ST3 of ST2 wil is afhankelijk van jouw stijl en wensen.
Algemeen kan je stellen dat er redelijke verschillen zijn tgv de wielmaat (26 vs 27,5")
De ST2 is door zijn kleinere wielmaat een pak vinniger is, sneller in de bochten, makkelijker bochtenwerk en leuker stuurt. De prijs die je hiervoor betaalt is dat hij iets minder stabiel is en minder gemakkelijk rechtdoor cruised en vb windgevoeliger zal zijn.
de ST3 is qua rijgedrag het omgekeerde: enorm prettig en stabiel op de rechte stukken, heel makkelijk snelheid houden, maar echt lomp en niet vinnig. Snel ene bocht uit en andere bocht weer in scheuren is er niet bij. Als je hem toch pushed om dat toch te doen voelt het niet prettig aan en merk je dat hij daarvoor niet gemaakt is(en ik kan vrij goed overweg met een mountainbike). Als je traject hebt met veel bochten, stadskernen, ... is dit waarschijnlijk een minder goede keuze.

Vergelijk het met autos: de ST2 is een lotus Elise en de ST3 is een bmw 7reeks kilometervreter.

Maar uit jouw traject denk ik dat de ST3 beter bij jou past. Deze is sowieso ook recenter en je budget is meer dan hoog genoeg voor een 2de hands ST3 met de zwaarste batterij.

Ik denk ook dat er nog topics lopen over de verschillend, dus best even de zoekfunctie gebruiken.
ST3 black 983wh
Ljader
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2020, 19:14
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST1 X

Vergelijk het met autos: de ST2 is een lotus Elise en de ST3 is een bmw 7reeks kilometervreter
Ben nieuw hier. Mooie vergelijking! Met welke wagen zou je een ST1X vergelijken ?

Thanks,
LD
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ljader schreef: 17 jan 2020, 19:37
Vergelijk het met autos: de ST2 is een lotus Elise en de ST3 is een bmw 7reeks kilometervreter
Ben nieuw hier. Mooie vergelijking! Met welke wagen zou je een ST1X vergelijken ?

Thanks,
LD
Bedankt. Kan ik helaas niet beantwoorden, ik heb nog nooit met een ST1x gereden. Maar uit de plaatsing van de fiets in de visie van stromer zou ik (zonder er mee gereden te hebben) zeggen: een mazda 6 of een honda of een hyundai. Heel betrouwbaar, goed doordacht ontwerp, kinderfouten er uit en goede prijs kwaliteitverhouding (beste van alle modellen).
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Even terug on-topic.
Ik rijd met een ST2. Ik weet niet of ik een ST3 zou kopen. De afmontage van de ST2 was gewoon wat beter, de ST3 biedt minder plezier op de weg (grote wielen) en de automatische accu-afsluitklep is gewoon een stap terug tov de ST2-accuklep + accu-dummy. Maar dat is dus mijn idee.
Probeer wel een 2018 ST2 te kopen (elektrisch gedeelte gemoderniseerd + goed voorlicht + toeter)

Deze lijkt me wel wat https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-br ... ousPage=lr

of deze https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-br ... ousPage=lr
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23006
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Topic opgeschoond.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromance
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2020, 20:40
Locatie: Midden Nederland

Ik hoop dat ik mag inhaken binnen dit topic aangezien ik een vraag heb over de verschillen tussen de ST2 en ST3. Ik ben nieuw op dit forum overigens en zal mij nog even netjes voorstellen op een later moment.
In mei 2019 heb ik speedpedelecs mogen testen, waaronder een Stromer ST3. Tijdens het rijden werd ik overvallen door primaire hebberigheid: ik wil deze! De prijs overviel me uiteraard ook, maar ik ben dezelfde maand begonnen met sparen.
Nu is mijn spaarpot bijna gevuld, waardoor ik bij een lokale dealer ben langsgegaan om het verschil te ervaren tussen de dure ST3 en de goedkopere ST1, die inmiddels op de markt is gekomen.
Fijne dealer, meteen bereid mij op beide fietsen te laten rijden, dus heb ik beide uitgeprobeerd. Nu bevindt de dealer zich op een tochthoek op een zielloos kantorenpark, waarbij de volledige infrastructuur overhoop ligt. (Utrecht Leidse Rijn). Geen fietspaden, veel modder, veel onduidelijkheid en bij mij de angst dat ik per ongeluk op de A2 zou belanden. Maar toch, de ST3 leverde direct weer een grote grijns bij me op, ofschoon ik met het manoeuvreren op kleine ruimtes wel merkte dat de fiets log en vooral zwaar is. Ben zelf 1,65 en vrouw en mijn eigen fiets weegt 12 kg. Kortom met mijn voeten bij de grond kunnen was wel prettig en daarbij leek de geometrie niet lekker te kloppen. De sportieve zit is totaal geen probleem, maar het zadel leek te ver naar voren te staan. Klinkt dit voor andere vrouwen (of kleinere mannen) herkenbaar?
De ST1 ook geprobeerd, maar die vind ik qua zithouding minder prettig. Ik heb graag druk op mijn stuur en voel mij daar (terecht of niet) veiliger bij.
Nou las ik over de grotere wendbaarheid van de ST2 in combinatie met de kleinere wielmaat. Is het dan een idee deze uit te proberen? Is het een voordeel, de kleinere wielen wanneer je niet groot bent en onder de 60 kg weegt?
En zijn er nog veel dealers met de ST2 op voorraad zodat ik het verschil kan ervaren? De dealer in Utrecht heeft er geen.
Ik heb overigens een helm meegekregen tijdens het proefrijden waar ik echt heel content mee ben. Een Lazer maatje S, die ik vergat af te zetten, zo lekker zat ie!
Witte ST3 met langer spatbord tegen de blub, verend zadel voor mijn algeheel welzijn, handige tassen en DIY running lights om richting aan te geven :D

Woonwerk ritten 4 a 5 keer per week tussen 12 en 25 km enkele reis en vele omwegen voor de fun! :hy:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23006
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom op ons forum! Ik ben vrouw, 1,64m en <60kg. Ik heb een ST1 X gehad en rijd nu met een ST2 S, beide met 26" wielen. Ik vind het heerlijk. Ik heb later ook de ST5, de ST3 en de ST1 uitgebreid getest (de reviews zijn allemaal terug te vinden op het forum), en ik moet zeggen dat ik niet de indruk heb dat mijn lengte of gewicht zorgde voor een andere ervaring van de wegligging van Stromers met 27,5" wielen, dan dat ik lees van onze langere medemensen. En hoewel ik vooral de ST3 en de ST5 hele fijne Stromers vind, zag ik geen reden om er mijn wendbare en fijne ST2 S voor in te ruilen.

Een Stromer met 26" wielen "staat" wel wat meer in verhouding bij kleinere mensen. Het ontwerp van de Stromers met 27,5" wielen is zo gemaakt dat je meer tussen de wielen zit, dan erboven, dus er blijft gewoon wat minder van je over. Maar wat bijft, is dat de Stromer modellen met de grotere wielen gewoon stabieler op de weg liggen. Ze rijden als een huis, een heel snel huis. De één vindt dat geweldig en voelt zich daar veiliger bij (meer gevoel van controle), de ander vindt het saai en heeft het gevoel niet hard te rijden (terwijl de OMNI dik boven de 45km/u aangeeft).

De enige manier om erachter te komen of een ST2 wat voor je is, is gaan testen. Nu is de ST2 al een tijdje EOL, dus er zullen bijna geen dealers meer zijn die hem nog hebben staan, of het moet een demo zijn. Met de ST1 X heb je meer kans, en aangezien die dezelfde geometrie heeft als de ST2, zou ik gaan rondbellen of je daar nog een testexempaar van kunt vinden.

De "grote jongens" onder de Stromer dealers hebben ook een aardige vloot demo's en vervangbikes staan, dus als je bereid bent om een stukje te rijden, dan zou ik eens bellen met QicQ Amsterdam, Egberts Groningen en Vietz in Herveld en eens horen wat ze hebben staan.

PS: Zadel naar achteren schuiven zou geen probleem moeten zijn. Meestal staan ze bij test-Stromers een beetje in het midden, dus daar kun je alle kanten mee op. Verder kun je de zithouding op de ST3 een beetje, en de ST1 een heleboel aanpassen, dankzij verschillende stuur- en stuurpen opties.

De Lazer Anverz helm heb ik ook. Geweldig ding.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromance
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2020, 20:40
Locatie: Midden Nederland

Dank je wel voor de uitgebreide reactie, ik heb intussen eens goed nagedacht over de behoefte om goed contact met de bodem te willen hebben, dus goed bij de vloer kunnen met mijn voet. Mijn eigen fiets weegt 12 kg, bij een verkeerslicht kieper ik iets naar rechts en ik sta. Die Stromer weegt iets meer en daar moet ik aan wennen, vooral bij manoeuvreren in een onbekende omgeving die nog maar half af is. Ik ga sowieso volgende maand meerdere dagen achter elkaar proefrijden op de ST3 en ben van plan het zadel even iets lager te zetten totdat ik gewend ben aan het gewicht van de fiets.
Witte ST3 met langer spatbord tegen de blub, verend zadel voor mijn algeheel welzijn, handige tassen en DIY running lights om richting aan te geven :D

Woonwerk ritten 4 a 5 keer per week tussen 12 en 25 km enkele reis en vele omwegen voor de fun! :hy:
Damny
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2020, 10:03

Beste mensen,

Ik heb mijn gekeuze gemaakt, ik heb inmiddels een ST2S gekocht!
Bedankt iedereen!

Damny,
Plaats reactie