Stromeren bij kans op gladheid

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Morgen ga ik weer op de fiets. Ik ben benieuwd. Hier in nijmegen is het al mistig. Bij vertrek uit tiel zat het potdicht.
Ben benieuwd of het morgen glad is.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen allemaal, vanochtend om 04.00 vertrokken vanuit Elst (Arnhem) en ruim binnen 2 uur in Utrecht.
Lokaal glad, -1 graad en er was weinig gestrooid. Toch was die lokale gladheid prima te doen met "behoedzaam rijden". Had veel meer last van de potdichte mist. Het groot licht van de ST3 krijg je spontaan gereflecteerd: alsof je tegen een witte muur rijd......

Toch een keurig gemiddelde van dik 37 km/h aan kunnen houden.

Regenbroek en regenjas waren door de mist zeiknat en de temperatuur + snelheid zorgde ervoor dat alles mooi aan was gevroren. De fiets staat nu in de stalling te ontdooien; een grote plas is aan het ontstaan.

Stromer voorzichtig !
Grtz, Reinout
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Als "de waakhond" moet krabben krijg ik een stromer/racefietsverbod/dan pak ik de "pekelbak" (antieke BSA sportfiets met 3-versn.SturmeyArcher en goede Leyzine verlichting) dus wekker driekwartier eerder. Overdag en droog <0 OK. Wil m'm fietsen ook graag knap houden :lol:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vandaag voor het eerst in 2 weken door reparatie weer s morgens op de fiets.
Gisterenavond was de mist al lastig, maar voor auto’s is het nog lastiger met aanrijdingen en files. Dus gewoon Stromeren
👍Succes en veilige kilometers allemaal👍
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Gisteren in dichte mist terug naar huis gefietst..
Was kiezen tussen aangeslagen vizier van de helm (welke ik eigenlijk altijd omhoog het staan), aangeslagen bril, of zonder bril.
Allen resulteren op kortere of langere termijn op slecht zicht.
Met behouden vaart heel thuis gekomen, hoewel een stuk zonder lantaarnpalen of strepen op de weg toch spannend is met weinig zicht. Af en toe gestopt om de bril af te drogen...

besloten vandaag even aan te kijken, ook ivm gladheid.. Toch maar de fiets gepakt. Mist was op mn route minder dik, maar twee keer moeten stoppen om de bril te drogen de eerste 8km.

Rij sinds een week wel met mn geel beglaasde "auto"bril op de fiets. Scheelt toch behoorlijk, ook met die mist. Stukken meer contrast, maar in mist is het zelfs met tegenliggers even op gevoel de fiets op de weg houden.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Met de mist doe ik juist m'n vizier naar beneden, omdat ik weet dat hij alleen maar vocht (aan de binnenkant) staat te verzamelen als hij omhoog staat.

Bij de Decathlon voor 2 tientjes ooit zo'n oranje contrast fietsbril gekocht. Vind ik toch wel fijn met dit weer, al is het maar omdat het allemaal wat warmer uitziet :P.

Maar dus bril op, _ook_ vizier naar beneden, en letten op welke richting je op uitademt :). _Mocht_ m'n vizier beslaan of gewoon teveel vocht krijgen (halverwege de rit of zo), dan kan ik hem gewoon omhoog zetten en heb ik een schone bril er onder om door te gaan :).
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dichte mist is bijzonder lastig. Hier pas ik mijn route op aan zodat ik fietswegen met een rijbaanscheider in het midden neem.
Over het fietspad op de dijk met automatische straatverlichting is nu een geweldige hulp voor een veilige route.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De grootste aanpassing die ik doe met dichte mist is gewoon op het fietspad blijven en snelheid aanpassen. Ik heb geen zin om op de rijbaan met aangepaste snelheid van achteren aangereden te worden door een automobilist die het niet nodig vind om de snelheid aan te passen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Eens!!! Behalve als de temperaturen laag zijn, zoals vanochtend.
Dan kies ik juist meer voor de weg dan het fietspad, omdat het fietspad door opvriezende mist en minder strooien zoveel gladder is.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Jorismak schreef: 05 dec 2019, 09:34 Met de mist doe ik juist m'n vizier naar beneden, omdat ik weet dat hij alleen maar vocht (aan de binnenkant) staat te verzamelen als hij omhoog staat.
Ik heb een Abus Pedelec 2.0 en die heeft aadrig wat ventilatieopeningen, met vizier omhoog heb ik iets minder last van de wind die daar naar binnenkomt..
Andere, dichtere helm, vind ik nog wat overkill... Zal er eens wat schuimrubber voor op maat snijden, kan iig het vizier weer naar beneden (tot het beslaat en weer omhoog gaat :mrgreen: )
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Plaats reactie