Hulp gevraagd bij belasting armen / fietshouding

Plaats reactie
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Hoi,
Ik denk dat deze vraag 'te vaag' gaat zijn voor een concreet antwoord (of teveel antwoorden mogelijk) maar ik wou het toch proberen. Wie weet heeft iemand de magische oplossing :).


Ik ben een kleine 6 maanden geleden begonnen met een beginners (maar serieuze) aluminium racefiets. Ik begon al snel de 30km enkele reis naar werk er mee te doen een aantal dagen per week.

Het viel me op - bij korte stukjes zelfs al, van minder dan 30 minuten - dat ik tintelende handen had, slapende handen. Het trok altijd snel weg en dacht er niet teveel van.

Maar ik ging dus langer en langer fietsen. Bij stukken van 5 kwartier en langer begonnen m'n handen helemaal lam te voelen als ik aan kwam. Gewoon bepaalde bewegingen niet kunnen doen (zoals een deur op or van het slot draaien) omdat ik geen kracht kon zetten. Het deed geen pijn, maar er gebeurde ook niks.

Verhaal een beetje inkorten: dit kwam elke keer en ging na een tijdje niet meer weg. Bij de huisarts bleek ik een beschadigde zenuw te hebben omdat ie te lang bekneld was geweest en dat ging 6 tot 8 weken duren. In die tijd voor 50% ongeveer gewerkt want tikken op een toetsenbord ging ook niet zo lekker. Ook pijn aan de ellebogen alsof ik net aan kracht training had gedaan.

Zadel van de fiets bleek veel te hoog te staan waardoor ik met m'n lichaam (1.85 maar ook toch 100kg ongeveer, en het meeste in m'n bovenlichaam denk ik) veel op m'n armen aan het steunen was, waardoor er dus dingen afgekneld werden.

Zadel wat naar beneden, even wennen, setback naar achteren, handschoentjes met gelpadding en ik kon weer rijden zonder issues.

En toen begon ik naar Stromers te kijken.

Ik heb dus een week een leenfiets gehad en ongeveer 330km gereden in die tijd. St1x 20" sport, geen vering, geen bodyfloat. Zadel beetje gematched qua positie met m'n racefiets en ik heb die week goed gemerkt wat een stromer kan, veel storm, veel regen maar wel tof.

Na die week nergens last van, dus ik leek gelijk lekker te zitten!

Nu heb ik mijn eigen st1x (ook 20" sport, wel met kinect SeatPost) een aantal weken maar ik merk dat ik nog steeds niet lekker zit.

Ik merk dat m'n ellebogen weer veel te dragen krijgen en ben na de eerste 2 dagen ook weer met de trein geweest om te rusten en niet weer m'n lichaam kapot te maken.

Zadel weer iets naar beneden en setback iets groter en deze week weer proberen. Nu lijken mn armen beter te gaan (maar niet perfect) maar voel ik m'n schouders opeens na thuiskomst vandaag heel erg.

Ik zat goed op de leenfiets met normaal stuur en zadel, dus wat gaat hier fout?
Die ik iets fout met de SeatPost? Zorgen m'n 411 innerbarends juist voor problemen?

Als je pijn krijgt in je ellebogen, moet dan je zadel naar voren of achteren, omhoog of naar beneden?

En als je last krijg van je schouders, dezelfde vraag?

MN SeatPost heeft twee springs met een oranje streepje. Volgens mij zijn dat al de twee sterkste en volgens het tabelletje ook voor mijn gewicht. Kan ik de SeatPost juist zo zetten dat ie niet meer veert om te kijken of het dan beter gaat? (of eerst een goede houding vinden, dan pas SeatPost gaan gebruiken en kijken wat dat doet?)

En nog iets wat ik me afvroeg, waar zitten jullie - voor je gevoel - met je billen op het zadel,? Helemaal het achterste stukje or netjes in het midden?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het antwoord op de vraag vind je hier: https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=1363&p=26407.
Zoek een goede bikefitter op en ga niet zelf prutsen, zeker omdat het bij jou (met je beschadigde/beknelde zenuw) heel nauw speelt. Tussen wel en geen klachten gaat het om centimeters. Dat kun je niet zelf doen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Jorismak, van waar ben je? Als je in de buurt van Gent woont kan ik je wel een fietsopmeting in het UZ aanraden (centrum voor sportgeneeskunde). Ik had ooit dezelfde problemen zoals jij hebt op je racefiets (slapende handen, pijn aan de schouders en nek,...) Na die opmeting bleek vooral dat mijn stuurpen veeeel te kort was, dus deze had ik toen door een langere vervangen (+ nog de andere aanpassingen volgens de opmeting) en de problemen waren zo goed als weg. Kostte mij toen iets van een €75... Weet nu wel niet of je er ook met je stromer kan langs gaan, maar ze kunnen wel je ideale positie geven die je dan evt. aan je FM kan geven zodat hij de aanpassingen doet...

Als ik zie dat je 1.85m bent zou ik eens naar die stuurpen op je stromer laten kijken. Op mijn ST1X rijd ik met een ST2 stuurpen van 12cm (ipv de standaard 10 cm?). Nog niet ideaal maar al stukken beter dan die standaard ST1X stuurpen. En ik ben 1.82m.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Richard_1980L
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 jun 2019, 19:24

Ik heb gelijk bij ophalen van de fiets al afgesproken dat het stuur hoger moet.
Ze hebben hier wel wat last mee gehad en getest en uiteindelijk is er een deel van een Cube fiets geplaatst op de stuurstang waardoor het stuur een centimeter of 3 hoger komt en wat verder naar achteren.
Je zit dus meer rechtop, en minder druk op je polsen.
dit is echter wel.een dingetje voor je bodyfloat...je gewicht zit nu meer naar achteren waardoor je afstelling hiervan niet meer klopt en gaat doorslaan.
Ze hebben na mn crash gelijk zwaardere veren geplaatst in de bodyfloat en het blijkt nu beter te gaan.
Stromer St1x 2019 Ocean blue, bodyfloat, ortlieb, Giro bexley
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Antwoord getikt, maar blijkbaar vergeten te versturen. Nu nog maar een poging:

Ik heb al eerder nagedacht over een fitting, en ik weet vind zelfs dat het het geld zonder meer waard is. Als het er voor zorgt dat ik met meer plezier en meer op de fiets kan blijven zitten dan is het meer waard dan wat voor gadget of onderdeel-upgrade dan ook.

Ik heb alleen een beetje last van het 'door de bomen het bos niet meer zien'. En als ik er eentje probeer uit te zoeken dan lijken ze veel te professioneel (alleen voor pro race fietsers of zo), of heb ik het idee dat ik er met een Stromer niet terecht zou kunnen. En dan knap ik weer af, en laat ik het weer zitten. Zo ben ik het al weken aan het uitstellen eigenlijk :(.

Maar, ik weet dat het antwoord van Henri hiermee wel het enige echte goede antwoord is -> niet blijven zoeken naar de zoveelste magische tip of oplossing online - die toch weinig kans van slagen heeft - en gewoon professionele hulp zoeken om het te regelen.

Ik zit in de regio Midden-Nederland. Heeft iemand tips of ervaringen van een fitter waar ze niet opkijken van een amateur op een Stromer?

Of zouden ze me gewoon bij QicQ kunnen helpen om hem beter af te stellen? Dan is het wel makkelijker om gelijk de onderdelen te regelen als er iets anders moet (ik denk namelijk dat mijn stuur inderdaad omhoog moet).

Gisteren geeft last van armen of schouders, maar duidelijk het idee dat ik te laag zit met m'n zadel. Dus zadel een halve cm omhoog, vandaag duidelijk met meer controle en gevoel op de fiets gezeten (benen voelen alsof ze meer power kunnen geven, durf hem wat meer als een mountain-bike in de bochten te leggen), maar nu voelt één van m'n armen weer alsof ie teveel afgekneld is geweest.

Dus m'n armen willen het zadel lager, m'n rug en benen willen het zadel hoger. Klinkt als 'het stuur moet omhoog', toch?

Ik heb ook nog even vergeleken met m'n racefiets (alhoewel een MTB-achtige fiets altijd anders is natuurlijk).
Ik meet de hoogte van het zadel door een crank precies gelijk met de zadelbuis te zetten, en dan meet ik van het draaipunt van de trapper t/m het zadel. M'n racefiets en Stromer hebben nu exact dezelfde hoogte. Maar dan moet ik nog op de SeatPost gaan zitten dus die komt weer iets lager uit. Maar als ik kijk hoe net-niet-gestrekt m'n benen zijn als ik de trappers nu op het laagste punt in lijn met de zadelbuis heb, dan lijkt het precies te kloppen.

M'n stuur (gemeten vanaf het midden van het stuur waar hij aan de stuurpen vast zit) tot het puntje van m'n zadel is een paar centimeter dichterbij op mijn Stromer dan m'n racefiets. Maar op m'n racefiets hou ik daar m'n handen niet, die heb ik meestal op de hoorntjes, dus dan zijn m'n handen nog wat verder weg van het zadel, maar ook wat meer omhoog.

M'n handen dichtbij lijkt me best OK voor een iets minder sportieve houding (maar ik had de Sport voor een reden...), maar te laag + dichtbij dan gaat het inderdaad fout lijkt me.

Dan zit ik nu weer te twijfelen. Ga ik een stuurpen-verlengert regelen (om te kijken of ik het snel beter kan maken), of toch gewoon een fitting eerst. Heeft iemand tips voor (grofweg) regio Utrecht in Nederland voor een fitting?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik kan je niet helpen aan een naam, maar Fastedde heeft gewoon een bikefitter uit de lijst gebeld (zie een van de linkjes uit mijn eerdere post) en hem het probleem voorgelegd (je komt niet met een racefiets, maar met een speed pedelec). Je hoort vanzelf wel of ze je kunnen helpen.

Je vraag over QicQ Amsterdam: fijne mensen, maar een bedrijf wat binnen de lijntjes wil lopen. De vraag is dus of ze je willen helpen met die aanpassingen door te voeren die nodig zijn om jou goed op je Stromer te laten zitten.

Laatst zag ik een foto van een gebroken zadel-bevestiging. Omdat ik vond dat mijn zadel wel erg ver naar voor staat (die staat zo ver naar voor omdat ik anders last krijg van mijn knieën), heb ik mijn zadel (eigenwijs als ik ben) recent 1 cm naar achteren geplaatst. Ik voelde na een paar dagen fietsen al weer de pijn in mijn knieën terugkomen. Pijn die ik geruime tijd kwijt was. Dus... gewoon doen, zoek iemand die je goed op de fiets zet! Pijnvrij fietsen is wel degelijk mogelijk.
Witte ST3 van maart 2019
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

QicQ idd gewoon maar even gebeld, maar met een fitting konden ze me niet verder helpen. Er is wel even rondgevraagd aan collega's in de shop - want de vraag is nog nooit gesteld blijkbaar daar - maar ze kennen het eigenlijk niet. De meeste mensen komen aan met een wens zeggen zeg 'mijn stuur moet hoger, m'n zadel moet meer naar achteren dan nu nodig is' en dan zoeken ze een oplossing. Maar mensen zoals ik die zeggen 'dit is fout' zonder te weten hoe het goed moet, kunnen ze niks mee :).

Ik denk dat ik inderdaad gewoon random fitters ga bellen in de buurt en het uitleggen. Desnoods kan ik ook met m'n racefiets komen en de maten zoveel mogelijk overnemen.

Gelijk wel een in-hoogte-aanpasbare zadelpen geregeld bij de FM (QicQ dus) en de wens uitgesproken voor eentje die net wat langer is dan die standaard op mijn ST1x zit (zodat m'n stuur niet gelijk _nog_ meer naar voren komt als ik hem een heel stuk hoger zou willen) en kijken of dat helpt de periode te overbruggen dat ik op een fitting-afspraak (hopelijk) aan het wachten ben.
Plaats reactie