Interesse in stromer fietsleasing

HansP
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2019, 21:53

hallo,

Op mijn werk kan ik een fietsleasing aangaan voor een speed pedelec.
Stromer is een optie en ben aan het kijken richting St1x en St3
Deze zouden me netto +-55 en 70€ per maand kosten.

Probleem wat er stelt is dat ik +-45-50km op fietsafstand van mijn werk woon.
Ik zou wel het bedrag na 3-4x per maand terugverdienen aam 0.24cent per km fietsvergoeding :)

Ik zou zo wie zo voor de grootste batterij gaan maar heb schrik dat ik de afstand niet haal bij bepaalde weersomstandigheden als ik zo wat rondlees... Is mijn angst terecht?

Heb zo wie zo een fietssnelweg in de buurt die richting werk ook wel vlot beschikbaar is of een 70km/u weg met fietspad langs (hoofdbaan), weinig of geen dorpskernen maw...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HansP schreef: 17 okt 2019, 22:35 Ik zou zo wie zo voor de grootste batterij gaan maar heb schrik dat ik de afstand niet haal bij bepaalde weersomstandigheden als ik zo wat rondlees... Is mijn angst terecht?
De ST1 X is zuiniger dan de ST3. Als je onder alle omstandigheden wilt gaan rijden, dus ook bij zware wind tegen en/of vorst en je rijdt liefst met maximale ondersteuning, dan zou ik op deze afstand zeker de grootste accu nemen. Bijladen op je werk zal sowieso moeten, ook met de grootste accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HansP
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2019, 21:53

Grootste accu is zo wie zo de bedoeling :)

Hoe komt het dat de st1x zuiniger is?
Ik zou denken met de grotere wielen van de st3 dat dit nihil is?
Hoe zit het dan met de st1? Die geeft 'minder' ondersteuning met zijn 670w motor of hoe moet ik dit bekijken?

Denk ook wel dat ik qua afstand kantje boordje zit?


Bedoeling is 4-5x per maand te gaan naar het werk met de fiets. Rest heb ik de auto/carpool evt voor. Winter weet ik niet of ik zo die-hard zal zijn, al deed ik vroeger toeren met de MTB bij -5 en lager :)
Kan me douchen dus kan met fietskleding gaan (gunstiger voor verbruik tov gewone kleding?)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HansP schreef: 17 okt 2019, 23:14 Hoe komt het dat de st1x zuiniger is?
Ik zou denken met de grotere wielen van de st3 dat dit nihil is?
Andere motor en softwarematig anders ingesteld. Hoe het zit met het accuverbruik en grote/kleine wielen: geen idee.
HansP schreef: 17 okt 2019, 23:14 Hoe zit het dan met de st1? Die geeft 'minder' ondersteuning met zijn 670w motor of hoe moet ik dit bekijken?
Dit ga je niet merken aan de topsnelheid, die is bij al deze modellen hetzelfde (op misschien een kilometer per uur of wat na), omdat we van de wet domweg niet harder dan 45km/u mogen. Alle Stromer modellen na de "oude" ST1 halen dit met gemak.

Je gaat vooral merken bij wind tegen dat de snelheid wat harder inzakt bij de nieuwe ST1 en de ST1 X ten opzichte van de ST3 en dat je wat harder moet werken om een hoge kruissnelheid aan te houden.
HansP schreef: 17 okt 2019, 23:14 Denk ook wel dat ik qua afstand kantje boordje zit?
Lukt volgens mij prima met de grootste accu, zeker als je bereid bent om bij slechte omstandigheden een deel van je route in stand 2 (die ook nog getweaked kan worden) te rijden.
HansP schreef: 17 okt 2019, 23:14 Kan me douchen dus kan met fietskleding gaan (gunstiger voor verbruik tov gewone kleding?)
Ja, dat helpt zeker. Van invloed op actieradius zijn b.v.: gewicht van de berijder + bagage, kwaliteit van het wegdek, aantal stops (remmen en weer optrekken), omgevingstemperatuur, wind en aerodynamica (zithouding, lengte van de berijder en kleding).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mario
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2019, 14:08

HansP schreef: 17 okt 2019, 22:35 Ik zou zo wie zo voor de grootste batterij gaan maar heb schrik dat ik de afstand niet haal bij bepaalde weersomstandigheden als ik zo wat rondlees... Is mijn angst terecht?
Ik doe 36 kilometer enkele reis over de rijndijk tussen Lienden en Arnhem. Oost-west verbinding dus elke dag 1 rit de wind tegen! :D En dan ook nog eens op de dijk, dus overal volle bak wind...

Stand 3 bij flinke tegenwind en lage temperatuur kom ik soms wel onder de 20% uit. (ik heb de 983watt/uur accu). Stand 2 heb ik ingesteld op ondersteuning tot maximale snelheid, 20% koppel en 20% beweeglijkheid. Dan is het plaatje bij dezelfde omstandigheden opeens anders: dan zit ik vaak nog boven de 40% die ik over heb. Maar goed, dan moet je wel wat meer aan de bak. Desondanks haal ik dan nog wel zo'n 43km/u. Mijn ervaring is dat ik steeds meer accu overhou sinds ik er afgelopen Maart mee begonnen ben. Conditie doet dus ook een hoop. Oh, en ik ben geen dunne, pezige atleet, maar een stevige kerel van 120+ kilo. Zal ook nog wel schelen... :lol:

Af en toe kom ik ook wel eens in Utrecht (oost) en dan zit ik ook rond de 50km. Nog nooit met lege accu gestaan, maar soms wel terug moeten schakelen naar stand 2.

45-50 kilometer moet dus te doen zijn, maar qua ondersteuning zul je wellicht wel moeten aanpassen aan wind en temperatuur.
ST3 Wit, Accu 983w/h, Shimano 105CS-R7000 11V 11-28T, Winterbanden TW757, SP Mount. woon/werk 36km enkel
HansP
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2019, 21:53

Ik vermoed zo wie zo wel dat je bvb op het begin stand 3 gebruikt en dan wss meer en meer stand 2 als je het "gewoon" bent
Weeg zelf 87kg (wil terug de 7 vanvoor) en heb al wat met MTB gereden jarenlang elk weekend toertocht en trainingsritjes maar moeten stoppen owv mn knie.

Da's dus ook nog even te bekijken met de stromer of dit hier ook zal zijn maar ik vermoed dat het wel OK is.

Wat kost overigens een lader voor op het werk? (Reislader?)

Qua bagage twijfel ik met de zijtassen of gewoon een rugzak op mn rug met laptop/kleding in.
Douchegereedschap kan ik wel op mn werk laten.

Rijden jullie met de gewone pedalen of bvb SPD pedalen?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een rugzak is prima voor een rit van een paar km, voor woon-werk vind ik het zwaar K... Ik kies dus altijd voor tassen aan de fiets.

Lader op het werk: ik zou even wachten totdat de nieuwe CR246 lader beschikbaar is. Deze is snel en stil. De reislader doet er serieus lang over om op te laden, hetgeen bij een halve werkdag of als je een keer naar een verdere locatie moet vervelend kan zijn.

Ikzelf rijd met klikpedalen, maar ik heb het idee dat ik daarmee in de minderheid ben. Ik schat dat zo'n 5-10% van de bevolking hier met klikpedalen rijdt. Zo goed als iedereen daarvan met SPD. Veelal combi pedalen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Verwacht niet dat je veel gaat afvallen door een Speed Pedelec, tenzij je bereid bent om een substantiële eigen bijdrage te gaan leveren. Als je jarenlang hebt gefietst, dan zal dit je zeker gaan bevallen: minder inspanning en toch een hogere snelheid. Bij die hogere inspanning heb je ook nog eens flink de mogelijkheid om te blijven lachen.

Voor de prijzen van de laders: die zijn eenvoudig te googlen. Ik zou niet zo snel voor een reislader gaan omdat de laadtijd erg lang gaat zijn. De nieuwe CR246 is een veel betere optie (gruisloos).

Ik heb jarenlang met een rugzak gefietst, maar de tassen aan de bagagedrager is toch veel fijner. Er zijn hele mooie tassen te koop. Ik heb een aantal van het merk Ortlieb (een setje waterdichte frontrollers die ook achter te plaatsen zijn, maar niet zo groot/"lomp" zijn als de backrollers en de Downtown2).

Ik heb jaren met SPD's gefietst en heb die goede gewoonte meegenomen naar de Stromer. Omdat ik de mogelijkheid wilde behouden om er ook met gewone schoenen mee te fietsen, heb ik combi-pedalen laten monteren. Tip: kijk even rond op dit forum om te lezen welke modificaties regelmatig worden aangebracht op een Stromer.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

HansP schreef: 17 okt 2019, 22:35 ...Op mijn werk kan ik een fietsleasing aangaan voor een speed pedelec.... Ik zou wel het bedrag na 3-4x per maand terugverdienen aam 0.24cent per km fietsvergoeding...
Omdat je in je profiel niet hebt opgegeven waar je woont, is het wellicht handig om te vermelden of je het hier over de NL-regeling of de BE-regeling hebt.
Witte ST3 van maart 2019
wdvill
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2019, 09:54
Locatie: BE-9000

Kan je zelf kiezen wanneer die 3à4 keer per maand is? Als ja, dan kies je toch gewoon de meest zonnige en windvrije dagen uit ;)

45à50 km is geen geringe afstand. Maar ik vermoed dat je met de zwaarste batterij pas naar stand 2 zal moeten terugschakelen bij écht slechte weersomstandigheden en een ouder wordende batterij. Is je parcours vlak (met risico op felle tegenwind), of eerder glooiend, speelt allemaal mee.

Zelf doe ik sinds kort eenmaal per week 55km H + 55km T, op stand 3, met ca. 20% over en laden op het werk. Maar er zijn forumleden die dergelijke afstanden quasi-dagelijks doen en onderweg van batterij wisselen.
🇧🇪 ST3 983Wh
Gent - Antwerpen
Plaats reactie