Ik heb vandaag gesproken met fw.nl, die belden mij zoals afgesproken terug. Fw.nl was blij dat ze de kans kregen om hun kant van het verhaal toe te lichten. Dat snap ik wel, want hun reputatie op het Stromer Forum is nou niet bepaald goed. Ik heb ook uitgelegd dat ik het persoonlijk mede daardoor erg moeilijk vind om een signaal zoals dit van fw.nl serieus te nemen, terwijl Stromer zelf iets anders stelt.
En zodra dat over en weer duidelijk was, hebben we een prima inhoudelijk gesprek gevoerd.
Hieronder de toelichting van fw.nl:
Bij vier Stromers van Fw.nl is (hoogstwaarschijnlijk) één van het rijtje zekeringen op de controller doorgebrand. In twee van die vier gevallen ging dit gepaard met een vlam/steekvlam (hangt er vanaf hoe je “steekvlam” definieert), rook en een zwartgeblakerde controller, waardoor dus ook niet meer na te gaan was wat er precies was doorgebrand. Ook Stromer is bekend met dit probleem.
Eén van die twee Stromers stond bij een klant thuis toen het gebeurde. De tweede Stromer stond tijdens het voorval in de werkplaats van fw.nl. Deze was binnengebracht door een klant met de klacht dat de ondersteuning was weggevallen. Fw.nl heeft beeldmateriaal van het voorval, maar wil dit desgevraagd niet delen, ook niet onder embargo. Dat begrijp ik wel, niet gevraagd was sowieso mis.
Welke types en jaargangen Stromers precies risico lopen, is voor fw.nl niet te bepalen, omdat zij niet alle jaargangen Stromer-modellen hebben verkocht. Zij weten alleen zeker dat de ST2 met 6V systeem en “oude” OMNI (dus niet de OMNI C) geen risico loopt.
Van alle vier de gevallen is voor fw.nl vrijwel zeker dat dit probleem zich voordeed is tijdens het aanzetten van de Stromer. Ook is vrijwel zeker dat het door een piekspanning werd veroorzaakt. Maar omdat dit door fw.nl niet met 100% zekerheid vastgesteld kon worden, heeft fw.nl ervoor gekozen om niet enkel te waarschuwen voor het opstarten (b.v. Stromer alleen buiten opstarten), maar om hun klanten te vragen de Stromer tot nader order helemaal niet meer te gebruiken en de accu eruit te halen.
Fw.nl (en hun advocaat) zegt dat zij dit wettelijk verplicht zijn. Deze verplichting is vastgelegd in het “
Besluit 2004/905 - Richtsnoeren voor het melden van gevaarlijke consumentenproducten aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaten door producenten en distributeurs overeenkomstig artikel 5, lid 3, van Richtlijn 2001/95/EG”.
Zie ook:
https://www.eumonitor.nl/9353000/1/j4nv ... 8rm2z4l6xm
Hierin staat onder meer:
“
In artikel 5, lid 3, van Richtlijn 2001/95/EG is bepaald dat producenten en distributeurs de bevoegde autoriteiten ervan in kennis moeten stellen wanneer zij weten, of op grond van de hun ter beschikking staande gegevens beroepshalve behoren te weten, dat een door hen op de markt gebracht product volgens de definities en criteria van de richtlijn gevaarlijk is.”
Wat daarbij ook meespeelt is dat Stromer een Zwitsers bedrijf is. Fw.nl is niet de fabrikant en van een distributeur is geen sprake, want de Stromers komen rechtstreeks vanuit Zwitserland. De partij die een product in Europa als eerste raakt wordt volgens fw.nl rechtmatig gezien als de producent van een product: in dit geval fw.nl dus.
Fw.nl heeft besloten om een Risico Analyse (RA) uit te voeren conform de hierboven vermelde EU Richtlijn 2001/95/EG. Zo'n RA geschiedt volgens een tabellen-model dat in de bijlagen van deze richtlijn is opgenomen. Hierbij wordt o.a. gekeken naar: hoe groot is de kans dat het probleem zich voordoet? En: als er letsel ontstaat, hoe erg zou dat letsel dan kunnen zijn?
- RA.png (148.34 KiB) 3420 keer bekeken
Fw.nl heeft een uitval van 0,47%. Dit is 1,5 keer hoger dan de 0,3% van Stromer zelf. Persoonlijk vind ik dat nog steeds niet schrikbarend, maar daar had fw.nl het volgende over te zeggen: allereerst klinkt dit laag voor een recall, maar dat is het volgens fw.nl niet (ik heb echt geen idee). Verder stelt fw.nl dat het lastig is om een percentage vast te pinnen op hoe groot de kans is dat dit probleem zich voordoet. Waarom? Op de 6Volt systemen na heeft fw.nl geen Stromers kunnen uitsluiten. Er is voor zover bekend ook geen "batch" controllers geïdentificeerd waarbij het probleem optreedt. M.a.w: pas op het moment dat het goed gaat (geen vlam bij opstarten), staat vast dat het niet fout is gegaan.
Ook de bepaling van de risicograad bleek lastig. Vast staat: vuur = gevaarlijk. Fw.nl is er bij de RA vanuit gegaan dat alleen niet-kwetsbare volwassenen gebruik maken van de Stromers, maar er kan bijvoorbeeld ook een kind naast de Stromer staan op het moment dat het probleem zich voordoet.
Uiteindelijk komt fw.nl in de RA uit op een “middelhoog risico”. Bij een middelhoog risico heeft fw.nl een meldplicht, niet alleen richting de consument (dat verhaal is bij ons bekend), maar ook richting de autoriteiten. "De autoriteiten” is in dit geval de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en via hen komt dit vervolgens op het bordje van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW), die belast is met gekentekende voertuigen (en dus ook met Speed Pedelecs).
Volgens fw.nl is de RDW het eens met de risico-inschatting van fw.nl. Dat vond ik persoonlijk wel van belang om te weten omdat ik, zoals hierboven vermeld, fw.nl als enige bron niet mega-geloofwaardig vind. De RDW zou verder onderzoek doen en actie ondernemen. Maar hoe die actie eruit komt te zien in het geval dat de oplossing feitelijk al voorhanden is (via een FW update vanuit Stromer) en wat de gevolgen voor de rest van de markt zouden kunnen zijn, is niet bekend bij fw.nl.
Zoals hierboven al te lezen was, is de FW update van Stromer inmiddels gereed. Dit is officieel door Stromer bevestigd. Stromer en fw.nl staan sowieso vrijwel continu in contact met elkaar op dit moment. Fw.nl heeft de update zelf als test naar twee eigen Stromers die niet meer verkocht kunnen worden gepusht en die test is geslaagd.
Hoe Stromer de FW precies gaat pushen, was op het moment dat ik fw.nl aan de telefoon had nog niet bekend. Vast staat wel dat dit centraal vanuit Stromer gebeurt, dat alle risico-Stromers de update krijgen (dus niet alleen die van fw.nl), en dat de FW niet in één keer naar alle Stromers tegelijk wordt gepusht, want dat trekken de servers niet. Dit zal mogelijk in de loop van de nacht in batches gaan gebeuren (?)
Fw.nl gaat er vanuit dat al hun klanten morgenochtend weer gewoon kunnen rijden.
Mijn advies: waar je bike ook vandaan komt: heb je een OMNI C of OMNI B module in je Stromer, krijg je morgenvroeg nog geen FW update binnen als je Stromer aan staat en bereik heeft, maar je wil die update wel, bel dan even met je dealer om te checken of de FW inderdaad ook voor jouw bike is bedoeld en zo ja, laat die dan door de dealer pushen.