Strategie om defensief te rijden.

bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Henry schreef: 19 sep 2019, 08:50 Ook goed om te beseffen is dat de meeste auto-ongelukken gebeuren in de eerste en laatste kilometers (eerste 5 autominuten / eerste 5 autokilometers). Die omgeving is bekend, je "weet" wat je kunt verwachten, je bent nog half met andere zaken bezig. Dit zou zo maar ook voor de Stromeraar/fietser kunnen gelden.
In mijn geval klopt dit... Ik was 3 augustus net op weg naar mijn werk en in de eerste 5 kilometers ben ik gevallen (vervolgens nog een stuk doorgereden) - maar iemand weerhield me al snel te stoppen en heeft me naar de spoedeisende hulp gebracht.

Wat ik had? Schouderblad gebroken, drie dagen na mijn opname bij de spoedeisende hulp bleek ook dat mijn hand in het gips mocht. Dik balen dus, en ik was nog wel zo blij met mijn mooie witte ST2!

De fiets had niet veel in elk geval, behalve een los lampje, beschadigde trapper en een beschadigde remhendel (alles nog bruikbaar, maar ik heb zelf wel het een en ander weer netjes gemaakt)

Voor mij een reden om eens wat gas terug te nemen op slecht wegdek (stuur sloeg uit mijn handen op een fietspad waar FLINKE boomwortels het wegdek omhoog drukten - iets waar ik elke dag al op vloekte, maar dus ook iets dat me na 6 maanden goed hard heeft laten vallen)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

30 is voor een Stromer standje 1 en niet bepaald passend bij een speedpedelec is mijn idee. Anticiperen is het toverwoord. Weer en verkeer. Fietsers kijken slecht ui, nauwelijks op of om. Vaak met oortjes in.
Let op uitritten. Bij kruisingen onderschatten auto,s jouw snelheid. Daar waar het kan lekker volle bak.
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Commuterplus schreef: 15 sep 2020, 21:51 Fietsers kijken slecht ui, ...
Ook niet vriendelijk, om ons massaal: "ui" te noemen :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Sorry Freddy ik heb wel tanen van het lachen, alsof ik een ui snij
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Neem eens een paar motorrijlessen bij een goede instructeur. Belangrijk is kijkgedrag, vooral ver vooruit kijken. Tweede plaats is plek op de weg/pad. Je moet aanwezig zijn en je plek beetje opeisen. Ga er ook vanuit dat je niet gezien wordt/over het hoofd gezien wordt.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

ff een vraag. Op de Westkanaaldijk te Nijmegen rij ik wel eens als het wat drukker op de weg is. Auto's verwachten dan dat ze je kunnen passeren. Er wordt namelijk veelal wat te hard gereden. Wanneer ik flink rechts houd resulteert dat in weinig getoeter maar auto's halen je in, ook wanneer er tegenliggers zijn. Wanneer ik mijn positie op de weg opeis dus midden op de rechterbaan rij resulteert dat in getoeter.
Wat is wijsheid, ofwel wat is voor mij het meest veiligste? ik neig naar de tweede optie.
Thxs, met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is kiezen tussen twee kwaden: agressie of het risico van de weg gedrukt te worden. Ik zou toch voor optie twee kiezen (lekker laten toeteren, ze kunnen er niet langs dus je ook niet van de weg rijden).

Dit zeg ik wel zonder de situatie ter plekke te kennen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Op de meeste plekken waar ik dat moet rijd ik op de weg (99% van de tijd oid), als ik op de weg rijd dan rijd ik ongeveer in het midden van de rijbaan. Als ik het gevoel heb dat dit voor mijn veiligheid niet kan kies ik voor het fietspad. Dit gebeurt in gevallen van extreem weer (dichte mist, glad, extreme wind tegen, ...) of als het heel druk is en ik weet dat op die plek teveel verkeersagressie is.

Ik rijd NOOIT rechts op de rijbaan. Automobilisten gaan je inhalen, daarbij hoeven ze maar 1 klein foutje te maken (of jij een rukje wind oid) en je ligt op het asfalt. Neen dank u.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Lijkt me vreselijk om op de weg te moeten rijden, ik erger me al als er zo’n idiote racefiets achter me hangt. Ik wil gewoon rustig zonder stress rijden anders hoeft het voor mij niet.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@FreddyH, dacht ik al. Meestal heb ik er geen last van omdat ik normaal pas tegen 18 uur op die weg rij die dan een stuk rustiger is. Het viel me vandaag op omdat ik eerder naar huis reed. Het verkeer maakt me alleen onrustig, wat Tony Mb aanhaalt. Ik wacht vaak ff voor ik op de weg rij zodat ik geen sliert auto's achter me heb.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie