Welk type.

YvesL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 aug 2019, 18:32
Locatie: Zwevegem
Merk SP: ST3 LE Bordeaux 983

Hoi hoi stromerfans.

Ik zat even zonder wagen en heb 2 maand een gewone electrische fiets gebruikt voor w-w vervoer.
Het is een 20 a 22km enkele rit waar ik dus een 50tal minuten over deed.

Ik heb 1 week een speed pedelec gehuurd.
Een gazelle cityzen speed waarmee mn gem. Snelheid een 34 a 35 km/h werd. ( 35 a 40 min )
De middenmotor maakt wel wat lawaai :)

Met een stromer zal dit allicht nog een stuk hoger liggen. De snelheid althans

Waar moet ik op letten tijdens een aankoop.

De route is vrij vlak, recht en voor de helft langs een jaagpad.

Ik meet 1.91 en weeg een 93kg.
Heb dus een 22 inch nodig?

Qua budget denk ik max rond de 6000. Maar dit mag minder zijn, graag zelf. Ik heb een bedrijfswagen met tankkaart. Die geef ik niet graag terug. Dus het gaat me om het mijn gezondheid en de rust om naar het werk te fietsen.

Wat zouden jullie me aanraden? St1 2019 maken ze niet in 22 inch zeker? Ik zou graag met wat voorkennis naar een dealer gaan.

Verder qua dealer, iemand een tip nabij Kortrijk (belgie) die leasing doet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening .
Stromer St3 AE 2019 - Kinekt - van zijp spatbordverlengers
W-W 20km enkel
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een ST3 komt boven je budget uit, de ST1 lijkt een logische keuze te gaan worden, tenzij je de ST1X nog als optie ziet. Model is end of life (waardoor er mogelijk een leuke korting kan worden bedongen) en heeft iets kleinere wielen.

Waar je op moet letten? De fiets moet lekker zitten en bij je lichaam passen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij de "oudere" modellen met 26" wielen (ST1 X, ST2, ST2 S) hanteert Stromer de maten 17", 20" en 22". Dan heb je met jouw lengte zeker een 22" nodig.

Bij de nieuwere modellen met 27,5" wielen (ST3, ST5 en ST1 Relaunch) werkt Stromer met de maten M, L en XL. Van die reeks heb je een XL nodig, en helaas valt de ST1 Relaunch daarmee af. Ik denk namelijk echt dat een L echt te klein voor je is. Ik ben een opdondertje van 1,64m en ik heb onlangs een nieuwe ST1 in maat L getest: die zat mij als gegoten (ik dacht serieus dat ik een M mee had gekregen).

Qua budget valt de ST3 buiten je budget, tenzij je leuk kunt onderhandelen. Het najaar nadert met rasse schreden en dan valt er altijd wat meer van de prijs af te kleppen. Hoewel de ST3 ook schaars wordt, dus dat drijft de prijs weer wat op. Anders wordt het inderdaad een ST1 X of ST2.

Ik wil je aanschafprijs niet opdrijven en alle lange wappers op dit forum mogen zich melden en dit beamen of tegenspreken, maar mijn indruk is dat jullie over het algemeen lekkerder zitten op een model met 27,5" wielen. Bovendien is de ST3 leverbaar met 2 stuurpen- en 3 stuur-opties, dus je kunt nog wat tweaken aan je zithouding.

Maar dat wil echt niet zeggen dat een 22" ST1 X of ST2 niks voor je is. En die worden momenteel overal afgeprijsd (ST2 is al EOL en de ST1 X gaat er volgend jaar uit), dus je krijgt daarmee een hele hoop Stromer voor je geld waar bovendien alle kinderziekten al lang uit zijn.

Mijn advies is wel: ga testrijden. Rijden met 26" wielen (ST1 X en ST2) is heel anders dan met 27,5" wielen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Idd, ga testrijden en bepaal wat het beste rijdt. De prijs heb je één keer last van, een fiets die niet lekker rijdt baal je elke keer van
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ongeacht waar je voor gaat, YvesL, laat een bike meting uitvoeren en alzo kan de FM bepalen welke uitvoering aan jou gestalte kan aangepast worden, je lengte is niet alles zeggend..de ene z'n benen zijn langer, de andere z'n armen..enz..Bij je keuze van de FM, zorg dat je een goede service kan verwachten en niet aanklopt bij 'n dozenschuiver. Succes!
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
YvesL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 aug 2019, 18:32
Locatie: Zwevegem
Merk SP: ST3 LE Bordeaux 983

Bedankt voor de reacties.
Sowieso zal ik een meting later doen en te strijden :ay

Qua grotere wielen rij ik momenteel ook met een mtb 29 inch ipv 26 inch. Ik mag me waarschijnlijk aan dezelfde verschillen verwachten.

Wel jammer dat stromer niet alle sp in alle maten maakt.

St1 2019 zal afvallen daardoor
St1x eol
St2 eol moet ik al vinden.
St3 al aan de prijzige kant

Iemand een goede dealer nabij Kortrijk? Of binnen een straal v1n pakweg 30km. Waar je kan test rijden bv 30 min., waar ze een meting voorzien, en een goeie service hebben

Hoeveel sneller zou een stromer zijn dan een gazellë? Is dat 2km/h (gem Naar het werk aan 34km/h)
Of eerder 6 :)
Stromer St3 AE 2019 - Kinekt - van zijp spatbordverlengers
W-W 20km enkel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

YvesL schreef: 13 aug 2019, 07:23 Wel jammer dat stromer niet alle sp in alle maten maakt.
Inderdaad, persoonlijk vind ik dat een kortzichtige keuze.
YvesL schreef: 13 aug 2019, 07:23Waar je kan test rijden bv 30 min., waar ze een meting voorzien, en een goeie service hebben
30 minuten is echt véél te kort. Ga voor minimaal 1 werkdag woon-werk-verkeer, maar liefst 2. Dan merk je pas echt of een fiets problemen oplevert. Een half uurtje op een te kleine fiets fietsen dat kan je lijf wel aan, maar een paar dagen achter elkaar 2x 45+ minuten dan gaat je lijf veel meer protesteren als je niet goed zit.
YvesL schreef: 13 aug 2019, 07:23Hoeveel sneller zou een stromer zijn dan een gazellë? Is dat 2km/h (gem Naar het werk aan 34km/h)
Of eerder 6 :)
Gemiddelde snelheid is weinig van te zeggen. Met wind neutraal of wind mee haal je op een Citygen kruissnelheden van zo'n 40-41 km/h (GPS). Op een Stromer ga je dan 45 km/h. Met windkracht 5 tegen mag je op een Citygen blij zijn als je nog 30 km/h haalt, met een Stromer haal je met diezelfde inspanning ongeveer 40 km/h...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marchie

Dag Yves,

Ik heb mijn ST3 bij Cool Electro Cycles
in Waregem gekocht.
Heel tevreden van hun service. :ay
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

YvesL schreef: 12 aug 2019, 22:36 Hoi hoi stromerfans.

Ik zat even zonder wagen en heb 2 maand een gewone electrische fiets gebruikt voor w-w vervoer.
Het is een 20 a 22km enkele rit waar ik dus een 50tal minuten over deed.

Ik heb 1 week een speed pedelec gehuurd.
Een gazelle cityzen speed waarmee mn gem. Snelheid een 34 a 35 km/h werd. ( 35 a 40 min )
De middenmotor maakt wel wat lawaai :)

Met een stromer zal dit allicht nog een stuk hoger liggen. De snelheid althans

Waar moet ik op letten tijdens een aankoop.

De route is vrij vlak, recht en voor de helft langs een jaagpad.

Ik meet 1.91 en weeg een 93kg.
Heb dus een 22 inch nodig?

Qua budget denk ik max rond de 6000. Maar dit mag minder zijn, graag zelf. Ik heb een bedrijfswagen met tankkaart. Die geef ik niet graag terug. Dus het gaat me om het mijn gezondheid en de rust om naar het werk te fietsen.

Wat zouden jullie me aanraden? St1 2019 maken ze niet in 22 inch zeker? Ik zou graag met wat voorkennis naar een dealer gaan.

Verder qua dealer, iemand een tip nabij Kortrijk (belgie) die leasing doet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening .
Ik zat in ongeveer dezelfde situatie, 30km, bedrijfswagen met tankkaart, en elektrische fiets die er te lang over deed ;-)
Midddenmotor viel direkt af bij mij, (Trek speed), nerveus schakelen, luidruchtige motor, zware belasting van de ketting, als je een riem kiest heb je weer verlies,...
Keuze was bij mij snel gemaakt maand of 4 geleden.
ST1 was er nog niet, ST3 te duur. Kwam een mooie deal met een nieuwe oranje ST1X 2018 en 960W batterij tegen, 5250€. Ben nog steeds supertevreden hiermee. Is niet de snelste Stromer, maar wel een zuinige, wat me ook toelaat om fietstochten te maken, in combinatie met een tweede accu.
Wat het ook leuk maakt, is dat het geen zwarte of witte is, iedereen rijd daarmee.
Dealer kan ik geen mening over geven, ik woon in de regio Antwerpen.
Als opties heb ik genomen:
Verende zadelpen, verende stuurpen, betere spiegel, andere pedalen en handgrepen, en sinds gisteren een steviger bagarek.
Problemen tot nu toe: kleinigheden, loskomende boutjes / moertjes, losgekomen achterwiel as, slecht kontakt van de claxon.
Afgebroken bagarekje.
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

De maat van je fiets is niet enkel afhankelijk van je lengte. Zelf ben ik net geen 1m90 en voel me prima op de ST3 L. Ik heb me ooit laten vertellen (wijsmaken?) dat dit ook afhangt van de verhouding tussen lengte benen/romp/armen... . Laat je uitmeten of probeer de fiets goed uit.
Succes met je keuze!
Plaats reactie