Eigenlijk is alles al gezegd, maar als mede-vrouw kan ik natuurlijk niet achterblijven
Vrouwenzitbotjes staan verder uit elkaar dan die van mannen (we moeten immers babies kunnen baren). Een dameszadel, zeker als het op maat aangemeten wordt, zal je al veel helpen.
Wel vroeg ik mij af: die pijn, is dat een dof, beurs gevoel aan je zitbotjes? Of heb je last van een branderige huid?
Als het je huid is, dan was het zadel mogelijk te zacht voor jou. Of je zat niet helemaal goed waardoor je wat hebt zitten schuren op het zadel. Omdat je polsen niet prettig voelden, ben je waarschijnlijk gaan compenseren in je zit. Ik had dat ook voordat ik een BodyFloat en geveerde voorvork monteerde; ik was mezelf continu aan het voorbereiden op klappen die gingen komen, waarbij ik dus ofwel mijn achterwerk ofwel mijn polsen wilde behoeden. Gedoe.
Als het je zitbotjes waren, dan heeft het zadel mogelijk niet het juiste formaat, maar soms is dit ook een kwestie van wennen (geen idee hoeveel fietservaring je al hebt?), of allebei. Dit soort pijn wordt na verloop van tijd vaak wel minder.
Je polsen: het stuur op een Stromer is vrij breed. Hoewel het fabrieksstuur op de ST3 een aardige backsweep heeft, kan het voor kleinere dames nog steeds aan de brede kant zijn. Als je ongeveer mijn lengte hebt (1,64m) dan is ook het kleinste Stromer frame sowieso een tikkie aan de grote kant en leun je vrij zwaar tegen je polsen.
Dit kan wel opgelost worden, bijvoorbeeld met de Urban Comfort stuurpen, een smaller stuur met evt. nog meer backsweep en wat rise, zadel ietsje verder naar voren etc.
Qua pijnlijke klappen: je kunt beginnen met het spelen met de bandendruk. Mijn ervaring is dat die Pirelli's best aardig veren, als de banden maar de juiste druk hebben. Als je er met alleen de bandendruk niet uit komt, dan zou ik een verende zadelpen overwegen. En voor je polsen eventueel een geveerde voorvork, maar hier zou ik toch eerder kijken of er iets aan de stand/positie van je handen verbeterd kan worden.
In het ideale geval ga je met je issues naar een bike-fitter zodat je kunt starten met het perfect afstellen van je Stromer. Van daaruit kun je verder werken en besluiten of je onderdelen wilt aanpassen. Maar een goeie (Stromer)-dealer zou je ook al een heel eind op weg kunnen helpen met het correct afstellen van de fiets (is toch net wat meer werk dan ff snel het zadel van een demo-bike voor mevrouw op de juiste hoogte zetten).