Vrouwen op de Stromer

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Zoeffffff, kijk eens in deze post. Als je niet zelf wilt/kunt afstellen, dan gewoon naar een goede bike-fitter gaat. Iedereen moet pijnvrij kunnen fietsen. Helemaal met Free2be eens dat de wijzigingen soms minimaal kunnen zijn, maar wel het verschil betekenen tussen goed zitten en niet goed zitten.
Witte ST3 van maart 2019
dede-if
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018, 22:17

Als vrouwelijke stromeraar lees ik hier voornamelijk mee maar deze topic vind ik wel eens de moeite om te reageren.

Ik heb er nu 7500 km opzitten met mijn stromer ST2 comfort 17”. Ik ben 1m54 en weeg 54kg. Ik heb voor het comfortmodel gekozen omdat ik zo toch net iets makkelijker op en af het zadel kan.

Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat het lichaam wel wat tijd nodig heeft om te wennen aan de fiets. Het zadel vind ik wel zeer goed. Daarnaast heb ik ook wel wat aanpassingen gedaan.
In het begin spande ik mijn lichaam erg op bij ieder putje. Dit leidde tot de klachten die jij omschrijft. Ik had veel last van mijn schouders. Achteraf gezien stond 1 van de 2 handvaten een mm naar beneden. Bij rechtzetten is dat probleem al voor een groot stuk opgelost.

De aanpassingen die ik deed zijn: plaatsen van een bodyfloat en spirgrips. Verder heb ik de bandenspanning iets verlaagd naar 3 vooraan en 3,5 achteraan.

Door de bodyfloat rij ik relaxter door een putteke. Door de spirgrips is de last in mijn schouders helemaal weg.

Wat ik nog overweeg is een redshift shockstop maar pas als de garantie vd fiets vervalt. Ik denk dat het stuur ook wat ingekort zou mogen worden om goed te zijn maar dat durf ik nog niet...
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Waarom ga je bij jou gewicht niet nog lager in bandenspanning? Zou zo naar 2.7 voor en 3 achter durven zakken, zonder enige twijfel.
Mijn vriendin (56kg) rijdt met 30mm Schwalbe wegbandjes op haar 29” mountainbike op 3.5 bar, jouw banden hebben veel meer volume en kunnen dus veel lager. Als de atb banden erop liggen staan die op 1.8bar en bij mij (82kg) op 2.1. Mag je trouwens niet 1 op 1 vergelijken met op de weg.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Daniel1975 schreef: 24 mei 2019, 20:52 Waarom ga je bij jou gewicht niet nog lager in bandenspanning? Zou zo naar 2.7 voor en 3 achter durven zakken, zonder enige twijfel.
Mijn vriendin (56kg) rijdt met 30mm Schwalbe wegbandjes op haar 29” mountainbike op 3.5 bar, jouw banden hebben veel meer volume en kunnen dus veel lager. Als de atb banden erop liggen staan die op 1.8bar en bij mij (82kg) op 2.1. Mag je trouwens niet 1 op 1 vergelijken met op de weg.
Mee eens. Bandendruk aanpassen kost niets. Is het toch niet je ding (afweging tussen comfort/wegligging/rolweerstand) gewoon terug oppompen.
dede-if
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018, 22:17

Daniel1975 schreef: 24 mei 2019, 20:52 Waarom ga je bij jou gewicht niet nog lager in bandenspanning? Zou zo naar 2.7 voor en 3 achter durven zakken, zonder enige twijfel.
Mijn vriendin (56kg) rijdt met 30mm Schwalbe wegbandjes op haar 29” mountainbike op 3.5 bar, jouw banden hebben veel meer volume en kunnen dus veel lager. Als de atb banden erop liggen staan die op 1.8bar en bij mij (82kg) op 2.1. Mag je trouwens niet 1 op 1 vergelijken met op de weg.
Ik ben verkeerd. Ik rij nu met 2,5 en 3 bar. Ik vind het wel goed zo. Is er een opmerkelijk verschil in rolweerstand?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

dede-if schreef: 24 mei 2019, 22:49 Is er een opmerkelijk verschil in rolweerstand?
Het totaal gewicht (fiets + fiets(t)er) icm bandenspanning, snelheid, soort banden, maat banden, ondergrond, beoogde comfort/wegligging,... bepalen samen de rolweerstand.
Een band die "hard" staat en begint te stuiteren heeft ook een hogere rolweerstand want dat stuiteren (telkens in de hoogte bewegen) kost energie. Een (te) lage bandenspanning zorgt voor een groot contactoppervlak met de weg en die band telkens "vervormen" (plat duwen als onder) kost energie. Je kan gerust enkele tienden meer of minder druk op je banden zetten en uit die ervaring leren wat in jou situatie "perfect" is. Doe waar je jezelf goed bij voelt binnen de grenzen van de min & max druk van de band (zou er moeten opstaan).
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

+1
Alleen mag je de ondergrens echt met flinke schep zout nemen hoor. Die gaat uit van een gemiddeld persoon, niet van vedergewichtjes.
Mireille
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 sep 2018, 19:50

Hallo Charlie
Ik heb een ST2 S met Brooks zadel.
Ook in begin zadelpijn maar ik fiets er doorheen.
Na week weinig last meer.
Wel goedkopere uitvoering vd bodyfloat. Dit helpt enorm.
En ik draag wielerkleding.
Bij iedere flinke drempel even op de pedalen gaan staan helpt ook :lol:
Ik ben 163 en lichtgewicht.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Vr groet Mireille
ST2 LIMITED/ Continental winterbanden /geveerde zadelpen/ spatbordverlenger vanzijptechniek / AXA ringslot plus ketting/ ABUS BORDO alarmslot
Oh en er staat ook nog een ST2S in de garage 😉
Bangalore
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jun 2019, 21:35

Ik had er (als man) ook enorm veel last van op m’n vorige speed pedelec.
Deze had een gelzadel en een geveerde zadelpen
Ik heb me toen een Brooks B67 zadel aangekocht en de klachten waren vanaf de eerste rit van de baan.
Het zadel is hard als een plank, maar oh zo comfortabel! Het heeft extra vering en een breder zitvlak.
Beste investering voor m’n fiets die ik ooit heb gedaan.

Voorlopig zit het zadel in de doos te wachten op de ST3. Het zal geen zicht zijn, de combinatie van het bruin zadel met de witte fiets, maar who cares: ik zit lekker comfortabel!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Inderdaad: who cares. Zadel ziet toch niemand als je erop zit, maar jij voelt het des te beter.

Maar dat wit en bruin kan ook best mooi zijn hoor. Kijk:

stromer ST1 wit custom.jpg
stromer ST1 wit custom.jpg (163.01 KiB) 3208 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie