ST3 of ST5?

Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Vraagje,
Zit wen beetje in dubio, voor wat betreft de keuze tussen een ST3 en ST5.
Ik heb de 3 gezien in de winkel, echter de 5 was niet op voorraad. Mijn vraag is dus waarom hebben jullie voor de 3 of de 5 gekozen.
Ze gaan even hard uiteindelijk.
Is de zithouding van de 5 vergelijkbaar met die van de 3?
Ik heb de ST2 gehad maar die is nu total loss.
Dus binnenkort moet ik een keuze maken.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alstublieft:

viewtopic.php?f=24&t=1916&hilit=st3+st5+verschil

viewtopic.php?f=24&t=1702&hilit=st3+st5+verschil

viewtopic.php?f=5&t=1467&hilit=st3+st5+verschil

Qua zithouding: het frame van de ST3 en de ST5 is identiek, maar de ST5 heeft een geïntegreerde stuur/stuurpen. de ST3 niet. Bij de ST3 heb je twee stuurpen- en drie stuur-opties. Bij de ST5 is er maar één optie: hoe die af fabriek wordt geleverd.

Verdere verschillen in een notendop:

- S-stand op de ST5.
- Standaard de grootste accu bij de ST5.
- Vouwband op de ST5, draadband op de ST3.
- Elektrisch schakelen op de ST5.
- Bouwlamp op de ST5, Roxim lamp op de ST3. Wel beide met high beam functie.
- ST5 in grijs, ST3 in wit of zwart (of als je er nog eentje weet te vinden: groen).
- ST5 heeft een hogere torque. Dat ga je niet/nauwelijks voelen in topsnelheid t.o.v. de ST3 (kan zijn dat de ST5 softwarematig een tikkie hoger begrensd is maar dat weet ik niet zeker), maar zeker wel in hoe hard je mee moet trappen als de omstandigheden tegen zitten, zoals met forse wind tegen.

Als budget er niet toe doet, dan zou ik echt een testrit regelen met zowel de ST5 als de ST3, om de voor jou beste fietshouding te bepalen en te besluiten of het prijsverschil tussen die twee modellen voor jou de moeite waard is. Het zal sowieso bij beide modellen even wennen zijn met de grotere wielen, na de ST2, maar dat rijdt wel lekker op die rechte wegen hier in Friesland.

Ik heb beide modellen uitgebreid getest. Ik vind ze allebei geweldig rijden. Ik vind wel dat je met de ST3 meer "bang for buck" hebt dan met de ST5.

Aangezien jij van een ST2 af komt, ga je met de Roxim koplamp op de ST3 ook al heel erg blij zijn (stukken beter dan de lamp op jouw ST2 en mét groot licht-functie) en elektronisch schakelen zul je niet missen, tenzij je daar helemaal waus van bent geworden toen je eens een ritje op mijn Es maakte. (Ik ben er wel fan van.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Dank voor je snelle reactie.
Ja dat schakelen was wel top.
Ik schakelde met de ST2 bijna nooit omdat het te mechanisch was.
@stromeur, als geld niet uit zou maken welke zou je dan kiezen?
Laatst gewijzigd door Patrikius op 04 mei 2019, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met pijn in mijn hart vanwege de geweldige groene kleur van de ST3 LE en ondanks de scherpere prijs/kwaliteit verhouding van de ST3, had ik dan toch de ST5 genomen. (En 'm meteen in een spannend custom lakje laten spuiten, als geld er toch niet toe doet ;p )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Stromeur schreef: 04 mei 2019, 00:01 Met pijn in mijn hart vanwege de geweldige groene kleur van de ST3 LE en ondanks de scherpere prijs/kwaliteit verhouding van de ST3, had ik dan toch de ST5 genomen. (En 'm meteen in een spannend custom lakje laten spuiten, als geld er toch niet toe doet ;p )
Haha, vind je die groene echt mooi?
Ik zie al genoeg groen om me heen dagelijks 😂.
Persoonlijk vind ik matzwart nog steeds een mooie kleur. Eigenlijk zou je bij Stromer gewoon uit meerdere kleuren moeten kunnen kiezen voor de 5, aangezien je voor de prijs ook een auto kunt kopen alwaar je wel uit meerdere kleuren kunt kiezen.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 04 mei 2019, 00:24 Haha, vind je die groene echt mooi?
Ik zie al genoeg groen om me heen dagelijks 😂.
Ik heb geen last van beroepsdeformatie :mrgreen:

Volgens mij is de oplage te klein om de ST5 in meerder kleuren aan te bieden. Daarom doet Stromer het wel bij de ST1 X, en straks ook bij de relaunch van de ST1, daar zullen er meer van verkocht worden.

Maar ik ben het met je eens: een ander kleurtje, eventueel tegen bijbetaling, zou ook voor de ST5 moeten kunnen. Gebeurt in de auto-industrie inderdaad ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb de st3 matzwart gekozen enkel omdat de zithouding dan aanpasbaar was. Ik kom van een st5 en oa de zithouding heeft voor mij een ongeval veroorzaakt. Ik kan op de st3 een backsweep stuur zetten en de stuurpen kan tegen meerkost hoger. Alles originele onderdelen.

De st3 heb ik wel binnen redelijke grenzen maten aanpassen met st5 spul: de banden en de spiegel komen van de st5. Dat verschil merk ik. Fm en ik hebben ook onderzocht of de bouwlamp en de elektr schakeling konden op de st3 maar door gebrek aan een printplaat in de stuurpen zoals bij de st5, kon het niet. Omgekeerd, een st5 ombouwen naar een ander stuur zou betekenen dar je de softWare van de st3 er zou moeten opzetten, en dat is ook onnozel.

Maar in de praktijk heb ik nog niks gemerkt van de verschillen. Even snel optrekken, even leuk rijden. Heel misschien kan het nog een beetje sneller met de s stand maar dat heb ik sowieso afgeleerd na mijn ongeval.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Zit er zoveel verschil tussen de banden dan?
Hoe is het ongeval ontstaan ivm. de zithouding?
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Patrikius schreef: 03 mei 2019, 23:48 Ik schakelde met de ST2 bijna nooit omdat het te mechanisch was.
Hier snap ik dus niks van.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Op naar de ST3 DSG ! ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie