Wind

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marky schreef: 25 apr 2019, 15:01 Ik vind die wind alles behalve leuk.
Door die windstoten sta je vlug een meter naar links of rechts
Wind is hier altijd (westkust Friesland). Over windkracht hoeveel heb jij het, als je last begint te krijgen?

Met windkracht 4 a 5 stap ik nog op, tenzij er sprake is van zeer harde rukwinden of slagregens. Vanaf windkracht 6 houd ik het voor gezien, ik vind het dan niet leuk meer. Ja: wind mee wel, maar tegen of (schuin) van opzij niet.

Ik haal mijn voldoening uit mijn beweging en het gevoel te vliegen, niet uit de strijd met de elementen. Maar dat is voor iedereen anders. Ik snap de kick wel van na een dollmansrit zeiknat thuiskomen, voelen hoe je lichaam zich langzaam maar zeker herstelt terwijl je je droge kleren aantrekt. Dat is fysiek en mentaal ontzettend lekker, maar voor mij hoeft dat toch niet zo.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Windkracht 6 is zeker niet leuk meer.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 25 apr 2019, 22:22 Windkracht 6 is zeker niet leuk meer.
Gisteren windkracht 5-6 Bft met windstoten tot 8 Bft, was echt niet leuk meer.
Indien er windstoten boven de 60 km/h worden voorspeld, neem ik normaliter de auto. Gisteren duidelijk geworden dat dat een wijze beslissing is. Onderweg ook enkele flinke afgerukte takken gezien
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Eigenlijk heb ik op fietsen met twee wielen nog nooit een restrictie gehad; zwaartepunt verlagen/tegenhangen en gas op die lollie gelukkig ben ik ook niet zo groot dus de meeste wind blaast er naast :bj In de DF(drie wielen) is het vanaf 22-30 Kn. zijwind wat lastiger.
Gewicht zoveel als kan verplaatsen en snelheid laag houden meestal niet sneller dan 20 km/uur is het te doen maar bij rukwinden naar 35-40 kn. is het gevaarlijk ik houdt de voorspellingen op WindGuru dan ook goed in de gaten en laat me anders ophalen als het niet te voorzien- of ik eigenwijs was.
Zogauw de wind wat ruimer komt is het met de DF weer goed te doen, door de torpedo vorm stuw je extra hard naar voren ik heb wel eens zonder te trappen de 40 km/uur gehaald, als ik op de 11 mee ging trappen (voor 58 tanden) haalde ik met gemak de 60 km/uur dan wordt ie wel wat zoekerig op de voorwielen.
Pal op de kop haal ik nog goed de 35-40 km/uur, schuin op kop kost het wat meer inspanning.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Stromeur schreef: 25 apr 2019, 21:52
Marky schreef: 25 apr 2019, 15:01 Ik vind die wind alles behalve leuk.
Door die windstoten sta je vlug een meter naar links of rechts
Wind is hier altijd (westkust Friesland). Over windkracht hoeveel heb jij het, als je last begint te krijgen?

Met windkracht 4 a 5 stap ik nog op, tenzij er sprake is van zeer harde rukwinden of slagregens. Vanaf windkracht 6 houd ik het voor gezien, ik vind het dan niet leuk meer. Ja: wind mee wel, maar tegen of (schuin) van opzij niet.

Ik haal mijn voldoening uit mijn beweging en het gevoel te vliegen, niet uit de strijd met de elementen. Maar dat is voor iedereen anders. Ik snap de kick wel van na een dollmansrit zeiknat thuiskomen, voelen hoe je lichaam zich langzaam maar zeker herstelt terwijl je je droge kleren aantrekt. Dat is fysiek en mentaal ontzettend lekker, maar voor mij hoeft dat toch niet zo.
Hallo,

Heb wel vergeten te vermelden dat dit over woensdag 24/4 gaat.

ik heb geen idee van de windkracht die er was. Dus weet ik niet van wanneer ik er last van krijg

Een continue steeds zelfde wind is minder hinderlijk dan die windstoten.
Met eenzelfde wind heb je geen plotselinge zijwaartse verplaatsingen. geef mij maar zo'n continue niet veranderlijke wind.

Een tijdje geleden was er nog eens zo'n soortgelijke wind. Ik ben toen afgestapt en te voet over de brug te Vilvoorde gegaan. Blijkbaar was ik niet de enige die er zo overdacht. Er waren er nog anderen die met de fiets over de brug wandelden. Dit terwijl er nog anderen er wel over fietsten. Misschien leeftijdgebonden, daar de fietsers er nog jong uitzagen en de wandelaars wat(iets) ouder waren.
(of misschien denk ik nog te veel aan mijn val van begin dit jaar....)

groetjes

Marky
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marky schreef: 26 apr 2019, 00:50 ik heb geen idee van de windkracht die er was. Dus weet ik niet van wanneer ik er last van krijg
Ik denk dat het wel interessant voor je is om eens een weer-app op je telefoon te zetten en dit in de gaten te gaan houden. Ik gebruik zelf weeronline, doet het prima. Na een tijdje krijg je wel een beeld van wanneer het nog leuk voor je is, en wanneer niet meer.
Marky schreef: 26 apr 2019, 00:50 Een continue steeds zelfde wind is minder hinderlijk dan die windstoten.
Met eenzelfde wind heb je geen plotselinge zijwaartse verplaatsingen. geef mij maar zo'n continue niet veranderlijke wind.
Klopt. Naast de app kijk ik ook standaard 's avonds wat de KNMI weersvoorspelling voor de dag erna is. Windkracht veel i.c.m. rukwinden: ik stap niet op. Het is mij te onvoorspelbaar.
Marky schreef: 26 apr 2019, 00:50 Dit terwijl er nog anderen er wel over fietsten. Misschien leeftijdgebonden, daar de fietsers er nog jong uitzagen en de wandelaars wat(iets) ouder waren.
(of misschien denk ik nog te veel aan mijn val van begin dit jaar....)
In dit soort situaties kan ik alleen maar zeggen: niks aantrekken van wat anderen doen, volg je eigen gevoel. Dat gevoel verandert als je zelf een ongeluk hebt gehad, en het verandert ook naarmate je ouder wordt. Je gezondheid is je meest dierbare bezit en je gezondheid is het niet waard om in de waagschaal te stellen voor ego, plezier, wat anderen denken, principes, of wat dan ook. Liever een keer teveel wandelen, dan een keer te weinig en vervolgens onderuit gaan. Wat anderen doen en kunnen, lekker laten gaan ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

hallo,

mijn smartphone doet het niet meer.
de weer-app zal voor na herstelling of vervanging zijn

maar wel 100% met je eens

groetjes

Marky
Plaats reactie