Wind

Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

Ik vind die wind alles behalve leuk.
Door die windstoten sta je vlug een meter naar links of rechts

op de straat rijden, tussen de auto's, zoals het reglement voorschrijft is vragen om een ongeluk.

De fietspaden, waar er al zijn, zijn in combinatie met wind veel te smal. Maar liever dit dan op de baan.

Dus met een slakkengang naar huis gereden.

Ik denk, dat de volgende keer ze wind voorspellen ik de fiets thuislaat en me gewoon met de wagen in de file ga zetten.
Lijkt me veel veiliger.

wat doen jullie met wind ?
(en met regen erbij nog gevaarlijker)

groetjes

Marky
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Op de rijbaan is plaats genoeg (als je in het midden van je rijvak rijdt). Op het fietspad is het snelheid aanpassen een de (plaatselijke) omstandigheden (licht/donker/wind/sneeuw/ijzel/mist/drukte/... ).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad: het midden van de baan claimen, dan heb je ruimte om een windvlaag op te vangen. Dat gezegd hebbende komt het mij niet heel vaak voor dat ik een meter nodig heb om het op te vangen. Als het echt zo hard waait dan is het een kwestie van je snelheid aanpassen (hetgeen ik dan op het fietspad doe).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Wind, regen, ik ga met de fiets. Geen keus. Ik heb geen auto. Het gezin gebruikt het wagenpark. Stuur wijd vast en in een lagere versnelling en wat langzamer.
Motor kan ook maar dan heb ik last van hetzelfde.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wind houdt mij niet van de fiets af. Wel de snelheid aanpassen, want anders krijg je ongelukken.
Dat je een speed pedelec hebt, wil niet zeggen dat je verplicht bent om altijd maar 45 km/uur te rijden.
...en weer vraag ik me af of onze beleidsmakers zich dit wel gerealiseerd hebben.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 25 apr 2019, 15:54 ...en weer vraag ik me af of onze beleidsmakers zich dit wel gerealiseerd hebben.
Het antwoord is: nee. Een SP kàn 45 km/h *dus* dat rijdt hij ook altijd en overal. Net zoals een puber op een bromfiets: die bromfiets kan 45 dus die rijdt ook altijd 60 ( :dwarf: ).

Onze beleidsmakers hebben gewoon naar een stel fossielen geluisterd die zichzelf fietsersbond noemen, die waren wat bang dat SPers met 45 km/h op het fietspad gevaarlijk zijn en dus moeten wij maar tussen de auto's rijden. Dat uit meerdere onderzoeken blijkt dat wij in de praktijk veel langzamer rijden (door wind, vermoeidheid, bijna lege accu, lange afstand, ...) en alle problemen die daarbij komen kijken hebben ze zich inderdaad niet gerealiseerd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Op autowegen is het, het beste om iets links van het midden te rijden (zoals motorrijden), want:

T.h.v. het midden liggen gladde olieresten van lekkende carters van auto's / vrachtverkeer.
De witte wegmarkeringen (pijlen e.d.) die in het midden worden aangebracht kunnen glad zijn, vooral in de winter.
Links van het midden blokker je meteen auto's, waarvan sommigen zich anders toch langs je proberen te wurmen wat wettelijk simpelweg niet is toegestaan.
Links van het midden rijdt je ook recht voor het zicht van de autobestuurder en dat is ook niet onbelangrijk. :mrgreen:
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

de snelheid pas ik zo wie zo aan.
Ik had thuis de gemiddelde snelheid van de rit nagekeken en die was 23,6.
Hiervoor heb je geen speed-fiets nodig.

In theorie rij ik in het midden. in de praktijk is dit niet (altijd) vol te houden.

Meer naar links op de weg rijden. Daar begin je mee en dan passeert de eerste auto je tamelijk dicht en je schuift automatisch wat op naar rechts. Op het moment dat de wagen passeert wil ik geen windvlaag krijgen en opschuiven richting wagen met alle eventuele gevolgen. De tweede wagen doet hetzelfde, enz. En beetje later zit je helemaal rechts.


groetjes

Marky
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Vanmorgen gewoon 40.9 gem en vanmiddag 38.8. Dat werd vooral veroorzaakt omdat ik het verkeerde enorm klapperende regenjack had meegenomen.
Ik heb de wind zowel vol mee/tegen gehad maar ook bij dwars van opzij.
Heb het vandaag absoluut niet als storend ervaren, alleen irritant die herrie aan je kop met die harde wind.
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Gewoon gaan met die banaan, knijp wel extra in mijn handvaten (gelijk goede training onderarmen). Wel mee eens dat windvlagen verraderlijk kunnen zijn, goed opletten dus!

Vanmiddag ook hele rit door de regen maar terug naar huis dus fluitend!
42FC7C40-037B-44A8-9FFC-74A8D25E7718.png
42FC7C40-037B-44A8-9FFC-74A8D25E7718.png (772.18 KiB) 3034 keer bekeken
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Plaats reactie