Dubbel gevoel

Christophe
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2019, 20:15

Na lang wachten heb ik de kans gekregen om een ST3 - 814 wh (large) enkele dagen te testen. Zaterdag - zondag wat testritjes gedaan, om en bij de 45 km gereden over 2 dagen.

Gisteren, maandag, de eerste echte test naar het werk Brugge - Gent, op google 44 km langs het kanaal, s'ochtends 5.15 wakker geworden, oei 3 graden op de thermometer en toch wat slaperige met het zomeruur. Na een ontbijt en lekker kop koffie rond 5.45 vertrokken. Volle moed op stand 3 vertrokken. Oei, die batterij, ik zie de % wegtikken, stress, oei nog een % en nog steeds in heel vertrouwd terrein. Hmm nog niet zo ver weg? Ah oef toch al 15 km gedaan, maar wel lastig, moeilijk boven de 40 km te geraken, 45 km/u lijkt onmogelijk als ik me niet wil kapot fietsen. We rijden maar verder en plots nog maar 30 %, dan maar standje 2 gebruiken, paniek nog maar 10 % en zeker nog 8 km, dan maar standje 1. Ondertussen is de snelheid al gezakt naar rond de 30 km/u. Oef gebouw in zicht, maar batterij is wel op, laatste kilometer op de spieren gedaan. Op het werk sterk beginnen afvragen wat is er nu gebeurt? Waarom ging dit slecht ? Wind ? nah lijkt geen sterke wind op windfinder, wel tegenwind. Misschien de temperatuur? Of wacht heb ik zelf wel getrapt even controleren op het sportuurwerk. Oh 1250 kcal verbruikt in 1 uur en 34 min, gemiddelde snelheid is 31.8 en afstand is 50 km. Maar wacht 1250 kcal, das net als bij de koersfiets, wat een workout!

Tijd voor de batterijen op te laden, de fiets met stroom en ik heb reuze honger.

S'avonds met schrik naar huis vertrokken. Wat een verschil! Genieten, genieten en genieten. Die snelheid 47.5 - 48 km/u, waarom kan die motor niet sneller ? Nog een kilometer en nog eentje, zalig gevoel. En de batterij? Alles goed nog ruim voldoende. Echt puur genieten. 1 uur en 12 min later thuis. 47 kilometer (shortcut gevonden), gemiddelde snelheid 39, 730 kcal verbruikt.

Vanmiddag de fiets bij de dealer keurig afgeleverd.

En nu kopen of niet? 2000 kcal verbruiken op een dag is echt een workout en s'ochtends was het eigenlijk echt fietsen. Je moet toch nog fris op het werk toekomen om te werken. Is dit wel haalbaar? De wind waaide nog eens niet zo hard het was echt prachtig weer de maandag.

Wat denken jullie? Is er iets mis gelopen s'ochtends?

Mijn stats 84 kilo + rugzak met laptop/oplader en stromer oplader. 1.89 en sportief.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, hier is iets misgelopen 's morgens.

Je verbruik zou hoger en de ondersteuning zou minder kunnen zijn doordat 's morgens de wind en misschien de helling van het landschap tegen zaten (?), maar als je geen stevige wind tegen had, dan moet je met relatief gemak 45km/u kunnen rijden. De ondersteuning wordt wel iets afgebouwd naarmate de accu verder leeg raakt, maar echt niet zo heftig dat je ineens maar 30km/u meer kunt tijden (het verschil wordt hoogstens enkele km's per uur).

De terugweg: dat is hoe een Stromer hoort te rijden en dat is waarom die bike zichzelf zo gemakkelijk verkoopt.

Als je de Stromer uit hebt gezet op je werk, dan kan het zijn dat-ie na het opnieuw opstarten ineens wél goed zijn werk is gaan doen. Wellicht had kalibreren op de heen weg ditzelfde effect gehad, maar waarschijnlijk wist je dit nog niet.

Wat er aan de hand was op je heenrit: geen idee. Je zou je dealer kunnen vragen of Stromer de prestaties van jouw test-ST3 wil uitlezen om jou van uitleg te kunnen voorzien. Dat de ondersteuning niet lekker wilde, daar ben ik op zich niet zo van onder de indruk, dat wordt wel opgelost. Maar dat de accu zo rap leeg ging vind ik wel opvallend. Je kunt je dealer ook vragen of je 'm nog één of twee keer mee mag nemen naar je werk.

Hoe dan ook: ik kan je verzekeren dat het gedrag van deze Stromer op de terugweg exact is zoals het hoort en is wat je mag verwachten (en eisen) als je 'm besluit aan te schaffen. Het gedrag van de bike op de heenweg was niet oké en zal een oorzaak hebben gehad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Geen idee of er wat is misgelopen in de ochtend. 's-Ochtends was het kouder, had je wellicht wat tegenwind, dacht je dat je wellicht energie leverde, maar viel dit in de praktijk toch tegen, waren je spieren nog niet opgewarmd, etc. Zaken waardoor het het energieverbruik van de accu groter is dan in de middag (temperatuur is hoger, windje misschien ietsje meer mee of minder tegen, je was wakker en kon vanaf de start al gelijk behoorlijk energie leveren).

Ik constateer bij mezelf dat ik met mijn instellingen (koppel op 80%, dus zelf iets meer meewerken), ik zo'n 80-100 km kan overbruggen met de 983 Wh accu. Als ik in relax-mode fiets (koppel en andere sensoren op maximaal), dan daalt de actieradius snel richting de 50-60 km. Als je tot een koop besluit, dan adviseer ik je om de 983 Wh accu te nemen. De kosten liggen bij aanschaf iets hoger, maar bij dit soort afstanden ga je met de grotere accu veel meer (en langer) plezier van je fiets hebben, zeker als het wat kouder is en als de accu wat aan kracht gaat inleveren.
Laatst gewijzigd door Henry op 02 apr 2019, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik doe met mijn ST2 iedere morgen 55 km en 's avonds 56 km terug.
Koude en de hoeveelheid ondersteuning die je vraagt (en dus snelheid die je rijdt) zijn de belangrijkste factoren voor je verbruik.
' s Ochtends heb ik meestal de wind in de rug. Ik heb gedurende de winterperiode een gemiddelde van 36 km/h (GPS snelheid), en meestal 10-20% batterijcapaciteit over.
' s Avonds heb ik meestal de wind op kop. Ik heb gedurende de winterperiode een gemiddelde van 36 km/h (GPS snelheid), en meestal 10-20% batterijcapaciteit over, met een gemiddelde snelheid van 36,5 km/h. Indien de wind 's avonds echt aan 5Bft op kop staaten het ook nog eens koud is, is dat 31-32 km/h gemiddeld. Indien het wat warmer is en de wind in de (lichtjes) mee staat, haal ik een gemiddelde snelheid van 40 km/h over het traject en heb ik nog >20 % capaciteit over.

Mijn 'trucjes' om het verbruik onder controle te houden:
  • Ik start in standje twee met 30% koppelsensor (andere parameters op 100%). Ik rijd 5 - 10 km in deze stand, haal dan een gemiddelde van 33-35 km/h bij koud weer en heb dan na 10 km nog meer dan 90% batterijcapaciteit over, daarna moet ik me niet zoveel zorgen meer maken en schakel ik over naar standje 3 met koppelsensor op 50%
  • Ik heb een aantal punten op de weg waar ik x% wil overhouden. Indien ik zie dat ik meer verbruikt heb, vertraag ik een beetje. indien ik 'over' heb durf ik er nog net iets meer de pees opleggen. De eerste keer dat ik met de Stromer naar 't werk reed kwam ik ook capaciteit te kort, maar dat is me nadien niet meer voorgevallen.
  • De batterij-indicator werkt niet helemaal correct, naarmate de resterende accucapaciteit aangegeven op je Omni daalt, ga je ook minder ver rijden met nog eens 10 % accucapaciteit. Dus bouw daar ook wat extra veiligheid voor in. Ik zorg ervoor nooit meer dan 40% verbruikt te hebben op de eerste helft van de rit. Ik wil ook 40% capaciteit overhouden wanneer ik nog 15 km (van de 56 km) dien af te leggen...
  • Ik probeer echte pieken in ondersteuning te vermijden. Hoe hoger de piekstroom die je vraagt, hoe sneller je batterij leeg geraakt. Rustig rijden scheelt vaak een flinke slok op de borrel (dus niet als een gek accelereren, en op een helling je snelheid iets laten teruglopen). Je hoeft daarom niet (of niet veel) trager te rijden.
En koop je alvast de grote batterij voor die afstanden (984 Wh)...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Christophe,

Het gevoel dat je omschrijft in de ochtend herken ik. Ik heb net 1 maand een ST5 en de eerste week was ik niet tevreden met de ondersteuning. Mijn ST1X, waarmee ik 15000 km had gereden, reed beter. Wanneer ik onderweg ging kalibreren werd het beter maar niet voor lang. Nieuwe software heeft even geholpen maar nog was ik niet tevreden.

Afgelopen vrijdag heeft mijn FM een nieuwe TMM sensor geplaatst en wat een verschil. Mijn fiets rijdt perfect, net als de ST3 die ik had meegekregen als leenfiets.

Dus er kan iets aan de hand geweest zijn wat leek op dat wat ik heb meegemaakt.

Het gevoel van je terugreis is het gevoel dat hoort. Maakt nog een ww-rit voor de zekerheid.

Die ST3 is een geweldige fiets.

Succes.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Sowieso de grotere accu nemen (983 Wh) als je >40km moet stromeren: de capaciteit loopt nog wat terug door slijtage.

Ik had het voornemen 1-2x per week woon-werk op de fiets te doen, maar als het weer en de privé agenda het toelaten is het 3-4x per week, 50km enkel. Wind mee of tegen maakt veel uit vwb accuverbruik: het verschil tussen enkele procenten overhouden en 20-30% overhouden. Ja, je verbrandt net zoveel als op een gewone fiets in dezelfde tijd (alleen je rijdt 20-25km verder in diezelfde tijd) :cool2:
Ik doe 1:10-1:20 over 50km en als het enkele graden boven nul is, kom ik al bezweet aan. Ik denk dat daar weinig aan te doen valt en ik kan douchen op het werk, dus voor mij geen probleem. Ik denk dat je er vanuit moet gaan, dat je bij dit soort afstanden zult moeten omkleden en/of douchen. Of dit je bevalt en/of dit acceptabel is, is persoonlijk. Ik zou het tot ca. 25km droog kunnen houden. 5x per week vind ik te veel. Daarnaast maximaal 2 dagen achter elkaar: de 3e dag heb ik pap in de benen. :d3:
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 02 apr 2019, 21:36 De ondersteuning wordt wel iets afgebouwd naarmate de accu verder leeg raakt, maar echt niet zo heftig dat je ineens maar 30km/u meer kunt tijden (het verschil wordt hoogstens enkele km's per uur).
Dit was dan ook na terugschakelen naar standje 1.

Het is wellicht iets te voor de hand liggend, maar weet je *zeker* dat de accu vol zat op de heenweg? Als in: het display gaf ook daadwerkelijk aan dat de accu > 95% capaciteit had?

Vanaf afstand is het natuurlijk lastig om te zeggen wat er mis is gegaan, maar in het algemeen:
- flinke wind tegen en kou doen je actieradius geen goed, maar die merk je wel dus dat is meestal geen verrassing
- zonder flinke wind tegen heb je onder normale omstandigheden gemakkelijk 45+ km/h op de snelheidsmeter (± 43 km/h in het echt)
- als je om wat voor reden dan ook even minder ondersteuning had, dan gaat typisch de accu *minder* snel leeg
- als je minder ondersteuning hebt dan verwacht, maar de accu gaat wel snel leeg (en je weet zeker dat hij vol was) dan kan er nog iets zijn als erg slappe banden (moet je voelen) of aanlopende rem (kun je horen). Wellicht nog andere oorzaken?

Dus er is zeker iets aan de hand geweest, maar het is lastig om dat achteraf in te vullen. Het is al eerder gezegd: neem zeker de 983Wh accu en ga er vanuit dat je dit soort ellende maar sporadisch meemaakt. Het mooie aan een Stromer is dat je de fiets erg fijn kunt configureren, dus het voor je gevoel "te gemakkelijk gaan" van de terugweg (althans: die proef ik een beetje) is een kwestie van de koppelsensor iets terug zetten of zelfs in stand 2 fietsen. En ben je een keer wat moe en wil je maximale ondersteuning dan kan dat ook gewoon.

Ik zou zeker nog 1 of 2 keer vaker woon-werk doen, kijken of het dan beter gaat.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 02 apr 2019, 23:06
Stromeur schreef: 02 apr 2019, 21:36 De ondersteuning wordt wel iets afgebouwd naarmate de accu verder leeg raakt, maar echt niet zo heftig dat je ineens maar 30km/u meer kunt tijden (het verschil wordt hoogstens enkele km's per uur).
Dit was dan ook na terugschakelen naar standje 1.
Ah, overheen gelezen. Dank.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

De wind en dan je zithouding is de grootste "spel" breker :mrgreen:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Christophe
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2019, 20:15

FreddyH schreef: 02 apr 2019, 23:06 Het is wellicht iets te voor de hand liggend, maar weet je *zeker* dat de accu vol zat op de heenweg? Als in: het display gaf ook daadwerkelijk aan dat de accu > 95% capaciteit had?
Ja de accu was vol, de dealer had gemeld zeker goed opladen, was 100% en stond in de garage, 17 graden.
FreddyH schreef: 02 apr 2019, 23:06 - zonder flinke wind tegen heb je onder normale omstandigheden gemakkelijk 45+ km/h op de snelheidsmeter (± 43 km/h in het echt)
Persoonlijk vond ik dat er niet zoveel wind was, de wind stond op kop, maar minder wind dan toen lijkt me uitzonderlijk.


Op het werk had ik ook nog gepraat met een andere Stromer gebruiker en die heeft wel rond zijn frame, waar de accu zit, een soort van isolatie doek. Hij zei dat het wel veel hielp.
Plaats reactie