Ervaring met 25KM Stromer

Plaats reactie
lecram
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2019, 20:15
Locatie: westland

Hallo,

Weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag,
Maar wie heeft er ervaring met de 25 Km uitvoering van de Stromer.
Rij nu 3 jaar op een Kalkhoff veel problemen mee gehad, en ben mij aan het oriënteren op een andere fiets.
Aangezien ik dwars door den haag moet wil ik uit eigen veiligheid geen 40 kunnen op een fiets, maar Max 30 kan de 25 km uitvoering dit. begrijp dat het officieel weer niet mag, of is het mogelijk is om de 45 km te downgraden tot 32 Km.
van Kalhoff connect 10 naar Stromer ST1
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

lecram schreef: 22 mar 2019, 20:45 Max 30 kan de 25 km uitvoering dit.
Nee.
lecram schreef: 22 mar 2019, 20:45 begrijp dat het officieel weer niet mag, of is het mogelijk is om de 45 km te downgraden tot 32 Km.
Deze vraag valt buiten het bereik van dit forum (zie de huisregels).

Daarnaast: wat schiet je ermee op. Al zou het lukken om een 45km/u model te downgraden naar max 32km/u: voor de wet wordt het nog steeds gezien als een 45km/u speed pedelec. Dat betekent: geel kenteken, WA verzekeren, NTA-8776 gekeurde helm dragen en binnen de bebouwde kom mag je niet op het fietspad. Kun je de bike net zo goed niet modificeren en gewoon zelf je snelheid beperkt houden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
harryS5
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58
Locatie: Utrecht
Merk SP: ST1 2016
Km-stand: 32.418

Zelf heb in augustus 2018 bij Qicq in Amsterdam een ST1 25 km versie gekocht voor mooie prijs. De nodige extra's op gezet en ingezet voor woonwerkverkeer Maarssen - Almere Stad. Een enkele rit is afhankelijk van de route tussen de 37 - 40 kilometer. Aanvankelijk was mijn gemiddelde snelheid maximaal ongeveer 28 kilometer per uur maar nadat ik de instellingen 1004 i.c.m. 3773 heb ontdekt rijdt ik de 38 kilometer in om en nabij 1 uur 10 minuten, dat is gemiddeld ongeveer 29-32 km/uur.

Omdat de motor 250Watt vermogen heeft waar je verder niets aan kunt doen, is tegenwind wel een dingetje. Dan blijft er van de performance niet veel over althans, als je toch de snelheid erin probeert te houden merk je dat onverbiddelijk in een stevig verbruik.

Voor de software aanpassingen verbruikte mijn 25 km versie 5,8 - 8,5 Wh / km en had een maximale snelheid van zo'n 30 km/uur.

Na de software aanapssingen ligt mijn verbruik tussen 9,5 - 13,5 Wh /km. Als alles tegenzit een maximum actieradius van pakweg 45 km! Iets om rekening mee te houden.

Voor mijn doel, nl. ww-verkeer, is het voldoende en heb ik geen dag spijt van de aankoop.

Puntje: aanvankelijk koos ik o.a. voor 25 km versie vanwege de helm. Nou die draag ik dus toch want na een keer een uitglijder was ik maar wat blij dat ik dat ding op mijn hoofd had.

Ik heb een 630W batterij wat volgens mij echter slechts 594W is, immers 16.5Ah x 36V =594W. Hier moet je dus mee rekenen. Die 630W is volgens mij een marketing dingetje.
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Ik heb een Stromer St2 (2017). In standje 2 kun je heerlijk ontspannen rond de 30 km per uur rijden. Kortom je hoeft lang niet altijd op volle snelheid te fietsen. En zonder helm wil is so wie so niet op de stromer fietsen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

harryS5 schreef: 26 mar 2019, 15:11 Ik heb een 630W batterij wat volgens mij echter slechts 594W is, immers 16.5Ah x 36V =594W. Hier moet je dus mee rekenen. Die 630W is volgens mij een marketing dingetje.
Als je dan toch precies wilt zijn: het is dan een 594 Wh accu. Een accu heeft immers capaciteit en geen vermogen.

Kan het zijn dat er wat afronding speelt? Stel dat de cellen die Stromer gebruikt 3,7 V zijn (waardoor je met 10 cellen serieel op 37V uitkomt), of zo. Dit verklaart niet alles, maar er wordt typisch niet zoveel overdreven als wat jij hier neerzet. Meestal is het iets naar boven afgerond.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jou batterij heeft 50 cellen van 3.5Ah bij 3.6V/cel. Max = 630Wh. Dat je die niet allemaal kan benutten is normaal. Bij hoge belasting kan een cel minder capaciteit geven omdat je sneller aan de LVC zit, immers is het inwendige verlies groter (I x R) en dus je accu spanning lager. Ze zal nadat de belasting weg/minder is wel een beetje "terug veren" (hogere accu spanning aangeven) maar als de belasting terug is ook weer verdwijnen. De waarde van 3.5Ah is bij een lage ontlading, in ideale omstandigheden (temperatuur) en tot op de bodem. Die bodem wil elke fabrikant vermijden om schade te voorkomen dus zal elke accu vooraleer ze helemaal leeg is, aangeven dat ze leeg is (rest van 5 à 10%). Nu is deze wijze van accucapaciteit weergeven gangbaar bij alle fabrikanten. Reken die rest capaciteit + bijkomend -5% onder hoge belasting eraf om een reële capaciteit te hebben. Voor jou accu dus ongeveer 550Wh. En die capaciteit gaat ifv gebruik, tijd en omstandigheden verder verminderen.
Plaats reactie