napauleon schreef: ↑22 jan 2019, 18:31
Henry schreef: ↑22 jan 2019, 08:54
Het feit blijft wel staan dat een fiets in gebruik goedkoper is dan een auto
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Uiteraard is dat het geval als je daarmee de auto compleet vervangt, maar dat is nog geen optie voor ons. Dus als ik ervan uitga dat enkel de ritten naar het werk vervangen gaan worden, dan ziet het er minder gunstig uit.
De vergelijking die ik dan doe is:
- auto: onderhoud + brandstofprijs
- fiets: aanschaf + onderhoud
Die vergelijking is misschien niet eerlijk ivm afschrijving auto, maar op de korte termijn zijn dit wel de variabelen. Het is natuurlijk wel zo dat ik dan voor een goedkopere auto zou kunnen gaan, maar ook dat vergt initieel een forse investering.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? is de vergelijking die ik maak terecht? Ik wil graag uitkomen op een goede kostenbesparing, inclusief behoud van auto, als ik de Stromer aanschaf.
In de tekst hieronder doe ik een aantal aannames. Dit omdat ik jouw situatie helemaal niet ken. Je moet de berekening voor jezelf dus nog wel even specifiek maken.
Uitgangspunt 1:
je krijgt €0,19 aan netto vergoeding voor elke zakelijke kilometer. Het maakt voor jouw werkgever niet uit hoe je die kilometers aflegt (auto, fiets, trein, bus, lopen).
Feit 1:
Als je een zakelijke kilometer met de auto aflegt, zul je in bijna alle gevallen geld bij moeten leggen. Dit is ongeacht ongeacht het aantal kilometers die je per jaar aflegt. Een autokilometer is bijna altijd duurder dan de netto kilometervergoeding van €0,19. Alleen bij een auto uit de zogenaamde mini-klasse zou je goedkoper uit kunnen zijn (zie de info achter de link naar het Nibud verderop in dit verhaal)
Als je een zakelijke kilometer met de fiets aflegt, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je wel toe komt met de vergoeding van €0,19 netto. Een en ander hangt af van de aanschafprijs van de fiets (inclusief accesoires) en het aantal kilometers dat je per jaar ermee denkt te rijden. Als je veel kilometers zakelijk aflegt, dus als je meer fietst dan dat omslagpunt, dan houd je zelfs geld over.
Uitgangspunt 2:
Ik ga er in dit verhaal van uit dat de netto €0,19 aan zakelijke kilometervergoeding in combinatie met het aantal zakelijke kilometers precies de kosten dekt die de fiets jou (all inclusive) kost. Je fietskosten zijn dan nul: je verdient er niks aan, maar het kost je ook niks.
De vraag is vervolgens: wat is dan je besparing?
Voordat we die vraag kunnen beantwoorden neem ik nog 2 uitgangspunten.
Uitgangspunt 3:
De auto wordt gedurende de tijd die jij met de fiets weg bent door niemand anders gebruikt. Vergelijk het met de situatie zoals die nu het geval is, je bent er niet en de de auto staat niet voor de deur.
Uitgangspunt 4:
De vaste kosten van je auto veranderen niet.
Omdat de auto jou per definitie geld kost per gereden kilometer, bespaar je dus op de variabele kosten die de zakelijke woon-werk kilometers je anders zouden hebben gekost. Ik neem voor de berekening voor het gemak de cijfers van het Nibud, te vinden op
deze site.
Je rijdt een middenklasser en de variabele kosten (want daar hebben we het hier even over) bedragen: €0,259 per gereden kilometer. Dit is dus 6,9 ct meer dan de netto vergoeding van €0,19 per kilometer.
Stel je woon-werk verkeer bedraagt op jaarbasis 9.000 kilometer en die afstand is gelijk voor auto als ook voor de fiets.
Als je met je auto naar je werk was gegaan, zou dit jou aan variabele kosten hebben gekost: 9.000 x €0.259 = €194,25
Je krijgt van je werkgever €0,19 per gereden kilometer, dat komt neer op: 9.000 x €01,9 = €142,50
Je woon-werk verkeer kost je dus aan variabele kosten op jaarbasis: €194,25 - €142,50 = €51,75. Door op de fiets te gaan bespaar je dus dit bedrag op jaarbasis.
Conclusies:
- Op de fiets gaan kost je dus geen extra geld, maar je bespaart er geld mee. Je netto kilometervergoeding bedraagt €0,19 per gereden kilometer [uitgangspunt 1]. Je moet wel voldoende kilometers maken om de fiets zonder kosten te kunnen rijden [uitgangspunt 2]. De auto wordt gedurende die tijd dat je weg bent niet door anderen gebruikt en de vaste kosten van de auto veranderen niet [uitgangspunten 3 en 4]
- Fietsen is gezond. Het levert je een gezonder lichaam op, je komt fris aan, je verliest onderweg je zorgen, je levert een mooie bijdrage aan het milieu, etc. etc. Daarnaast beleef je er waarschijnlijk nog eens plezier aan. Afhankelijk van de situatie kost het je niet eens veel meer extra tijd. Misschien neem je op je ritten wat eten en drinken mee en heb je daar wat extra kosten aan.
- De grote besparing ga je pas realiseren als je een goedkopere auto neemt of de auto helemaal weg doet
- Als het thuisfront de auto voor de deur ziet staan en die tijdens je afwezigheid gaat gebruiken, ben je snel je voordeel kwijt. Aan de andere kant beleeft je familie wel plezier van de auto. Wellicht is jou op deze manier een tweede auto bespaard gebleven.
Tot slot: Schrik niet van de mogelijk hoge kosten na 4 jaar die een fiets met zich mee gaan brengen (vervangen van de accu en wellicht het achterwiel met motor). Als je de woon-werk afstanden blijft fietsen heb je die kosten binnen no-time
weer terugverdiend via de declaratie van de zakelijke kilometerkosten.
Doordat je minder kilometers hebt afgelegd met de auto, is deze ook minder snel aan vervanging toe.
Al met al: je kunt proberen om met 4 cijfers achter de komma de kosten / opbrengsten proberen te gaan berekenen, maar dat zal niet mee gaan vallen.
Een ding is zeker: als je dagelijks 50km (enkele rit) naar je werk fietst, bespaar je geld.
-------update-------
Enkele typo's verwijderd