Re: afschrijving bij veel kilometers
Geplaatst: 22 jan 2019, 18:16
Waar kan je dat zien, die restcapaciteit?
Onafhankelijk forum voor Speed Pedelec rijders.
https://www.speedpedelecreview.com/forum/
https://www.speedpedelecreview.com/forum/viewtopic.php?t=2241
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Uiteraard is dat het geval als je daarmee de auto compleet vervangt, maar dat is nog geen optie voor ons. Dus als ik ervan uitga dat enkel de ritten naar het werk vervangen gaan worden, dan ziet het er minder gunstig uit.
Je bent toch wel verzekerd WiebeWiebe schreef: ↑22 jan 2019, 19:19 op het bierviltje heb ik mijn w/w uitgerekend als 2000 euro brandstof en/of treinkaartjes (kwam comfortabel genoeg overeen).
Aanschaf van de fiets 5000, met kleding en addities nog ff 1000 euro erbij, nog 500 euro onderhoud p/j erbij en je komt op ongeveer 4 jaar stromeren om de fiets volledig af te schrijven als kostenpost tov de auto/OV.
Dat is met een w/w afstand gouda-leiden a 32 km enkel, en een niet zo zuinige auto (VW Golf III variant, 1:12), die daarentegen echt niet verder afgeschreven kan worden
Dit is dus voor de ST1X ervan uitgaande dat ik geen motor, accu of OMNI hoef te vervangen in die tijd buiten de garantie.
mijn "probleem" is dat ik een diesel heb, dus relatief goedkope brandstof en 1:20. Wel enorme wegenbelasting / verzekering, maar dat zal blijven zolang we de auto houden. Met 4 jaar Stromeren gaan er wel grote extra kosten bijkomen als ik dat mag geloven van anderen hier.Wiebe schreef: ↑22 jan 2019, 19:19 op het bierviltje heb ik mijn w/w uitgerekend als 2000 euro brandstof en/of treinkaartjes (kwam comfortabel genoeg overeen).
Aanschaf van de fiets 5000, met kleding en addities nog ff 1000 euro erbij, nog 500 euro onderhoud p/j erbij en je komt op ongeveer 4 jaar stromeren om de fiets volledig af te schrijven als kostenpost tov de auto/OV.
Dat is met een w/w afstand gouda-leiden a 32 km enkel, en een niet zo zuinige auto (VW Golf III variant, 1:12), die daarentegen echt niet verder afgeschreven kan worden
Dit is dus voor de ST1X ervan uitgaande dat ik geen motor, accu of OMNI hoef te vervangen in die tijd buiten de garantie.
Een nieuwe motor is niet "los" verkrijgbaar : dat wordt sowieso een compleet nieuw achterwiel, ook wanneer er een defect is aan de lagers ... de aankoopprijs (voor een ST2) zit momenteel rond de € 1230 (via internet).
Maar Stromer probeert met ST3 en ST5 te ontraden om zelf achterwiel te demonteren, dus die doe het zelver gaat misschien toch een probleem hebben, ook al omdat het aandraaimoment correct moet ingesteld worden.
Elektrische motoren hebben niet het eeuwig leven. Maar 75000 km = 2000 uur zou toch een eitje moeten zijnOver de motor: die heeft volgens mij niet het eeuwige leven. Er komt een moment dat die ook vervangen moet worden. De kosten zullen voor het vervangen van de motor zijn aanzienlijk. Naast de nieuwe motor zul je dan ook de spaken moeten laten vervangen plus je zal de nieuwe motor moeten laten inspaken. Ik heb geen idee of je alleen maar de lagers kunt laten vervangen.