afschrijving bij veel kilometers

napauleon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
Locatie: Deventer
Merk SP: Stromer
Km-stand: 14.000

Ik ben van plan een Stromer aan te schaffen om mijn dagelijkse autoritten te vervangen. Per dag is dat een grove 100km. Op jaarbasis ongeveer 25.000 km. In mijn financiele berekeningen ga ik uit van volledige afschrijving na 3 jaar (of 75.000) km.

Gaat een st3 (of st2) die aantallen halen en kan hij daarna inderdaad zo ongeveer bij het grof vuil?

Ik verneem ook graag jullie ervaringen / adviezen voor dergelijke afstanden. Ik heb in ieder geval een sportieve basis. Elke werkdag een rondje hardlopen en mtb-en in het weekend.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb er nu 12500 km opzitten op 10 maanden, en op wat onderhoud na nog geen slijtage
Maar de batterij ga je op zo'n afstand wel moeten vervangen, denk ik. 2000 EUR bijtellen dus :lol:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

napauleon schreef: 21 jan 2019, 16:56 Gaat een st3 (of st2) die aantallen halen en kan hij daarna inderdaad zo ongeveer bij het grof vuil?
Wanneer je je Stromer goed onderhoudt kan-ie makkelijk langer dan drie jaar mee.

Een Stromer is een fiets en heeft net als een fiets slijtage-gevoelige onderdelen die periodiek onderhouden en/of vervangen moeten worden. Denk aan: banden, ketting, kransjes, rempads, lagers, afdichtrubbers etc. Zeker omdat je forse afstanden gaat afleggen zou ik dit onderhoud strak inplannen, je voorkomt er altijd erger mee.

Van de elektronica is alleen de accu een slijtage-onderdeel, maar dat is wel meteen het allerduurste onderdeel (2k voor de 983Wh accu). Ik zou er vanuit gaan dat je met jouw afstanden na een jaar of twee echt zult gaan merken dat de accu degenereert. Als ik het goed begrijp ga je 50km enkel rijden, dus als de accu slechter wordt, zal-ie na verloop van tijd niet goed meer bruikbaar zijn (tenzij je een reserve accu meeneemt of de ondersteuningsstand terugschroeft).

De rest van de elektronica is niet slijtage-gevoelig. Ook de motor moet deze afstand makkelijk kunnen hebben. Grootste nadeel is dat als er één sensortje of iets anders kleins defect gaat in de motor, dat je dan meteen gedwongen wordt om de complete motor inclusief wiel te vervangen en dat is een dure grap zodra je buiten garantie zit (binnen de 2 jaar zit je geramd).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
napauleon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
Locatie: Deventer
Merk SP: Stromer
Km-stand: 14.000

Die batterij gaan we nog even in het achterhoofd houden.

De fietsenmaker heeft ook een kostenschatting gemaakt voor onderhoud: 750-850 euro per 12.000km. Klinkt niet heel raar toch?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Forumlid Henry heeft eens een fraai staatje gemaakt van de te verwachten onderhoudskosten:

viewtopic.php?f=5&t=168&hilit=kosten+onderhoud#p2396

Wat redelijk is hangt ook een beetje af van wat jouw FM allemaal aan (preventief) onderhoud gaat doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Die inschatting van Henry is wel redelijk optimistisch.

Zelf heb ik een nieuwe cassette nodig iedere 6000 km (waarbij ik halverwege al enkele kroontjes dien te vervangen).
De ketting gaat ook geen 5000 km mee, zeker niet wanneer je door weer en wind met de fiets rijdt.

En de banden, die kosten zeker bij de ST3 een pak meer. Ze houden het ook geen 10 000 km uit. Ik zou rekenen op ongeveer 7500 km voor de achterband en 10 000 km voor de voorband.

Indien je zelf de ketting vervangt en 25 000 km per jaar wilt rijden, reken dan op volgende slijtagekosten (banden+ cassette verwisselen door dealer, Stromer adviseert het achterwiel niet zelf te monteren vanaf de ST3).
  • 7 kettingen per jaar @ 30 EUR per ketting -> 210 EUR per jaar
  • 4 cassettes per jaar -> geïnstalleerd ongeveer 100 EUR -> 400 EUR per jaar
  • 6 nieuwe banden per jaar -> band (Pirelli Cycle-E) laten vervangen kost minstens 80 EUR -> 480 EUR per jaar


Dus reken gewoon aan slijtage onderdelen voor een ST3 bij 25000 km per jaar toch eerder op 1250 EUR per jaar (zo reken ik ook nog remblokjes schijfremmen, de schijven zelf, een lagertje hier, voorste kettingblad, een binnenband daar,...).

Ik vermoed dat je voor 75 000 km of het stuurhuis of de geveerde voorvork moet vervangen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En de achterwiellagers? Is motoronderdeel toch?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 21 jan 2019, 23:42 En de achterwiellagers? Is motoronderdeel toch?
Dat vroeg ik me ook nog af. Is zeker een risico voor nog eens een extra hap kosten. Maar ik ken weinig mensen die een probleem hebben gehad met hun achterwiellager.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Tomasj: Achteraf blijkt inderdaad dat de verbruikscijfers iets te positief zijn ingeschat. Dit heb ik al eerder geconstateerd n.a.v. de werkelijk gemaakte kosten van Lomito. Hij heeft zoals we allen weten zijn ST2s ingeruild voor een ST5, waarna ik hem heb gevraagd wat zijn kosten per afgelegde kilometer zijn geweest over die periode. Lomito kwam op een kilometerprijs uit van €0,20 - €025. Ik heb vervolgens niet de verdere analyse hiervan gedaan en de nieuwe inzichten verwerkt in het overzicht.

Als ik jouw uitgangspunten snel verwerk, dan kom je dicht in de buurt van die €0,20 - €0,25 per kilometer. Wel moet worden opgemerkt dat Lomito al het onderhoud laat doen, dus een doe-het-zelver zal door een gunstiger inkoop van de materialen en de besparing op het arbeidsloon op een lagere kilometerprijs uitkomen. Ook zijn de banden van de ST3 en ST5 duurder dan de banden van een ST1(X) of een ST2(s). Het feit blijft wel staan dat een fiets in gebruik goedkoper is dan een auto, maar de constatering is ook juist dat de belastingvrije vergoeding (in NL) van €0,19 per km net kostendekkend kan uitpakken, waarbij de doe-het-zelver er zelfs nog iets aan over houdt. Onze zuiderburen zitten met een belastingvrije vergoeding van €0,23 per gereden kilometer een stuk gunstiger.

Over de accu: zoals (volgens mij al eerder door o.a. Johnb_53 en FreddyH) hier al over is geschreven: de accu van een Tesla gaat langer mee omdat die nauwelijks tot 100% wordt opgeladen en nauwelijks tot beneden de 20% wordt leeggereden. Zie ook je eigen bijdrages over dit onderwerp over het tot 80% opladen van een accu.

Voor een electrische fiets of een speed pedelec gaat het positieve accu verhaal niet op. De accu van een electrische fiets of van een speed pedelec heeft veel minder overcapaciteit, waardoor de accu, vergeleken met de accu van een Tesla, veel eerder moeten worden vervangen. Omdat we niet beschikken over die overcapaciteit waar een Tesla wel over beschikt en trekken de accu bij elke rit dus voor een groot deel leeg. Laten we niet 1.000 volledige ladingen, maar 1.200 volledige ladingen (als je het grote boze internet mag geloven dan wordt er gesproken over max. 1.000 volledige ladingen) als uitgangspunt nemen (met een maximale afstand van 50 km op 1 volle lading), dan verlang je na 60.000 km echt wel naar een nieuwe 983 Wh accu. Eerlijk gezegd denk ik dat je er wel eerder naar gaat verlangen.

Over de motor: die heeft volgens mij niet het eeuwige leven. Er komt een moment dat die ook vervangen moet worden. De kosten zullen voor het vervangen van de motor zijn aanzienlijk. Naast de nieuwe motor zul je dan ook de spaken moeten laten vervangen plus je zal de nieuwe motor moeten laten inspaken. Ik heb geen idee of je alleen maar de lagers kunt laten vervangen.
Witte ST3 van maart 2019
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik vind de levensduur verwachting van de accu wel erg positief ingeschat.
Nadat ik een klein half jaar geleden een nieuwe accu heb gekregen onder garantie heeft die accu na 200-250 laadbeurten nog maar 90% restcapaciteit. Als dat zo doorgaat houd ik na 1000 laadbeurten nog maar 60% over.....
Ik hoop dat deze accu ook binnen een de garanatietermijn sneuvelt zodat ik weer een nieuwe krijg.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Plaats reactie