afschrijving bij veel kilometers

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tot nu toe heeft nog niemand een revisiebedrijf gevonden/gedeeld dat in staat is om de huidige Stromer accu's te reviseren.

Revisie is bovendien niet zonder risico's. Zie ook:

viewtopic.php?f=8&t=640&hilit=revisie#p11217
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Tomasj schreef: 21 jan 2019, 23:35 Die inschatting van Henry is wel redelijk optimistisch.

Zelf heb ik een nieuwe cassette nodig iedere 6000 km (waarbij ik halverwege al enkele kroontjes dien te vervangen).
De ketting gaat ook geen 5000 km mee, zeker niet wanneer je door weer en wind met de fiets rijdt.

En de banden, die kosten zeker bij de ST3 een pak meer. Ze houden het ook geen 10 000 km uit. Ik zou rekenen op ongeveer 7500 km voor de achterband en 10 000 km voor de voorband.

Indien je zelf de ketting vervangt en 25 000 km per jaar wilt rijden, reken dan op volgende slijtagekosten (banden+ cassette verwisselen door dealer, Stromer adviseert het achterwiel niet zelf te monteren vanaf de ST3).
  • 7 kettingen per jaar @ 30 EUR per ketting -> 210 EUR per jaar
  • 4 cassettes per jaar -> geïnstalleerd ongeveer 100 EUR -> 400 EUR per jaar
  • 6 nieuwe banden per jaar -> band (Pirelli Cycle-E) laten vervangen kost minstens 80 EUR -> 480 EUR per jaar


Dus reken gewoon aan slijtage onderdelen voor een ST3 bij 25000 km per jaar toch eerder op 1250 EUR per jaar (zo reken ik ook nog remblokjes schijfremmen, de schijven zelf, een lagertje hier, voorste kettingblad, een binnenband daar,...).

Ik vermoed dat je voor 75 000 km of het stuurhuis of de geveerde voorvork moet vervangen.
Amai, dat lijkt me wel heel veel! Vervang jij onderdelen dan niet heel vroegtijdig? Op dergelijke kosten en tijd (binnensteken bij FM) had ik eigenlijk niet gerekend.

Ik had hiervoor een speedpedelec met middenmotor. En zelfs daar zat ik niet aan dergelijke vervangingen...
Concreet verving ik elke 2 a 3000km de laatste twee tandwieltjes van de cassette.
Nooit cassette zelf vervangen.
Verder 1 ketting per 5000 km (terwijl ALLE krachten op die ketting kwamen. Zowel de mijne als die van de motor).
Banden waren na 9800km nog in perfecte staat (dunne schwalbe marathons).

Ik begrijp dus niet goed hoe je zoveel slijtage kan hebben op ketting en cassettes met achterwielmotor...
Banden kan ik wel inkomen omdat ze dik zijn, waarschijnlijk ook zacht voor meer grip.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 14 apr 2019, 17:48 Ik begrijp dus niet goed hoe je zoveel slijtage kan hebben op ketting en cassettes met achterwielmotor...
Banden kan ik wel inkomen omdat ze dik zijn, waarschijnlijk ook zacht voor meer grip.
Zoals gezegd, ik rijd door weer en wind met die fiets. Ik ben geen 'mooi weer rijder', die alleen bij mooi weer zijn speed-pedelec gebruikt. En verder rijd ik over stukken weg waar ook tractors op rijden, dus ik heb af en toe echt wel een vuile fiets tegen het einde van de week.

Ik doe iedere week 550 km (5 x 110 km), aangezien ik om 06h15 vertrek en tegen 19h30 's avonds thuis kom ga ik echt niet mijn ketting onderhouden gedurende de week. Verder dan een teflonspray, even droog zetten van de ketting en terug wat olie op de ketting kom ik echt niet.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Tomasj schreef: 14 apr 2019, 17:59
Ik doe iedere week 550 km (5 x 110 km), aangezien ik om 06h15 vertrek en tegen 19h30 's avonds thuis kom ga ik echt niet mijn ketting onderhouden gedurende de week. Verder dan een teflonspray, even droog zetten van de ketting en terug wat olie op de ketting kom ik echt niet.
Begrijp ik, ik ook. Ik verzorgde de fiets weinig. Soms na een week non stop regen hoorde ik heel de rit mijn ketting en tandwielen kraken van het zand. Maar dan nog zat ik nog onder jouw opgegeven kilometers. Ik onderhield één keer per maand of twee de ketting (met doek e wat ontvetter van vuil ontdoen en opnieuw inolieën (niet met spray, mocht niet van FM, maar met kettingolie 1 druppel per schakel). Maar daaraan kan het verschil niet liggen als je het mij vraagt.

Ik verving wel enkel kroontje als derailleur continu zoekende was en versnellingen op zichzelf vergooiden (dus wanneer de boel echt kapot was). Vervang jij voor er merkbare slijtage is of vervang je preventief?
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik vervang wanneer ik begin door te trappen. Nu vervang ik wel geen hele cassette meer (enkel de 11 + 13 + 15 van mijn cassette).
Ik trap zelf ook flink mee. Ik ben deze week één keer thuis gekomen met een gemiddelde hartslag van 150 bpm, dat is volgens mijn meest recente inspanningsproef een vermogen van 225 Watt. Gemiddelde snelheid was toen volgens GPS ook 40,1 km/h :mrgreen:
Dat was uitzonderlijk, meestal hou ik me aan een HF van 135 bpm, dat is dan iets minder dan 200 Watt
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
a.randsdorp
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2018, 04:04
Locatie: Breda

Mijn fiets heeft zojuist zijn eerste 3000 km beurt gehad.
erkzaamheden:
- Onderhoudsbeurt 2e (onderhoudscontract) (0,00)
- Voorband bin. of buit. vervangen - gewone naaf/ schijfrem (12,50)
- Achterband binnen of buiten vervangen - acht.wielmotor (25,00)
- Arbeidkosten banden/ketting/cassette aangepast ivm combi reparatie (0,00) - Ketting vervangen incl. pign. / cass. (achterwielmotor) (37,50)
- Software update uitvoeren (0,00)
- Storing in display/modificatie motorbedradrading uitgevoerd (0,00)
- vv Cassette Deore CS-M771 10 Speed 11-32 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32T. (73,00)
- vv Shim kett HG95 116sch 10v XT HG95 (33,00)
Kleur: Grijs

Ik was nogal verbaasd dat complete cassette en ketting vervangen moest worden reeds na 3000 km.
Welke maatregelen zijn er te nemen om de levensduur van beiden te verlengen?

Zelf denk ik aan:
- meer over verschillende tandwielen rijden (maar in praktijk rijd ik veel op de drie kleinste, enkel bij wegrijden op de grotere)
-

Verder heb ik mijn tandwielen regelmatig schoongemaakt met borstel, en mijn ketting gesmeerd.
Ik rijd nu 300 km per week dus dat is anders 1x 3 maanden 200 euro aan onderdelen en loonkosten>
of zelf vervangen voor 100 euro maar ik heb (nog) geen kennis van dit soort werkzaamheden, dat houdt me nog wat tegen.
Maar als iemand ergens in zuid Nederland me het wil leren kom ik er graag voor langs.
ST2 2017 22” wit woon-werk 28km enkele rit. Rij sinds sept 18. 983Wh accu. Ortlieb QL2.1. Shimano Click'R T421 M. Continental Bub 26X190 Co 50-559 R Winter Ii Pr. TigraSport FitClic Neo Bike. Northwave Raptor Arctic GTX. Van Zijp spatb verl 190 mm
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Af en toe heb ik het idee dat de ketting en cassette een makkelijke inkomstenbron voor de FM is.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mijn fietsenmaker vervangt gewoon de kroontjes die versleten zijn. Die kosten dan +- 10 EUR per stuk. Meestal is dat de 11 en de 13.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

a.randsdorp schreef: 05 mei 2019, 09:45...Ik was nogal verbaasd dat complete cassette en ketting vervangen moest worden reeds na 3000 km. Welke maatregelen zijn er te nemen om de levensduur van beiden te verlengen?
....
of zelf vervangen voor 100 euro maar ik heb (nog) geen kennis van dit soort werkzaamheden, dat houdt me nog wat tegen. Maar als iemand ergens in zuid Nederland me het wil leren kom ik er graag voor langs.
Als je je voertuig (auto, motor, brommer, fiets) wegbrengt voor onderhoud, dan zal de onderhoudsmonteur onderdelen vervangen nog voordat ze problemen opleveren. Als ze dat niet doen, sta je een maandje (of twee) later boos bij hun op de stoep met de mededeling dat je pas je voertuig nog een onderhoudsbeurtje hebt gegeven en niet snapt dat....

Doordat we in een wegwerp-maatschappij leven, zal een fietsenmaker veel sneller geneigd zijn om maar de hele cassette te vervangen in plaats van alleen de tandwielen die versleten zijn. In tijd maakt het voor hem allemaal niet zoveel uit en de onwetende fietser heeft er toch geen verstand van. Ook zullen ze ongetwijfeld roepen dat de tandwielen van een cassette niet los te krijgen zijn. Als je zelf het onderhoud doet, dan vervang je de onderdelen pas als ze echt versleten zijn (je kunt elke dag vaststellen of dat moment gekomen is). Wanneer dat is, is sterk afhankelijk van de omstandigheden waarin je de fiets gebruikt.

Het voordeel van sleutelen aan een fiets, is dat een fiets erg overzichtelijk is. Daar komt bij dat het internet barst het van de filmpjes die je precies uitleggen wat je moet doen en hoe je dat het beste kunt doen. Je kunt gewoon klein beginnen en als je het te spannend vindt worden, dan kun je altijd nog naar de FM gaan. Een andere optie is om snel vriendjes te worden met iemand in de buurt die wel vaker aan zijn fiets heeft gesleuteld.

Let op! De kosten gaan ook hier voor de baten uit: je zult eerst moeten investeren in goed gereedschap. Heb je dat eenmaal in huis, dan zijn de klussen zo gefixed en binnen no-time heb je de investering in je gereedschap er uit.

Tot slot: fietsonderhoud vraagt niet veel tijd (zoek maar even hier op het forum). Als je periodiek wat aandacht besteed aan met name de ketting en de cassette, dan heb je er snel veel plezier van. Ook is het verstandig om de remblokken van je schijfremmen in de gaten te houden. Die dingen heb je binnen een paar minuten vervangen. Als je door blijft remmen met versleten remblokjes, dan kun je een nieuwe remschijf bestellen.
Witte ST3 van maart 2019
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

a.randsdorp schreef: 05 mei 2019, 09:45
Ik was nogal verbaasd dat complete cassette en ketting vervangen moest worden reeds na 3000 km.
Ik zou ook verbaasd zijn. Met middenmotor die alle torsie op ketting en tandwielen trekt zit je ongeveer aan die cijfers. Ik reed zelfs 5000km met ketting bij middenmotor. Jij hebt zogezegd zelf met jouw benen in 3000km je ketting en cassette kapot getrapt. Vind ik moeilijk te geloven. Dat lijkt me de strategie zoals van BMW: vervangen lang voor het kapot is en niemand heeft ooit problemen. Is op zich een goede strategie om nooit in panne te staan, maar je betaalt wel premium en voor het milieu en de afvalberg rampzalig eigenlijk... Ik denk voor mensen die niets van fietsen kennen is dit een heel goede strategie. Maar voor mensen zoals jij die op het forum zitten en echt met fietsen bezig zijn, kan het anders afgesproken worden. Jij zal snel 'voelen' aan je fiets wat er mis is en op tijd je fiets binnen doen...

a.randsdorp schreef: 05 mei 2019, 09:45 Welke maatregelen zijn er te nemen om de levensduur van beiden te verlengen?
Je noemde ze zelf al op: goed onderhoud plegen aan de ketting zoals jij doet en zeker niet vertrekken op de kleine verzetten (zoals je zelf ook aangeeft).
Ik kan er nog één aan toevoegen: hoewel het aanlokkelijk is omdat je stromer dan meest ondersteuning geeft: bij tegenwind niet op de kleinste verzetten rijden, maar toch echt rotaties maken op het op 3 of 4 na kleinste verzet.

Verder kunnen ze zoals Tomasj zegt de laatste 2 kroontjes vervangen. Want andere tandwielen kunnen absoluut niet versleten zijn. Dan ben je er elke 3k km voor 20 euro van af. Dus afspreken dat hij nu zeker een casette steekt waar je laatste twee tandwielen kan vervangen zonder de cassette te vervangen.

Verder is het wel zo dat het niet zo goed is om ketting en cassette apart te vervangen... beter beide samen vervangen omdat nieuwe ketting anders loopt op door andere ketting ingesleten cassette en omgekeerd... Maar volgens mij kunnen beide elke 5 a 6k km gedaan worden als je goed onderhoudt en je tips toepast die je zelf aangeeft.
ST3 black 983wh
Plaats reactie