Ervaren berijder?

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Ik vroeg mij af hoe jullie aankijken tegen de mate van ervarenheid als berijder van een Speed Pedelec. Voor automobilisten wordt vaak 100K kilometers aangehouden. De Overheid hanteert zes jaar rij-ervaring om je niet langer als een beginnend bestuurder te zien (ben je dan ook meteen 'ervaren', dat is vraag). Het is natuurlijk heel arbitrair en subjectief, en je hier lange forumdiscussies over voeren: Het blijft een meningenverhaal. Daarom ik ben ik vooral benieuwd hoe je naar jouw eigen ervarenheid aankijkt.

Als je eens zelfkritisch naar je eigen rijden kijkt, hoe zou je dan de volgende drie vragen beantwoorden?

1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?
voorstel voor schaal:
1 = beginner
2 = intermediate
3 = vergevorderd
4 = zeer ervaren

2) Welke aspecten spelen voor jou een rol in je score?
A) Eerdere ervaring met motor / MTB / Racefiets / SP of vergelijkbaar
B) Aantal jaren / km's dat je nu op een SP rijdt
C) Verkeersinzicht
D) Vaardigheid en zekerheid op SP in bochtenwerk / uitwijkmaneuvres
E) Deelname aan training/cursus
F) Het oordeel van andere ervaren SP'ers/MTB'ers/...
G) Anders namelijk ...

3) Aan welke aspecten zou je moeten/willen werken om jezelf als zeer ervaren te gaan scoren?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Om dan zelf het spits af te bijten:

Vraag 1 mate van ervarenheid) Score = 1

Vraag 2 onderbouwing score) Voor mij tellen mee: B, D, F
B: 1600 km vind ik zelf echt nog heel weinig
D: ik ben mijn ST5 echt nog aan het leren kennen en er komt langzaamaan meer vertrouwen, maar nog veel ruimte voor verbetering
F: ik hoor ook van anderen dat ik nog genoeg te leren heb ;-)

Vraag 3 aspecten om zeer ervaren te worden) Voor mij zijn het belangrijkst B, C, D en E.
B) Voor mijzelf schat ik dat ik veel kilometers maken (>30K)
C) Ik kan sommige situaties nog beter leren inschatten. Mijn defensieve stijl helpt mij, maar kan ook gevaar opleveren door de onzekerheid/onervarenheid die ik ook bij mezelf nog ervaar. Met B + E denk ik dat dit sterk kan verbeteren.
D+E) Training volgen om technieken te leren o.a. rondom bochtenwerk en uitwijken. Die ken ik nu nog niet.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuke vraag. Ik ben erg benieuwd naar de reacties. Ik doe mee :)

1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?

3 = vergevorderd

2) Welke aspecten spelen voor jou een rol in je score?

A) Eerdere ervaring met motor / MTB / Racefiets / SP of vergelijkbaar.

In mijn geval tienduizenden kilometers als vakantiefietser in de meest krankzinnige landen met dito verkeerssituaties. Wat daarbij helpt, is dat een vakantiefiets met volle bepakking qua gewicht lijkt op het gevoel van een Stromer. Een Stromer reageert anders dan een racefiets van een kilo of tien.

Dat dus qua voertuigbeheersing. Op het gebied van verkeersinzicht maakt het m.i. niet uit op welke tweewieler je die opdoet, zolang je positie op de weg maar enigszins vergelijkbaar is met die van een fiets of brommer.

B) Aantal jaren / km's dat je nu op een SP rijdt

Naast de fietskilometers die ik al heb, zit ik nu bijna twee jaar op de Stromer. Dit maakt dat ik met mijn bike al heel aardig kan lezen en schrijven.

C) Verkeersinzicht

Zie A). Ik ben bovengemiddeld op de hoogte van regelgeving en ik meen dat ik behoorlijk goed kan inschatten welke (al dan niet idiote) manoeuvres andere verkeersdeelnemers kunnen gaan maken. Daar anticipeer ik altijd op. Liever tien keer teveel dan één keer te weinig.

D) Vaardigheid en zekerheid op SP in bochtenwerk / uitwijkmaneuvres

G) Anders namelijk ...

Mijn defensieve rijstijl. Ik zeg regelmatig over mezelf dat ik rij als een mietje, en dat ik er vanuit ga dat andere verkeersdeelnemers verminderd toerekeningsvatbaar zijn (de meerderheid is dat helaas ook). Dit betekent niet dat ik langzaam rij, ik jakker lekker door, maar alleen waar dat kan. Ik zorg ervoor dat ik nooit (!) een besluit neem waarvan ik later moet denken: ai, ging maar net goed, of het was maar goed dat er vanaf die of die kant niemand aan kwam, want dan had ik een groot probleem gehad. Ik zal mijn geluk of mijn Stromer nooit tot daar "pushen". Ik hou niet van zelf-overschatting, ik vind dat gevaarlijk.

3) Aan welke aspecten zou je moeten/willen werken om jezelf als zeer ervaren te gaan scoren?

Nog meer km's. Al denk ik dat niemand ooit uitgeleerd of perfect zal zijn. In ervaring schuilt ook het gevaar van de routine en blinde vlekken voor het eigen rijgedrag.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zie mezelf als 3,5.

Redenen: A, B, C, D, E, G

A: ik heb in mijn leven véél gefietst, op een hybride MTB met kruissnelheden tot max zo'n 40 km/h (hele harde wind mee en toen ik nog fit was).

B: ik rijd nu al dik 4 jaar op mijn SP. In het algemeen gaat men uit van 1000 uur ergens mee bezig zijn om super ervaren/master te zijn. Op mijn SP haal ik die uren nog niet, maar met alle fietskilometers ruim boven de 3`0 km/h kom ik een heel eind.

C: naast fietsen heb ik de afgelopen 20 jaar zo'n 600.000 tot 800.000 auto kilometers gemaakt. Ik heb al 28 jaar mijn rijbewijs.

D: ik heb in de afgelopen 4 jaar denk ik zo'n 5-10 echte noodstops moeten maken, daarbij heb ik de fiets onder controle gehouden en niets geraakt.

E: met de auto heb ik meerdere slipcursussen en rijvaardigheidstrainingen gehad

G: ik probeer van elke situatie te leren en merk dat ik afgelopen jaar heel anders ben gaan fietsen dan ik daarvoor deed.

Nog meer ervaren worden? Meer kilometers, de cursus volgen waar Marco hard aan het werken is (om gedetailleerd met je SP te oefenen) maar vooral: van elke situatie blijven leren en jezelf constant beseffen dat je kwetsbaar bent!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je vraag doet me trouwens een beetje denken aan een aflevering van Blik op de Weg van jaren geleden. Regelmatig hadden die een item over motorrijders, en ze interviewden eens een motorrijdend stel, waarvan de man op zijn motor door de verkeerspolitie aan de kant was gezet vanwege zijn rijgedrag. Het bleek dat de man regelmatig bekeuringen incasseerde en zijn, eveneens motor rijdende, vrouw nooit.

Op de vraag van de verslaggever aan de man wie hij "de betere rijder" vond van hun twee, antwoordde de man direct dat hij zichzelf de betere rijder vond.

Onvoorstelbaar, na de beelden die ik had gezien van zijn rijgedrag (en dan ook nog grossieren in bekeuringen/overtredingen) :ck: Antwoord op de vraag hangt dus ook sterk af van zelfinzicht en van of je het maken van overtredingen normaal vindt of niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 06 jan 2019, 22:49 Leuke vraag. Ik ben erg benieuwd naar de reacties. Ik doe mee :)

1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?

3 = vergevorderd
Leuk :cool2:

Verrassend dat je jezelf als vergevorderd i.p.v. zeer ervaren beschouwt!
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is omdat ik er heilig van overtuigd ben dat ik nooit ben uitgeleerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Stromeur schreef: 06 jan 2019, 22:58 Op de vraag van de verslaggever aan de man wie hij "de betere rijder" vond van hun twee, antwoordde de man direct dat hij zichzelf de betere rijder vond.

Onvoorstelbaar, na de beelden die ik had gezien van zijn rijgedrag (en dan ook nog grossieren in bekeuringen/overtredingen) :ck:
:bj

Misschien moet ik nog een vraag toevoegen gericht aan de partner van de invuller: In welke mate beschikt de invuller over het vermogen tot zelfreflectie? ;p
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Barry schreef: 06 jan 2019, 23:05 Misschien moet ik nog een vraag toevoegen gericht aan de partner van de invuller: In welke mate beschikt de invuller over het vermogen tot zelfreflectie? ;p
Die heeft hier geen account :d3:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie