Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Voor algemene discussies over Stromer en speed pedelecs.
Barry
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort

Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Barry » 30 dec 2018, 22:12

Beste lezer,

Welkom op het eerste, onafhankelijke forum voor Nederlandse/Belgische en Nederlandstalige Stromerrijders. Als je dit forum hebt gevonden, betekent dit dat je interesse hebt in een speed pedelec (SP) in het algemeen of in een Stromer in het bijzonder. Misschien sta je op het punt er eentje aan te schaffen, of heb je er zelfs al eentje hebt aangeschaft. Speed pedelecs zijn in Nederland en België steeds vaker te zien in het straatbeeld. Het Zwitserse merk Stromer is daarin goed vertegenwoordigd, ze behoren tot de bestverkopende SP’s. In dit starterstopic en in de rest van het forum kan je ontdekken waarom zovelen voor een Stromer kiezen.

Dit forum is door Sylvia (forumnaam Stromeur) opgezet in mei 2017 om de eenvoudige reden dat het er niet was. Het forum is in korte tijd uitgegroeid tot hét forum waar vele bezitters van een Stromer of andere SP’s dagelijks met elkaar van gedachten wisselen. Het forum bevat een schat aan informatie, inzichten en ervaringen van vele kundige, enthousiaste en actieve forumleden. Hoewel het forum zich in eerste instantie richt op de SP’s van Stromer, zijn er ook leden actief die zeer tevreden zijn met SP’s van andere merken. In het subforum ‘Stromers versus andere merken’ is alle ruimte voor ervaringen met en discussies over andere SP’s. Wees allen welkom!

Het forum is dermate groot geworden – op moment van schrijven ruim 1800 onderwerpen die gezamenlijk ruim 42.000 berichten bevatten – dat het nuttig leek om een soort overzicht (en deels samenvatting) met de belangrijkste (eerste) vragen en antwoorden voor nieuwe leden op te stellen. Zo is dit starterstopic in het leven geroepen. Wanneer je eerst dit starterstopic leest, dan heb je op jouw meest prangende vragen waarschijnlijk al een antwoord.

De volgende vragen komen aan bod:
  • 1. Wat is een speed pedelec?
  • 2. Wat is een Stromer?
  • 3. Waarom kiezen veel van de forumleden voor een Stromer?
  • 4. Welke modellen verkoopt Stromer?
  • 5. Waar moet je aan denken bij de aanschaf van een Stromer?
  • 6. Waar moet ik aan denken bij de aanschaf van een tweedehands of demomodel Stromer?
  • 7. Welke aanvullende accessoires en kleding zijn handig om aan te schaffen?
  • 8. Waar moet ik aan denken bij het kiezen van een fietsenmaker (FM)?
  • 9. Welke dingen zijn handig om te weten bij de eerste rit?
  • 10. Help, ik heb een issue met mijn nieuwe Stromer, wat nu?
  • 11. Wat zijn nuttige discussie op het forum om kennis van te nemen?
  • 12. Welke initiatieven worden op het forum ondernomen? Nieuw!
Wijzigingen aan het Starterstopic
Update 31-12-2018: Vraag 12 toegevoegd en een kleine tekstuele aanvulling gedaan bij vraag 4 onderdeel ST2


1. Wat is een speed pedelec?

Een SP is een tweewieler waarbij de motor trapondersteuning biedt tot een snelheid van 45 km/u. Het is vereist dat de bestuurder zelf actief meetrapt; een ‘gashendel’ is dus niet toegestaan. De SP’s hebben een achteruitkijkspiegel, zijreflectoren, en zijn sinds 2018 ook verplicht uitgerust met een claxon en remlichten. Er bestaan de nodige regels en plichten die je verderop in dit topic kunt lezen.

In NL en BE is de SP gelijkgesteld aan een bromfiets en heb je dus een bromfietskenteken nodig (geel in NL, wit in BE). Voor een SP gelden dezelfde regels als voor bromfietsen wat betreft de plaats op de weg. In NL mag sinds 1 juli 2017 de SP niet meer op de fietspaden rijden, maar moet de SP in die situatie de weg op. De politie lijkt het rijden op fietspaden (vooralsnog) te gedogen. Voor meer info over de verkeersregels zie:
NL: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d-pedelec
BE: https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit ... e-fietsen


2. Wat is een Stromer?

Stromer is een Zwitsers merk dat pedelecs (25 km/u) en speed pedelecs (45 km/u) vervaardigt. Thomas Binggeli richtte het bedrijf Stromer in 2009 op en introduceerde in datzelfde jaar de eerste Stromer e-bike. Twee jaar later werd de Stromer ST1 geïntroduceerd; een SP waarmee Stromer de ene na de andere prijs in de wacht sleepte en definitief naam vestigde in de innovatieve wereld van de SP’s. Stromer vestigt zich in 2013 in Oberwangen nabij Bern. Het volgende hoogtepunt was de komst van de Stromer ST2 in 2014, 's werelds eerste speed pedelec met digitale connectiviteit en een nog grotere actieradius. Stromer staat bekend om zijn innovatieve (speed) pedelecs en wordt in Europa en daarbuiten verkocht.

Stromer staat niet stil en heeft recentelijk de nodige veranderingen doorgemaakt: In 2018 is er een nieuwe CEO aangetrokken, Jakob Luksch – voormalig werkzaam bij BMW/Mini. Stromer bracht twee nieuwe modellen op de markt (ST3 en ST5) en kondigde voor 2019 de herlancering van de ST1 aan. Ook voerde Stromer wijzigingen aan in het productieproces. In de loop van 2018 is de productie van de modellen verplaatst van Taiwan naar Zwitserland (ST5) en Duitsland (waar de overige modellen voortaan geproduceerd gaan worden). Onder Stromerrijders is de ‘stromer smile’ een begrip; de grijns die een rit op een Stromer op je gezicht tovert en er dikwijls weer erg lastig vanaf gaat…


3. Waarom kiezen veel van de forumleden voor een Stromer?

Dé Stromerrijder bestaat niet! Het forum laat een grote diversiteit aan type rijders zien. Voor een deel van de forumleden is de Stromer hét vervoersmiddel voor het dagelijkse woon-werkverkeer, met reisafstanden (enkel) tussen de 15km en ruim 50 km. De één pakt de SP het hele jaar door ongeacht het weer, waar een ander alleen in de warmere maanden of enkel bij droog weer de Stromer van stal haalt. Een ander deel van de forumleden koopt een Stromer hoofdzakelijk voor plezierritjes in het weekend.

Er bestaan veel uiteenlopende motieven om specifiek voor een Stromer te kiezen. Motieven die vaak meespelen zijn (n.b. dit zijn meningen, geen feiten):
  • Het design: Stromer heeft een kenmerkend, uitgesproken en strak design dat echt een blikvanger is. Een Stromer trekt in het verkeer dikwijls de aandacht en levert leuke praatjes bij het verkeerslicht op.
  • De actieradius: Stromer biedt als een van de weinige merken een echt grote accu. De grootste accu van 983 Wh biedt (grofweg) een actieradius van 60 km tot 180 km afhankelijk van de instellingen, het gewicht en het weer. Voor woon-werkverkeer is een grote accu geen overbodige luxe. Vooral bij koud weer en stevige tegenwind wil je voldoende prik hebben om je eindbestemming te halen.
  • De onderliggende technologie: De (meeste/nieuwe) Stromermodellen bevatten een kleurendisplay, GPS, internetverbinding (GPRS/3G) en bluetoothconnectie met je smartphone. Ook is er een Stromer Omni-app waarmee je je Stromer kan lokaliseren, remote locken, de ondersteuning kan tweaken en rijstatistieken kan raadplegen.
  • De motorkracht: SP’s van Stromer bevatten krachtige elektromotoren op het achterwiel, die oplopend tot 48 Nm aan kracht bieden. Velen die testritten op een Stromer maken en op een concurrent met middenmotor geven de voorkeur aan de achtermotor van Stromer. De mate en het gevoel van ondersteuning, zowel in versnelling als tijdens het rijden op topsnelheid, worden door velen geprezen. Ook de stille motor wordt als prettig ervaren. Een achtermotor biedt de mogelijkheid om te schakelen tijdens het trappen. Bovendien heeft de ketting minder krachten te verduren dan bij een middenmotor.
Er kleven ook nadelen aan Stromer:
  • De kosten: Stromer maakt niet de goedkoopste SP’s. Er zijn ook voor minder geld SP’s van andere merken op de markt. Sommigen vinden de verhouding tussen prijs en kwaliteit/design uit balans.
  • De sportieve zit: Op een Stromer zit je niet rechtop maar naar voren gebogen. Niet iedereen vindt dit plezierig fietsen en krijgt last van de onderrug of de polsen. Er bestaan ook SP’s van andere merken waar je wel rechtop zit.
  • De beperkte mogelijkheden om de Stromer aan te passen: het customizen van een Stromer is maar in beperkte mate af-fabriek mogelijk. Je kan uit een beperkt aantal kleuren kiezen; De ST5 is zelfs maar in één kleur leverbaar. En je kan bijvoorbeeld niet kiezen voor een riemaandrijving, verschillende cassettes, versnellingssystemen (shimano Di2, naafversnelling, pinion), lampen of banden. Dit is deels een bewuste keuze van Stromer om bijvoorbeeld de verschillende modellen onderscheidend te maken (bijvoorbeeld de kwaliteit van de koplamp op de ST1x versus de ST5) en om de productie zo simpel mogelijk te houden. Andere merken bieden soms meer keuzemogelijkheden of zijn zodanig gebouwd dat aanpassingen eenvoudiger zelf naderhand zijn uit te voeren. Overigens is het belangrijk om te weten dat ook de typegoedkeuring en de garantievoorwaarden van Stromer beperkingen opleggen aan aanpassingen die je zelf mag doen. Meer informatie zie: viewtopic.php?f=5&t=151&p=2060
Hieronder vind je een topic waar forumleden op een rij zetten welke opties en accessoires zij missen bij de modellen van Stromer: viewtopic.php?f=8&t=2106


4. Welke modellen verkoopt Stromer?

Op dit moment (eind 2018) zijn de onderstaande modellen in omloop. Per model is een korte typering gegeven:

ST1X – Het instapmodel van Stromer is vanaf zo’n €5K verkrijgbaar. Het model is gepositioneerd op het segment van jongere rijders of rijders die relatief korte afstanden willen afleggen. Naast de SP-versie is er ook een pedelec versie die 25 km/u gaat. De ST1X is het model dat in de meeste kleuren verkrijgbaar is, te weten charcoal (zwart), sand en ocean (donkerblauw). Hoewel de ST1x de minst krachtige motor heeft, haalt hij nog altijd de 45 km/u. Met name bij tegenwind is het echter lastiger om op topsnelheid te blijven rijden. Daarentegen heeft deze motor als voordeel dat het de zuinigste is in accuverbruik. De ST1X is end of life en wordt in 2019 uitgefaseerd en opgevolgd door (de herlancering van) de ST1. De banden zijn 26 inch.

ST2 – Het ‘standaardmodel’ van Stromer heeft een sterkere motor dan de ST1X. Ook qua afmontage wordt de ST2 beter afgeleverd. Deze Stromer wordt eveneens uitgefaseerd - de productie is reeds gestopt - en wordt opgevolgd door de ST3. De ST2 is met fikse kortingen nu nog bij FM’s te verkrijgen. De kleuren van de ST2 zijn wit, zwart en een limited edition in geborsteld aluminium. De banden zijn eveneens 26 inch.

ST2s – Tot voor kort was de ST2s het topmodel van Stromer. Met de ST2 als basis zijn enkele onderdelen luxer uitgevoerd zoals de koplamp (M99 pro) en het Di2 schakelsysteem van Shimano. Ook is de motor getweakt om krachtigere ondersteuning te bieden. De ST2s is enkel leverbaar in het grijs met rode accenten. De banden zijn 26 inch. Met de komst van de ST5 als nieuw topmodel, is ook de ST2s end-of-life.

ST3 - Het nieuwste ‘standaardmodel’ van Stromer is de opvolger van de ST2. De ST3 is echter meer te kenschetsen als een (kleine) downgrade van de ST5 dan als een upgrade van de (in 2019 te herlanceren) ST1. Stromer heeft de ST3 en ST5 opnieuw ontworpen en dat heeft onder andere tot een nieuwe framegeometrie en een grote wielomtrek geleid. De banden zijn 27,5 inch, waardoor de weglegging wat lomer maar ook stabieler is dan de vinnige 26 inch wielen van de ST1x/ST2. Forumleden geven aan dat de ST3 met name bij lange rechte stukken beter tot zijn recht komt. Wat je prettiger vindt rijden is echter zeer persoonlijk dus neem een proefrit op zowel de ST2 en als ST3 wanneer je twijfelt. Stromer heeft geluisterd naar de wensen van haar klanten en biedt bij de ST3 de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende stuurpenlengtes en te sturen met backsweep. Lees hier meer over de stuuropties: viewtopic.php?f=24&t=1693&p=34132
De ST3 is leverbaar in zwart (deep black) en witte (cool white) uitvoering. Hoewel er ook speciale launch edition in het groen (deep green) is, moet je daar inmiddels wel gericht naar zoeken om er eentje te kunnen kopen.
Lees onder andere hier een review van de ST3: viewtopic.php?f=24&t=1824

ST5 - Het vlaggenschip van Stromer is sinds medio 2018 leverbaar en met 9,5K het meest kostbare model. Met de “bouwlamp” van Supernova (M99 Pro), het elektronische schakelsysteem Di2, de rode remklauwen en een superclean stuur waarin de kabels mooi zijn weggewerkt heb je een echte blikvanger te pakken met de ST5. De ST5 is leverbaar enkel in het graphite (grijs). De ST5 heeft de krachtigste motor (48Nm), een extra sportstand die vooral bij tegenwind tot zijn recht komt en brede custom made 27 inch Pirellibanden die bij zomerse temperaturen goed tot hun recht komen.

In 2019 komt er een nieuwe Stromer aan die, ter vervanging van de ST1X, het nieuwe basismodel wordt. De St1 zal in een pedelec (25 km/u) en speed pedelec (45 km/u) uitvoering verschijnen. De actieradius is max 90 km. Deze Stromer zal geen Omni c. touchscreen hebben. De ST1 zal in het geel (deep yellow), rood (deep red) en twee tinten grijs (light grey en dark grey) verkrijgbaar zijn. Zie dit topic voor meer informatie: viewtopic.php?f=13&t=1387

N.b. Voor elk model Stromer is een apart subforum opgericht waar je vragen kunt stellen en informatie kunt vinden.

Wil je meer weten over de modellen die Stromer op de markt bracht van 2009 tot nu? Kijk dan naar dit topic voor een blik in het verleden: viewtopic.php?f=5&t=47


5. Waar moet je aan denken bij de aanschaf van een Stromer?

Er is een aantal regels en vereisten waar je aan moet voldoen als je een nieuwe of tweedehands Stromer wilt aanschaffen:
  • Je moet en minimaal 16 jaar oud zijn om op een SP te mogen rijden en minimaal in bezit zijn van een Rijbewijs AM.
  • De Stromer moet worden ingeschreven bij de RDW (NL) of WebDIV (BE). Dit wordt doorgaans door de FM voor je verzorgd.
  • Verzekering: In Nederland ben je verplicht minimaal een WA-zekering af te sluiten. In België is het wat onduidelijk of er naast de familiale BA-verzekering ook nog een separate BA nodig is. Diverse forumleden adviseren toch een aparte BA-verzekering af te sluiten. Voor meer informatie, zie:
  • Een helm speciaal voor speed pedelecs is verplicht. In NL moet de helm het NTA 8776 keurmerk hebben. In BE moet de helm het keurmerk EN1078 hebben aangevuld met bescherming van slapen en achterhoofd. Zie hier een overzicht van helmen met een NTA8776 keurmerk: viewtopic.php?f=9&t=11

Een (nieuwe) stromer kopen
Bij de modellen van Stromer zijn er – ongeacht het model – in ieder geval twee belangrijke keuzes waar je voor staat als je een Stromer wilt kopen:
  • De accugrootte: Afhankelijk van de afstanden die je wilt rijden kan het opportuun zijn om voor een grote accu te kiezen. Bij de ST1x tot en met de ST5 kan je kiezen uit accu’s variërend van 618 Wh, 814 Wh tot 983 Wh.
  • De framemaat: Er zijn 17 inch, 20 inch en 22 inch varianten verkrijgbaar bij de ST1X, ST2 en ST2s. Bij de ST1, ST3 en ST5 spreekt Stromer van de framematen M, L en XL. Stromer adviseert (richtlijn) een 17 inch / M-frame wanneer je langer bent dan 1.75 m en een 22-inch / XL-frame wanneer je langer bent dan 1.85 m. Het is belangrijk om de juiste framemaat te selecteren. Kijk hier samen met je FM naar want elk lichaam is anders. Bij twijfel voer testritten op twee maten uit. Afhankelijk van het model dat je kiest heb je keuze uit verschillende kleuren of soms ook framevorm (‘sport’ of een ‘comfort’ met lagere instap). Bij de ST3 zijn er daarnaast ook verschillende stuurpennen/sturen te bestellen.

Het belangrijkste advies dat wij je kunnen geven, ga zeer uitgebreid testen alvorens een Stromer aan te schaffen! Je zal niet het eerste forumlid zijn dat na een kort ritje rijden verliefd wordt op een Stromer maar deze enkele dagen na aanschaf alweer te koop aanbiedt. Een goede FM stelt je in de gelegenheid een Stromer een dag, een weekend of langer kosteloos of met een aanbetaling/borg te testen. Ga je de Stromer voor woon-werkverkeer gebruiken? Probeer deze rit dan het liefst ook op die route uit. Alleen zo kom je erachter of de reistijd mee- of tegenvalt, de accu volstaat, de Stromer comfortabel rijdt, jouw lichaam de inspanning prettig vindt/aankan etc. Zo bespaar je jezelf mogelijk een hoop geld en teleurstelling. Ga ook eens in het donker rijden om te zien hoe de verlichting je bevalt. Er zit een aanmerkelijk verschil tussen de verkrijgbare koplampen, zie voor meer informatie: viewtopic.php?f=8&t=1648

Zie de accessoireslijst 2019 voor een overzicht van alle onderdelen en accessoires die bij Stromer te bestellen zijn: download/file.php?id=4674


6. Waar moet ik aan denken bij de aanschaf van een tweedehands of demomodel Stromer?

Koop je een tweedehands Stromer, let er dan op dat de kwaliteit van de accu nog in orde is. Je kan allereerst de kwaliteit van de accu raadplegen via de Stromer omni-app (zie Bike-status --> Accu --> Toestand). Dit zou liefst ‘zeer goed’ moeten zijn, maar dat zegt nog weinig. De FM kan via het Dealerportaal de staat van de accu in percentage uitlezen en dat zegt veel meer.

Om toegang te krijgen tot sommige functies, informatie en statistieken moet de Stromer aan de Stromer Omni-app gekoppeld worden op jouw smartphone. Hiervoor moet jouw persoonlijke Stromer-account geactiveerd en gekoppeld worden. Aangezien jij niet zelf kan doen, ben je aangewezen op de Stromerdealer/FM van de vorige eigenaar. Je kan deze of FM overnemen of op zoek gaan naar een dealer/FM die meer bij jou in de buurt zit en bereid is jouw Stromer te “adopteren”. Het is verstandig om de Stromer bij aanschaf goed na te laten kijken door de FM. Het wisselt hoe dealers omgaan met het adoptiedealerschap. Zie meer info: viewtopic.php?f=5&t=372&start=30#p8319

Een Stromer moet met enige regelmaat onderhouden worden. Hoewel je een deel van het onderhoud zelf kan doen, ben je voor garantiekwesties of vervanging van elektronica aangewezen op jouw Stromerdealer (FM). FM’s die Stromerdealer zijn hebben ook toegang tot het portaal, van waaruit zij informatie over jouw Stromer kunnen uitlezen waartoe jij zelf geen toegang hebt. De FM kan ook nieuwe firmware (software) naar jouw Stromer pushen via de GPRS-/3G-verbinding. Ook vormen zij de brugfunctie met Stromer.

Wil je een Stromer in het buitenland kopen en invoeren dan zijn er speciale procedures en regels die je goed van tevoren moet bestuderen. Zie wanneer je een Nederlandse Stromer in België wilt importeren onder andere dit topic:
viewtopic.php?f=17&t=920&p=16301

Bij Stromers met een bouwjaar eerder dan 2018 is het belangrijk erop te letten dat deze reeds een typegoedkeuring heeft ontvangen. Lees hier meer over de typegoedkeuring die sinds 1-1-2018 van kracht is: viewtopic.php?f=17&t=578

Lees hier waar je op moet letten bij de aanschaf van een demomodel: viewtopic.php?f=5&t=833


7. Welke aanvullende accessoires en kleding zijn handig om aan te schaffen?

Hoewel geen enkele van de onderstaande accessoires noodzakelijk is (op het slot na), worden ze door velen wel ontzettend fijn en handig gevonden. Een greep uit de accessoires die veel forumleden hebben aangeschaft:

Slot - Jouw Stromer wordt, raar maar waar, niet standaard met een slot geleverd. Voor de verzekering heb je minimaal een ART ** gekeurd slot nodig. De FM kan je adviseren welk slot het beste bij jouw specifieke model past. Als gevolg van de brede banden past namelijk niet elk ringslot op ieder model. Zie hier voor meer algemene info over sloten: viewtopic.php?f=9&t=58
En hier voor de ST3 en ST5: viewtopic.php?f=9&t=1423

Kinekt - (voorheen Bodyfloat) Een modificatie die veel forumleden toepassen is de Kinekt (voorheen Bodyfloat) onder hun zadel. De Kinekt geeft goede vering zodat je rug aanzienlijk wordt ontlast bij het rijden op hobbelige wegen. De nieuwste Kinekt wordt sinds kort ook door Stromer officieel ondersteund (maar uitsluitend) voor de ST3 en ST5(!), waardoor jouw garantie niet vervalt. Zie hier meer info over de Kinekt: viewtopic.php?f=9&t=897&hilit=kinekt

Andere banden - Vooral de Schwalbe Big Bens op de ST1X en ST2 vinden veel forumleden niet toereikend bij nat en kouder weer. Wil je weten welke banden er voor jouw Stromer bescikbaar zijn en welke ervaringen forumleden hiermee hebben:
Bandentopic 26 inch wielen: viewtopic.php?f=8&t=92
Bandentopic 27,5 inch wielen: viewtopic.php?f=8&t=1744
Overzicht lekke banden bij forumleden: viewtopic.php?f=8&t=1746

Fietstassen - Wil je spullen meenemen op de Stromer, zoals oplader en kleding? Dan zijn fietstassen onontbeerlijk. Kies je voor een klassieke Ortblieb tassenset of een modernere variant van hetzelfde merk of een concurrent zoals Vaude?
Kijk bijvoorbeeld hier voor ervaringen: viewtopic.php?f=9&t=1792

Spurcyle bel - Wil je de beste fietsbel money can buy? Kijk dan niet verder en koop een Spurcycle bel, op dit forum ook wel liefkozend de Tibetaanse gong genoemd. Er zijn echter ook goedkopere alternatieven en namaakversies te krijgen. Zelfs forumleden met een nieuwere Stromer die met claxon uitgerust is, nemen er een fietsbel bij aangezien de bestaande claxon in sommige gevallen tamelijk overkill is bij het attenderen van andere fietsers op jouw komst.
Lees hier meer: viewtopic.php?f=9&t=25

Denk ook aan andere handige accessoires:
  • Fietskleding zoals fietsbroek met zeem, regenbroek, fietsjack, overschoenen.
  • Een fietsstandaard om je Stromer makkelijker te kunnen schoonmaken op ooghoogte.
  • Schoonmaakspullen voor je Stromer (ontvetter, kettingreiniger, schoonmaakmiddel, bike protect spray, borstels, zemen etc.)
Op het subforum ‘Accessoires en gadgets’ kun je nog veel meer topics vinden over en bovengenoemde en andere producten die jij naast jouw Stromer kunt aanschaffen: viewforum.php?f=9


8. Waar moet ik aan denken bij het kiezen van een fietsenmaker (FM)?

Hoewel een Stromer in de basis een fiets met veel fietsonderdelen is, komt er meer bij kijken dan kennis van fietsonderhoud om ook een goede Stromer-FM te zijn. De Stromer – en andere SP’s – bevatten namelijk de nodige sensoren en elektronica die allemaal specifieke opleiding, kennis en ervaring vereisen. Een FM die Stromerdealer is heeft personeel dat is geschoold met speciale opleidingen vanuit Stromer. Zij hebben weet van sommige aanpassingen die na levering van jouw model uitgevoerd moeten worden om bijvoorbeeld storingen te voorkomen. Daarnaast heeft alleen een Stromerdealer toegang tot het Stromer Portal, waarmee zij jouw Stromer kunnen monitoren, uitlezen en firmware kunnen pushen.

Hoewel op dit forum een aantal FM’s veelvuldig wordt genoemd omdat een aantal forumleden er enthousiast over zijn, bestaan uiteraard veel meer (goede) fietsenmakers in Nederland en België die Stromers verkopen én onderhouden. Daarnaast zijn er ook fietsenmakers op dit forum te vinden waar forumleden niet over te spreken zijn (de bekende webwinkelketens). Denk dus altijd goed na waar je jouw Stromer aanschaft!

Wat maakt een goede fietsenmaker ook een goede Stromerdealer? Je bent in geval van problemen aangewezen op de service van jouw FM en niet Stromer zelf. Je wilt een proactieve FM die problemen zoveel mogelijk voor is en na aanschaf nog net zo klantvriendelijk is als daarvoor. Bij het selecteren van een FM zou je in ieder geval attent moeten zijn op de volgende zaken. Het is belangrijk de gekozen FM te vragen naar:
  • Hoeveel personeel hebben ze die gespecialiseerd en opgeleid is door Stromer? Je wilt liever niet afhankelijk zijn van een monteur die ook wel eens met vakantie of ziek is.
  • Kunnen ze jouw Stromer ook ophalen en brengen als er reparaties of onderhoud nodig zijn?
  • Als jouw Stromer in reparatie is krijg je dan (gratis) een vervangende Stromer aangeboden? Of krijg je een SP van een ander merk? Sommige dealers geven geen leen-Stromer mee of alleen tegen betaling.

9. Welke dingen zijn handig om te weten bij de eerste rit?

Wees voorzichtig als je een proefrit gaat maken op een Stromer. Je zal niet de eerste zijn die op de allereerste rit in de kreukels eindigt. Start het fietsen altijd met een instructie van de FM over de werking van de Stromer. Bij vertrek zet je de ondersteuning bij voorkeur op stand 1 en knijp je de remmen in bij het opstappen. Aangezien je vrijwel altijd vertrekt vanuit de bebouwde kom, houd je de Stromer in stand 1 zolang je binnen de bebouwde kom blijft rijden. Matig je snelheid tot 30 km/u. Denk eraan dat de meeste verkeersdeelnemers nog onvoldoende bekend zijn met het fenomeen speed pedelecs en hun snelheid. Je zal merken dat andere verkeersdeelnemers jouw snelheid soms verkeerd inschatten. Ook kan je zelf de snelheid van de Stromer verkeerd inschatten. Je zit sneller boven de 30 km/u dan je denkt, en dat is al een stuk harder dan jij zelf (vaak) gewend bent om te rijden. Enkele tips:
  • Let goed op bij zijwegen en uitritten.
  • Haal fietsers rustig in met niet een te groot snelheidsverschil en kondig desgewenst je komst aan met bel of claxon.
  • Wil je voluit gaan? Pak dan een rustige rechte weg buiten de bebouwde kom die overzichtelijk is en goed wegdek heeft.
  • Rij je op de weg in plaats van op een bromfietspad, neem dan goed je plaats in op de baan en laat je niet naar de zijkant drukken.
  • Hou je achteruitkijkspiegel goed in de gaten om te zien wat het verkeer achter jou doet.

10. Help, ik heb een issue met mijn nieuwe Stromer, wat nu?

Speed pedelecs zijn helaas geen uitontwikkelde producten die storingsvrij of vrij van kinderziektes zijn. Stromer is hierin helaas geen uitzondering. Hoewel er in de afgelopen jaren de nodige issues geweest zijn, heeft Stromer dit samen met haar dealernetwerk wel telkens opgepakt en opgelost. Voor een oplossing ben je op de eerste plaats aangewezen op je FM.

Er zijn veel problemen/issues die je kan oplossen door de Stromer 1) opnieuw op te starten en als dat niet helpt 2) te resetten door de accu 10 minuten uit de Stromer te halen. Blijft het probleem bestaan dan kan je ofwel je FM bellen of even een kijkje nemen op dit forum. Voordat je een vraag stelt op het forum is het goed te kijken of er voor jouw probleem niet al een discussies is opgestart met een oplossing.

Er bestaat op dit forum een overzicht van veelvoorkomende foutmeldingen en hun oorzaak/oplossing: viewtopic.php?f=8&t=425&p=34122

Het forum is uitgerust met een zoekfunctie. Grote kans dat hier de oplossing voor jouw probleem vermeld staat. Voor het gemak enkele links naar de meest voorkomende vragen/problemen:

De ondersteuning van de motor is ineens lager dan normaal hoe komt dat of ik heb het gevoel dat de Stromer afremt tijdens het fietsen?
  • Vaak moet de krachtsensor (TMM) gereset worden. Dit kan je in het servicemenu doen onder het kopje sensoren kan je de ‘offset resetten’. Zo kom je in het servicemenu: viewtopic.php?f=8&t=996&p=30441
  • Wellicht heb je de recup functie (energie herwinnen als je bijvoorbeeld heuvel af gaat) aangezet. Houdt de min-knop op je stuur ingedrukt totdat de pijlen weer verdwijnen.
  • De remsensoren kunnen ook nog verkeerd afgesteld staan. Neem hiervoor contact op met je FM.
De bluetoothverbinding met de smartphone krijg ik niet werkend.
Start zowel de Stromer én je smartphone eens helemaal opnieuw op. Werkt het dan nog niet? Verwijder de bluetooth-koppeling en start opnieuw het koppelproces.

De statistieken en/of locatie in de Stromer Omni-app klopt niet
Zeker als je net een Stromer hebt, lopen de gereden afstanden lopen soms achter. Meestal zijn de statistieken na een nachtje weer bijgewerkt, maar soms helpt het uitvoeren van een firmware-upgrade. Blijft het aanhouden, neem dan contact op met je FM.
De locatiebepaling van de Stromer via de app is (helaas) niet real time, maar vindt periodiek plaats. Soms loopt de locatie achter en terwijl jouw Stromer in de schuur staat geeft de app (nog) aan dat de Stromer ergens in een weiland staat. Als je de Stromer helemaal uit hebt gezet of ergens parkeert waar het signaal wordt geblokkeerd, dan vindt er geen nieuwe locatiebepaling plaats totdat je weer gaat rijden. Zet anders je Stromer aan en plaats hem in de tuin.


11. Wat zijn nuttige discussie op het forum om kennis van te nemen?

Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius
viewtopic.php?f=8&t=86

Onderhoudstips van forumleden
viewtopic.php?f=8&t=174

Foto’s – Als je een Stromer hebt is het leuk om een mooie foto van jouw aanwinst te delen
viewtopic.php?f=5&t=64

Het ongevallen topic – leer van de fouten van anderen en neem kennis van ongelukken
viewtopic.php?f=16&t=819

Stromer forum woordenboek – hier vind je het jargon dat op dit forum wordt gebezigd
viewtopic.php?f=16&t=470

Technische tutorials van forumleden
viewtopic.php?f=8&t=1897

Overzicht van kortingsacties bij webwinkels
viewtopic.php?f=9&t=619

Overzicht van catalogi van leveranciers van accessoires en gadgets
viewtopic.php?f=9&t=1463&p=45606


12. Welke initiatieven worden op het forum ondernomen?

De inmiddels 1600 leden op het forum ondernemen ook tal van initiatieven. Een kleine (niet-uitputtende) selectie van initiatieven:
  • In mei 2018 is ter ere van het eenjarig bestaan van dit forum een heuse kalender gemaakt met foto’s van forumleden. De kalender is te bestellen, zie voor meer informatie: viewtopic.php?f=5&t=1541
  • Een veelgehoorde klacht onder forumleden is de hoeveelheid modder (“blerf”) die op de Stromer en de berijder belandt. Door het korte spatbord en de afwezigheid van een spatlap heeft forumlid Jroen kans gezien om hiervoor een oplossing te ontwikkelen. Met zijn 3d-printers heeft hij (onder andere) spatbordverlengers voor de verschillende Stromermodellen ontwikkeld. Zie hier voor meer informatie en ervaringen: viewtopic.php?f=9&t=1247
  • Veiligheid en behendigheid op de Stromer is een levendig gespreksonderwerp dat veel forumleden bezighoudt. Vanuit deze interesse is er vanuit het forum, onder leiding van forumlid Marco Verkerk, het initiatief genomen om een workshop Speed Pedelecbeheersing / Rijvaardigheidscursus te (laten) ontwikkelen. Dit is in samenwerking met de KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) tot stand gekomen en mede mogelijk gemaakt door het ROV (Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid). Vanaf het voorjaar van 2019 zal deze cursus worden verzorgd. Heb je interesse, zie hier voor meer informatie: viewtopic.php?f=5&t=1507&start=70#p44129
  • Voor gezamenlijk routes rijden is sinds kort een apart subforum (Speed Pedelec Routes) opgetuigd. Wil je deelnemen aan een route of er zelf eentje organiseren, kijk dan hier: viewforum.php?f=28
  • Er zijn ook initiatieven geweest om o.a. koplampen te vergelijken of om gezellig een biertje te drinken. Houd het Off topic subforum hiervoor in de gaten.

Ik hoop dat je wat aan dit starterstopic hebt gehad. Veel veilige Stromerkilometers gewenst en veel plezier op dit forum! En het wordt gewaardeerd als je jezelf voorstelt in het daarvoor bedoelde topic: viewtopic.php?f=5&t=6
Laatst gewijzigd door Barry op 31 dec 2018, 21:59, 3 keer totaal gewijzigd.
ST5 XL met bagagedrager sinds 30 nov '18 | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbordverlenger 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Visibility zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 4000km and counting

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7648
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Stromeur » 30 dec 2018, 22:15

Topic sticky gemaakt. Dankjewel Barry, voor dit geweldige naslagwerk! :ay
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Marco Verkerk
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Marco Verkerk » 30 dec 2018, 22:44

Barry,
Met dit starterstopic zul je heel veel mensen blij maken.
Helemaal top!
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap

Barry
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Barry » 30 dec 2018, 23:12

Marco Verkerk schreef:
30 dec 2018, 22:44
Barry,
Met dit starterstopic zul je heel veel mensen blij maken.
Helemaal top!
Ik hoop het! ;)
ST5 XL met bagagedrager sinds 30 nov '18 | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbordverlenger 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Visibility zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 4000km and counting

Reinout-ST3
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Reinout-ST3 » 31 dec 2018, 04:25

Goedemorgen Barry,

indrukwekkend stuk werk; applaus !
Potentiele SP/Stromer-geïnteresseerden hebben nu een mooi startpunt op dit uitgebreide forum.

Hulde voor de typ-vlijt.

Grtz,
Reinout

Gebruikersavatar
nick1
Expert
Expert
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:15
Locatie: Linter (B)

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door nick1 » 31 dec 2018, 11:34

:bp: Wow...heerlijke lectuur voor de grijze winterdagen! :cool2:
Giant Twist Go double power --> Kalkhoff S10 --> Stromer ST3

Gebruikersavatar
Needspeed
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Needspeed » 31 dec 2018, 11:56

Thanks Barry, voor de tips en tricks. :ay
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black

Barry
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Barry » 31 dec 2018, 14:21

Graag gedaan :ay

Veel leesplezier @nick1 :cool2:
ST5 XL met bagagedrager sinds 30 nov '18 | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbordverlenger 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Visibility zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 4000km and counting

Richvergunst
Pro
Pro
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
Locatie: Oberwangen

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Richvergunst » 31 dec 2018, 17:14

Berry, :ay

Dank jewel, een mooi naslag werk. :az
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:

Gebruikersavatar
Stromer9000
Expert
Expert
Berichten: 247
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Re: Het Starterstopic - voor nieuwe forumleden

Bericht door Stromer9000 » 31 dec 2018, 17:18

Idd mooi geschreven! Bij mindere ondersteuning zou ik nog ‘koud weer/batterij’ eraan toevoegen... 😊
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten