Belang goede fietshelm

Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Veel sterkte Klaas en bedankt voor het delen! Een helm kan inderdaad een echte life saver zijn; dit helaas zelf ook al mogen ervaren met de motor. Die irritante kl#te paaltjes zie je makkelijk over het hoofd.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Wie zet DAAR nou een paal neer :x (stripboek humor, sorry). Ik haat paaltjes..
Sterkte Klaas
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ook vanmijnentwege, van harte beterschap gewenst
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Dank voor het delen Klaas! Het belang van een goede helm is weer bewezen, een kleine afleiding kan tot grote gevolgen leiden....

Beterschap!
+ST2S and n-joying it to the max...
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

De helm die ik had was een ABUS Pedelec+. Weet niet eens of dit wel de beste is maar was in mijn geval gelukkig goed genoeg. Ik denk dat ik weer zo één koop maar ga nog wel even zoeken naar wat de beste helm is. Ben toch wel een beetje onder de indruk van de rotklap die ik heb gemaakt. Gaat inmiddels wel wat beter. De pijn is (met pijnstillers) draagbaar. Wel zijn alle spieren nog zo stijf als een deur, Komt natuurlijk van de klap. Gisteren fysio op bezoek gehad en die was redelijk positief over mogelijk herstel. Dus nu gedoseerd oefenen en geduld hebben. Dat laatste is niet mijn sterkste punt.

En bedankt voor al jullie goede wensen. Ook al ken je elkaar niet persoonlijk, het doet je toch goed.

Geniet van het stromeren. Ik hoop binnenkort weer van de partij te zijn :D .

Klaas
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooi dat het weer wat beter met je gaat :ay

Jouw helm heeft een NTA-8776 keurmerk. In principe zou de (minimale) beschermingsgraad daarvan vergelijkbaar moeten zijn met alle andere NTA-8776 gekeurde helmen.

Wil je er liever eentje die een slagje meer beschermt, dan zou je ook eens naar de Cratoni Vigor kunnen kijken. Die is ECE-R 22.05 gekeurd, wat hem ook geschikt maakt voor rijden op een brommer. Hij is wel echt wat zwaarder uitgevoerd dan de Pedelec+ (maar nog altijd stukken lichter dan de doorsnee brommerhelm). Er zijn meerdere stromeraars die hiermee rondrijden, ook op ons forum.

Forumtopic over de Cratoni Vigor:

viewtopic.php?f=9&t=1081&hilit=cratoni+vigor#p3837

Als je een stukje naar beneden scrollt in dat topic zie je ook een foto van hoe deze helm eraan toe was na een val (nog erg goed, vind ik). Is jouw helm eigenlijk stuk gegaan bij je ongeval?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Sterkte met je herstel Klaas, wellicht dat dit je op vrolijkt!

https://www.youtube.com/watch?v=MgkJwKlOh9E

De tekst is wel treffend:

As ik op de fietse zit.
Dan wol ik graag rechtdeur.
Dan wil ik snel op huus an.
Weg van dat gezeur.
Ik rie dan zonder licht.
Want dat red ja niet zo zwaor.
'n Onverwacht obstaokel.
Daorin skuult dan het gevaor.
Wie hef die dingen daor neer zet.
Wat hef dat veur 'n nut.

Betonpaolties, betonpaolties.
Betonpaolties, betonpaolties.
Betonpaolties, betonpaolties bennen kut!!

Toen kwam dus de dag.
Dat ik ze niet ontweek.
Ik klapte op zo'n kutpaol.
Zo as later bleek.
De dokter zee:
"Potdomme keerl, hoe krie'j 't toch veur mekaar?"
Dit heb ik nog nooit zien.
Dit komp nooit weer klaor!
Wie hef die dingen daor neerzet.
Wat hef dat veur 'n nut!?"

Betonpaolties, betonpaolties.
Betonpaolties, betonpaolties.
Betonpaolties, betonpaolties bennen kut!!

Ik vreug me toen dus af.
Wie hef die weg bepaald.
Ik heb 'n doktersrekening.
Die is nog niet betaald.
'k Had alle botten breuken.
'k Lag 'n maond an 'n infuus.
En bovendien leup ik ok nog.
'n Half jaor bij huus

Betonpaolties, betonpaolties.
Betonpaolties, betonpaolties.
Betonpaolties, betonpaolties bennen kut!!
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een helm hoort serieus kapot te gaan. Kapot gaan is absorbtie van energie, daar is ie voor gemaakt/bedoeld.
Hoe een helm eruit ziet na de val zegt helaas niet alles over de impact voor de gebruiker.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

True.

Maar vaak gaat de schaal van binnen stuk en zie je dit niet aan de buitenkant. Daarom moet een helm na een val altijd vervangen worden, ook al zie je er niks van aan de buitenkant.

Je hebt zeker gelijk dat een kapotte Pedelec+ niks zegt over de mate van bescherming. (Dat Klaas zijn verhaal hier kan delen, zegt inderdaad veel meer.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pleeyer_wan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
Locatie: Schulen, België

Zowiezo is een helm een goede zaak op ALLE fietsen, 30/u is niet een snelheid die weggelegd is voor enkel speed elecs. En zelfs tegen 15/u kan je je kop aardig inknallen.
Ik krijg vaak de kriebels als ik zie hoeveel mensen zonder helm fietsen.
Maar ze doen maar, ze doen buiten hunzelf en nabestaanden niemand hiermee kwaad.
Grappig dat het vaak die mensen zijn die al eens kwaad kijken als ik ze inhaal tegen 30 (uiteraard vertraagd om in te halen, tegen 48 zou redelijk aso zijn).
Zo van "gevaarlijke zot!" om dan tegen 25 verder te kletsen tegen elkaar op hun elecs zonder helm.... "want wij kunnen fietsen!"

Ik laat mijn kids een helm aandoen en zelf draag als voorbeeld ook altijd een helm, ook al is het om naar de bakker te gaan.
Hoe vaak zie je geen mama's rijden met kindje (met helm, want kindjes!) achterop of langs op de fiets zonder helm! Want hun haar zou eens in de war moeten geraken.

Blij dat je een helm droeg en ik wens je alle succes toe in je weg naar beterschap!
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider! :dwarf:
Plaats reactie