Keuzevrijheid of Gelderland maatregel

Plaats reactie
JulesM
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2017, 21:28
Locatie: Odijk
Merk SP: ST1 (2016)
Km-stand: 16.000

Kopie vanuit de Facebooksite Speedpedelec der lage landen:

KEUZEVRIJHEID OF DUIDELIJKHEID?
(enquête alleen voor rijders in Nederland)

Link naar de enquête: https://goo.gl/forms/n6adNf1c2tCJGFEf2

TOELICHTING
Keuzevrijheid voor de speed-pedelec rijders is tot nu toe altijd uitgangspunt geweest van de Kopgroep in haar lobbyactiviteiten. Afgelopen jaar is uit vele gesprekken met wegbeheerders en belangengroepen gebleken dat keuzevrijheid wellicht een moeilijk bereikbaar doel is. De Gelderland oplossing waarbij de speed-pedelec beperkt wordt toegelaten op fietspaden lijkt door diverse wegbeheerders omarmd te worden. De Kopgroep wil graag jullie mening hierover peilen: moeten we vasthouden aan de keuzevrijheid als enige oplossing of is de Gelderland oplossing een goed of beter alternatief?


1. DE VRIJE KEUZE in plaats of de weg of fietspad

Dit is de optie waarbij de speed-pedelec afhankelijk van zijn gewenste rijstijl en situatie er zelf voor kiest op de rijbaan of met aangepaste snelheid óp het fietspad te fietsen (geen brom-fietspad). De voordelen zijn natuurlijk evident: maximale flexibiliteit voor de speed-pedelec.

Met keuzevrijheid maak je zelf uit of je tussen het autoverkeer wilt fietsen, kan je makkelijker files vermijden en is het mogelijk om met iemand mee te fietsen die niet op een speed-pedelec zit. Daarnaast is er de optie om op recreatieve routes te rijden (onverplichte fietspaden). Keuzevrijheid betekent ook dat automobilisten ook een ‘excuus’ hebben om jouw naar het fietspad te willen hebben, mocht toch graag op de rijbaan rijden (b.v. om grote groepen fietsers te vermijden).

De snelheid op het fietspad is voor snorfietsen (blauw plaatje) maximaal 25 km per uur. In Amsterdam (en andere steden) gaan de snorscooters van het fietspad af o.a. doordat ze structureel de maximum snelheid overschrijden. We hebben gehoord dat andere steden dat voorbeeld willen volgen. Dat helpt ons niet in het pleidooi voor keuzevrijheid.

Dus terug naar het fietspad zal alleen haalbaar zijn als speed-pedelecers in overgrote meerderheid daadwerkelijk langzamer gaan rijden (maximaal 25 km/h).

2. DE GELDERLAND MAATREGEL

De Gelderland maatregel is bedacht om de veiligheid van de speed-pedelec te vergroten op specifieke trajecten. Deze maatregel lijkt een beetje op de Belgische situatie, zij het met meer duidelijkheid. Op basis van vier specifieke criteria voor wegen (aantal voertuigen per etmaal, gemiddelde snelheid, wegindeling en rijbaanscheiding) wordt expliciet toegang gegeven aan het fietspad (met inachtneming van maximum snelheden), aangegeven door een bord “speed-pedelec toegestaan’ onder het verplichte fietspad bord (G11).

De maatregel geldt slechts op een beperkt aantal trajecten, alle andere 50 km wegen met vrij liggende fietspaden vallen niet onder deze maatregel. Ook zal het merendeel van de wegen in steden zeer waarschijnlijk niet onder de maatregel gaan vallen evenals onverplichte fietspaden door natuurgebieden. In welke mate wegbeheerders fietssnelwegen toegankelijk willen maken voor ons weten we niet.

Deze maatregel zal verlichting brengen op de echt lastige trajecten en meer duidelijkheid voor andere weggebruikers. Echter als je langzaam wilt/moet fietsen, ben je in veel gevallen toch gedwongen dat te doen tussen het autoverkeer, zij het dat de weg niet meer op de meest vervelende wegen.

Jullie zouden ons geweldig helpen door deze enquête in te vullen. Uiteraard delen we de uitslag.

Vast bedankt!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De Belgische toestand komt meer overeen met de optie keuzevrijheid dan met de tweede optie: de plaats van de speed-pedelec is op de weg, maar je mag op het fietspad op voorwaarde dat je fietsers en voetgangers niet in gevaar brengt. Sommige fietspaden zijn verboden.
En dat helpt ook niet om aggresieve autobestuurders te vermijden. Maar aangezien in België fietspaden zelden afgesloten zijn van baan, is het als speed-pedelecer makkelijk om even naar 't fietspad te gaan om wagens door te laten
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Ingevuld: Keuzevrijheid. Gelderlandmaatregel is een leuke tijdsbesteding voor verkeerskundigen maar leidt niet tot een fundamentele verbetering van de verkeersveiligheid voor Speed-pedelec gebruikers.

Het essentiele probleem is dat een Speed-pedelec gewoon niet hard genoeg kan voor een 50 km/h weg. Dus of de SP meer marge geven (tot bijv. 60 Km/h :cool2: ) of snelheid overig verkeer omlaag naar bijv. 30. Alternatief SP op het fietspad.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mountainmac schreef: 01 okt 2018, 19:26 Het essentiele probleem is dat een Speed-pedelec gewoon niet hard genoeg kan voor een 50 km/h weg. Dus of de SP meer marge geven (tot bijv. 60 Km/h :cool2: ) of snelheid overig verkeer omlaag naar bijv. 30. Alternatief SP op het fietspad.
Meer marge geven is denk ik een slecht plan. Dat is namelijk absoluut killing voor je actieradius, dus dat werkt alleen als je 20km ver moet en je kunt daarna je accu laden. Moet je wat verder, of heb je nog een oudere SP die maar max 40 kan, dan heb je alsnog het huidige probleem.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie