Herstel lakschade

Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

In een buurgemeente zit een bedrijfje dat fietsen herspuit in alle mogelijke designs. Ik heb een beetje lakschade door een val, en vroeg onlangs een offerte.

Volledig herspuiten (powder coating) kost 100 tot 200 euro. Plaatselijk bijwerken kost 80 euro.

Demontage en hermonteren is niet inbegrepen in deze prijs (dat moet de FM doen). Ik vraag me af vanwaar die 1800 euro komt. Pure afzetterij, lijkt me.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Moest je meer info willen, stuur maar een PB.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BMartens schreef: 04 okt 2018, 12:27 Demontage en hermonteren is niet inbegrepen in deze prijs (dat moet de FM doen). Ik vraag me af vanwaar die 1800 euro komt. Pure afzetterij, lijkt me.
Het hele frame overspuiten is duur, maar inderdaad niet zo duur. Zelfs niet als je de kosten voor arbeidsloon voor het demonteren en monteren van de bike door de dealer erbij rekent.

Ik zit zelf al een tijdje te fantaseren over het laten customizen/overspuiten van mijn ST2 S frame omdat ik de kleurstelling (m.n. de rode accenten) niet mooi vind. Ik heb onlangs gevraagd wat dit via mijn dealer zou kosten als zij mijn Stromer demonteren en monteren, en ik heb gevraagd wat dit rechtstreeks bij Unlimited Colors kost als ik zelf het kale frame + vork aanlever. Mijn dealer stuurt het frame ook naar dit bedrijf. Mijn dealer schatte de kosten rond de 1000 euro excl. BTW in (dus 1190 euro incl. BTW) en rechtstreeks bij Unlimited Colours kost het me 800 euro ex BTW (dus 950 euro incl. BTW).

Zowel Unlimited Colors als mijn dealer staan nou niet bepaald bekend als de goedkoopste partijen in dit verhaal. Unlimited Colors doet b.v. ook frames voor Tom Dumoulin. Ik denk dat deze prijzen zo'n beetje de max zijn voor het volledig overspuiten van een frame zonder extra custom-wensen.

Die 1800 euro is dus zeker een euro of 600 te duur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Unlimited Colours is idd een van de duurdere, maar ook zeker een van de betere!
Alles boven die prijs is wat mij betreft echt afzetterij.
Ter vergelijking: een volledig racefietsframe in meerdere kleuren, vernislaag en decals kwam op 650,-
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Na vier jaar ontzettend zuinig zijn op mijn Stromer ST2 2018 kwam ik er vorige week achter dat mijn fiets flink diepe lakschade heeft. Ik heb geen idee hoe het ontstaan is, want zoals je kunt zien moet er echt flink langs geschraapt zijn om het zo diep te beschadigen, je ziet dat het ook (lichtjes) onder het stuur beschadigd is. De oorzaak zal ik niet meer kunnen achterhalen, maar ik vind het wel erg zonde. Een (piep)klein krasje her en der hoort er misschien bij, maar dit ziet er echt niet meer uit.

Ik zie wat oude onderwerpen over lakschadeherstel, maar wat zijn tegenwoordig in 2023 de mogelijkheden om dit soort lakschade te herstellen? Zijn er nog bedrijven (bijgekomen) die hier wat mee kunnen om dit te herstellen?
Stromer ST2 2018 lakschade
Stromer ST2 2018 lakschade
stromert_st2_2018_lakschade.jpg (117.07 KiB) 413 keer bekeken
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De beste (maar ook duurste) manier is je frame laten overspuiten. Goeie Stromer dealers hebben meestal wel een relatie met een schadebedrijf/spuiter in de regio. Zij kunnen dit voor je verzorgen (incl. demonteren en monteren van je Stromer.)

Je kunt ook zelf langs een schade herstelbedrijf gaan en vragen wat ze voor je kunnen doen zonder dat je Stromer er helemaal voor uit elkaar moet. Met een lakstiftje red je dit niet meer vrees ik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1731
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Met een 5 jaar oude Stromer lijkt me dit een gevalletje totaal verlies. Denk dat herstel meer zal kosten dan dat de fiets nog oplevert.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Ik heb mijn fietsenmaker in ieder geval een bericht gestuurd wat zij kunnen betekenen. Maar ik ben er bang voor dat het ontzettend duur wordt. En dan is het afvragen wat het mij waard is.

Zal ook eens rondvragen in de buurt bij bedrijven die schadeherstel doen, misschien dat ze het in ieder geval iets minder kunnen laten opvallen. Dan zou ik al tevreden zijn.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Na de lakschade voor te hebben gelegd aan mijn fietsenmaker bleek dat ze hier wel dusdanig ervaring in hebben dat ze het zelf kunnen herstellen zonder dat de fiets daarvoor uit elkaar moet worden gehaald. Het herstellen heeft uiteindelijk wel een dag geduurd (doorlooptijd) omdat ze meerdere lagen op moesten brengen en daarna opnieuw spuiten, maar nadat ik gisteren de fiets had opgehaald had ik niet verwacht dat het zo goed weggewerkt zou kunnen worden. Er is vrijwel niets meer van terug te zien. Ben er erg blij mee :cool2:
Stromer ST2 2018 lakschade hersteld
Stromer ST2 2018 lakschade hersteld
stromer_st2_2018_lakschade_hersteld.jpg (55.63 KiB) 258 keer bekeken
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
KrisVS
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2023, 10:00
Locatie: België
Merk SP: Stromer ST7

Heel erg mooi hersteld!
Plaats reactie