17" of 20" frame ST2?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

[Vraag afgesplitst van het voorstel-topic. Stromeur.]
Didier schreef: 20 sep 2018, 17:27 Hoi allemaal.
Ik ben Didier, 44 jaar oud en ben woonachtig in Nieuw-Vennep.

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op het forum en tjemig wat is hier veel info te vinden over speedpedelecs zeg.
Ik heb erg getwijfeld over de Klever x-speed of een stromer ST2. De looks van de ST2 vind ik iets mooier maar de X-speed is weer wat gunstiger geprijst. Op beide fietsen heb ik inmiddels proef gereden en beiden fietsen echt super. Hoewel ik niet erg lang ben (168 cm), ligt mijn voorkeur wel bij een Stromer ST2 20”. Wat ik begrepen had is dat de geometry van de 17” en 20” exact hetzelfde is buiten de hoogte van het zadelbuis om. Maw, als het zadel niet in de laagste stand is op een 20” (heb proefgereden op een ST2 met bodyfloat), dan is inprincipe de zithouding toch hetzelfde als op een 17”? Of maak ik een denkfout. Tja, keuzes.... welke moet het nu worden. Ik heb in ieder geval een mooie aanbieding gezien voor de ST2.
Hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen die met ongeveer mijn lengte op 20” Stromeren. 😃
168 cm lijkt me erg klein voor een 20" frame. En 't zou mij ten sterkste verbazen wanneer een 17" en 20" frame alleen zouden verschillen in zadelbuislengte
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toch is het zo, al moet ik je eerlijk bekennen dat dit mij ook nooit was opgevallen: de zadelpunt-stuurpen-afstand is bij de ST1 X en dus ook de ST2 gelijk bij de 17" en 20" frames. (Pas bij de 22" wordt die afstand groter.)

ST1 X frame geometrie.png
ST1 X frame geometrie.png (76.43 KiB) 5910 keer bekeken

Stromer legt zelf de grens tussen een 17" en 20" frame bij een lichaamslengte van 178cm. Dat is slechts een vuistregel, maar daar zit je echter dermate ver onder dat ik persoonlijk een 17" zou nemen. Maar als jij een 20" heerlijk vindt rijden: niemand houdt je tegen ;) Ik ben 164cm en heb een 17" frame trouwens.

Waarom gaat je voorkeur eigenlijk uit naar 20"? Mooier? Goeie aanbieding?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Didier
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2018, 13:01

Stromeur schreef: 20 sep 2018, 19:55 Toch is het zo, al moet ik je eerlijk bekennen dat dit mij ook nooit was opgevallen: de zadelpunt-stuurpen-afstand is bij de ST1 X en dus ook de ST2 gelijk bij de 17" en 20" frames. (Pas bij de 22" wordt die afstand groter.)


ST1 X frame geometrie.png


Stromer legt zelf de grens tussen een 17" en 20" frame bij een lichaamslengte van 178cm. Dat is slechts een vuistregel, maar daar zit je echter dermate ver onder dat ik persoonlijk een 17" zou nemen. Maar als jij een 20" heerlijk vindt rijden: niemand houdt je tegen ;) Ik ben 164cm en heb een 17" frame trouwens.

Waarom gaat je voorkeur eigenlijk uit naar 20"? Mooier? Goeie aanbieding?
Hoi!
Dit is het geometrie lijstje wat ik ook heb gezien. :ay
Om gelijk te antwoorden op je vraag; ja en ja.

-Ik vind eerlijk gezegd de 20" veel mooier in verhouding dan de 17" maar dit is uiteraard persoonlijk. Tevens heb ik ook een mooie aanbieding gezien van een 20".
-Als ik alle fiets rekentabellen er op na sla die je maar kan bekijken op internet, zie je dat bij een lengte van 168 plus binnenbeen maat van rond de 77 cm, je uitkomt op een framemaat van rond de 52 cm. Dat is dus 20".
Het is me dus niet helemaal duidelijk, zeker niet in combinatie met de 26" wielen waarom Stromer een andere aanbeveling doet dan gebruikelijk is in "fietsland"?
-Afgelopen juni had Ik bij een gerenommeerde Stromer dealer in Amsterdam (J....z) proefgereden op een 20" en die had mij de 20" aanbevolen ipv 17".
-Afgelopen week bij "de" meest bekende Stromer zaak in Amsterdam proefgereden en die zei dat een 17" weer beter bij me zou passen. Een duidelijke motivatie kon hij mij niet geven, behalve dat Stromer dat aanbeveelt. Eerlijk gezegd was ik hierin teleurgesteld vanwege gebrek aan motivatie. Heb wel proef gezeten op een 17" (niet op gereden) en kon nu niet echt het verschil voelen in zithouding.
Als ik op de 17" zit, steekt de zadelpen ongeveer 12 cm uit het frame. Als ik op de 20" zit, steekt de zadelpen ongeveer 5cm uit het frame.

Nou ben ik best eigenwijs maar ik luister heel graag naar jullie de experts! Het gaat ten slotte om een hele hoop geld en wil geen spijt hebben van mijn aankoop. Ik hoor graag de motivatie waarom de 20" een andere zithouding oplevert. :cool2:

P.s. Mag ik vragen hoeveel cm jouw zadelpen uitsteekt uit je 17" frame? Thanks. :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik rijd met een BodyFloat op een 17" ST2 S en de afstand tussen de bovenzijde van de zadelpenklem en de onderzijde van de rail van mijn zadel is 19.5cm. Ik vind dat echt helemaal keurig, ook om te zien.

Zo oogt dat (mijn Es leunt wel een tikke meer achterover vanwege de geveerde voorvork):

Stromer ST2 S MY2017.jpg
Stromer ST2 S MY2017.jpg (6.46 MiB) 5885 keer bekeken

Houd er rekening mee dat de BodyFloat een veerweg heeft van pakweg 35mm. Als je een BF overweegt, dan zou ik heel goed controleren of je op een 20" ST2 met een BodyFloat incl. de voor jou juiste veren wel voldoende ruimte hebt, omdat je zadel toch behoorlijk laag komt te staan. Je wil niet dat de BF tegen je zadelpenklem gaat stuiteren als je eens per ongeluk een kuil meepakt.

Verder: geen dealer kan bepalen wat voor jou het beste is, ze kunnen je wel de goeie kant uit sturen. Ik snap dat de Amsterdamse dealer jou aanraadt conform de Stromer maattabel. Een andere dealer wil misschien graag van een 20" model af, doet je een mooi aanbod en zal zeggen dat dit perfect fietst. Op basis van de geometrie lijkt dit ook allemaal niks uit te maken (voor mij wel een eye-opener), maar uiteindelijk kun je alleen zelf bepalen wat lekker zit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Didier
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2018, 13:01

Super bedankt dat je het voor mij wilde opmeten. :cool2:
In theorie zou jij dus ook op een 20" passen denk ik aangezien de afstand en hoogte tot het stuur hetzelfde is.
De lengte van de zadelpen zou dan 19,5-7,5= 12 cm zijn. Genoeg nog voor een bodyfloat denk ik.
Anyway, ga er toch nog maar een nachtje over slapen en toch maar beide fietsen nog een keer proberen.

Gr Didier
Plaats reactie