Flightplan

NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Omdat een Stromer uitnodigt om snel te rijden, ben ik begonnen met het uitwerken ven een flightplan.
Ik maakte afbeeldingen van de hele route op kaart en maak dan aantekeningen over gevaarlijke punten, aandachtspunten, obstakels, ... Dit werk ik bij als er nieuwe situaties opduiken.
Maar wat vooral helpt: ik verdeel de route in in 3 gekleurde zones: 45 km/u is groen, oranje 30 tot 35 km/u en rood is max 25 km/u. Dit helpt om me daaraan te houden.
Een droom zou zijn dat voor courante routes dergelijke info zou bestaan. Zie foto voor een voorbeeldje.
13BDF28C-8649-4196-A431-47CDB03B810D.jpeg
13BDF28C-8649-4196-A431-47CDB03B810D.jpeg (303.31 KiB) 3498 keer bekeken
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Pas op met laag vliegen :mrgreen:
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

NikolaasArts schreef: 20 sep 2018, 19:55
Een droom zou zijn dat voor courante routes dergelijke info zou bestaan.
13BDF28C-8649-4196-A431-47CDB03B810D.jpeg
Zal wel persoonlijk zijn, maar ik zie het nut er totaal niet van in. Verkeer is continue (!!) de actuele situatie inschatten, anticiperen, reageren.
Spoorwegovergangen rood kleuren heb ik geen heatmap voor nodig; dat snap ik ter plekke ook wel.
Ik durf er heel wat op in te zetten dat als je tien forumleden dit rondje laat doen zonder deze kleurkaart, 80% gewoon binnen de snelheidszones zit die je aangeeft, puur door situatie adaptatie.
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Nut of niet is idd persoonlijk, klopt.
Maar als ik zie hoeveel speed bikes me elke dag passeren met totaal aangepaste snelheid op gevaarlijke plaatsen (i know: gevaarlijk is ook subjectief) trek ik toch in twijfel dat 80% zich aanpast. Mijn kaartjes met aantekeningen zullen dan vast niet de oplossing zijn, maar werk aan de winkel is er zeker nog.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dat zie ik op de snelweg ook ;-)
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Ik ros iedere dag zo snel als ik kan naar mijn werk en anticipeer op de omstandigheden😋
Snelheid was het argument om te kiezen voor een speedelec🏎
Uiteraard weet je wel waar in je route de plekken zijn die qua weginrichting tot vaart minderen dwingen
Het grootste gevaar schuilt in de overige verkeersdeelnemers.
Zo kies ik bewust in de ochtend voor een andere route ivm scholieren op weg naar school.
Mijn 2 enige valpartijen waren te wijten aan precies 2 oorzaken:
1-route, zelf een bocht veel te hard genomen en van de weggereden ( omdat ik heel onvolwassen met een mede speedelecrijder aan het racen was
2- medeweggebruikers : in een droge( maar steile en diepe ) sloot gereden toen een brugklasser plotseling naar links uitweek.
Op een kaarsrechte weg
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Zippybikky schreef: 21 sep 2018, 18:45 en anticipeer op de omstandigheden😋
Da's op veilig spelen.
Deelnemen aan het verkeer brengt altijd een continue reeks onvoorzienbare toestanden mee.
Het adagium op de weg luidt: “Als een ongeluk gebeurt, is het altijd jouw fout”.
In een hospitaal of onder een grafzerk maakt het weinig uit wie in fout was.
Men moet niet alleen rekening houden met eigen fouten, maar ook die van anderen kunnen voorzien.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
pleeyer_wan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
Locatie: Schulen, België

Zippybikky schreef: 21 sep 2018, 18:45 Ik ros iedere dag zo snel als ik kan naar mijn werk en anticipeer op de omstandigheden😋
Snelheid was het argument om te kiezen voor een speedelec🏎
Uiteraard weet je wel waar in je route de plekken zijn die qua weginrichting tot vaart minderen dwingen
Het grootste gevaar schuilt in de overige verkeersdeelnemers.
Zo kies ik bewust in de ochtend voor een andere route ivm scholieren op weg naar school.
Mijn 2 enige valpartijen waren te wijten aan precies 2 oorzaken:
1-route, zelf een bocht veel te hard genomen en van de weggereden ( omdat ik heel onvolwassen met een mede speedelecrijder aan het racen was
2- medeweggebruikers : in een droge( maar steile en diepe ) sloot gereden toen een brugklasser plotseling naar links uitweek.
Op een kaarsrechte weg
Dus eerste keer lag niet aan route.... Maar aan onvolwassen bestuurder! ;p
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider! :dwarf:
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Klopt
Maar welke volwassene zit dan ook op zo’n fiets😉
Tweede keer lag de oorzaak bij de andere verkeersdeelnemer en mijn reactie daarop.
Oftewel eigenlijk haalde ik te hard in, waarbij ik geen rekening hield met het infantiele brein van een middelbare scholier
Remember to do things which are right rather than things that are easy
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Ik vind de geachte van NikolaasArts helemaal niet zo slecht; Als ervaringsdeskundige op het gebied hoe het fout kan gaan ( zie viewtopic.php?f=16&t=819&start=250#p34137 ) reed ik net als bijvoorbeeld Zippybikky zo snel mogelijk. Vanzelfsprekend hield ik me in bij gevaarlijke punten en bracht de snelheid omlaag wanneer ik fietsers of snorfietsers inhaalden.

Als ervaren motorrijder had ik toch steeds het idee dat de een speed pedelec een soort veredelde traktor was die alleen in de bochten een beetje langzamer moet omdat de wegligging met die dunne bandjes nu eenmaal een stuk slechter is dan ik gewend ben.

Helaas vergat ik twee zaken; "snelheid went" en "de rest van de wereld". Zo reed ik waarschijnlijk wettelijk keurig onder de grens van mocht; echter de rest van de wereld doet wel eens dingen waar jij niet op anticipeert; (in mijn geval van richting veranderen zonder dit aan te geven op een moment dat niet zo handig was voor mij),

Terugkomend op de gedacht van NikolaasArts; ik denk dat het verstandig is dat je realiseert dat wij vreemde weggebruikers zijn. Wij rijden vaak twee keer zo hard als een gewone fiets; zijn voor veel andere weggebruikers niet te herkennen; we lijken immers op een fietser. Door in zijn geval een analyse te maken van waar risico''s zijn kun je daar op anticiperen.

Had je me dit 4 weken en 2 dagen geleden gevraagd; had ik Nicolaas volledig uitgelachen. Mij overkwam niets; ik rij al jaren motor, volg veiligheidstrainingen etc etc.

Dus of je een flightplan maakt of niet; dat moet je zelf weten. Wat ik er goed vind aan de mindset van Nicolaas is dat hij zich bewust is van de gevaren; dat hij dat in een vorm doet die anderen mogelijk te ver vind gaan is prima; iedereen zijn manier. Maar respecteer zijn keuze; (ik sinds 4 weken en 1 dag wel!)

Ik denk, nu ik al 4 weken op bed lig en hoop dat ik over twee weken aan de revalidatie mag starten, dat ik wilde dat ik eerder naar Nicolaas geluisterd had...
Plaats reactie