km vergoeding

Plaats reactie
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

hallo,

ik lees in ander topic dat iemand zijn stromer verkoopt omdat er geen fietsvergoeding is voor ambtenaren.

In de privé is het ook niet verplicht om een fietsvergoeding te geven.
Zelf heb ik jaren gefietst zonder een vergoeding, in de privé.
Nu heb ik er wel één.

Maar is dit een redden om met de auto, of ander vervoer te komen.
Moet er winst uit de fietst gehaald worden?
Voor mij niet.

Voor een wagen komt men al helemaal niet uit de kosten met de bijdrage van de werkgever.

Bizar dat met de wagen dit normaal is en voor fietsen moet er winst gemaakt worden.

ik begrijp dit verschil niet zo goed...
zal wel aan liggen hé :ck:

Groetjes

Marky
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk dat we vooral niet de rekening van iemand anders dienen te maken. Een Stromer is ook redelijk duur, en ook al zeg ik niet dat dat de reden is waarom deze Stromer wordt weggedaan, zou het ontbreken van km-vergoeding voor iemand een reden kunnen zijn om de fiets te verkopen, omdat er bvb andere prioriteiten zijn.

Bij mij ligt de situatie anders, Stromeren kost me alleen geld. De auto is voor mij 100% gratis, bij de Stromer betaal ik alles zelf, maar een bewuste ecologische keuze om iedere dag 100-110 km met de pedelec naar 't werk te rijden.
Maar dat is voor mij nog geen reden om de motieven van anderen in vraag te stellen. Daar heb ik geen tijd voor ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Marky schreef: 20 sep 2018, 16:10 ik lees in ander topic dat iemand zijn stromer verkoopt omdat er geen fietsvergoeding is voor ambtenaren.
En waar las je dat precies ?
Timmer
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 aug 2018, 14:41
Locatie: Rijkevorsel BE

Marky,

Ik denk dat er meerdere dingen meespelen om de fiets weg te doen.
Ik kan begrijpen dat er mensen over de streep worden getrokken om plots wel met de fiets te komen als er een financieel voordeel aan vast hangt.
Zie maar naar het succes van die leasecontracten op de grote bedrijven.
De meeste van de mensen die instappen zouden anders nooit zoveel voor een fiets willen uitgeven vrees ik.
Het is ook niet voor iedereen sneller of korter of denkt na over zijn ecologische voetafdruk en heeft de behoefte in de dagelijkse fysieke inspanning.
Iedereen moet dat maar voor zijn eigen maar uitmaken ;)

Grtz
ST1X 22” charcoal green 983wh - CTCWP banden - SKS spatlap - ergon GP3 woonwerk enkel 34km
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

inderdaad, klopt allemaal.

Maar sommige dingen weet je wel op voorhand, waaronder de km-vergoeding.

En inderdaad ieder moet het voor zichzelf uitmaken.

Groetjes

Marky
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Marky schreef: 20 sep 2018, 16:10 Maar is dit een redden om met de auto, of ander vervoer te komen.
Moet er winst uit de fietst gehaald worden?
Voor mij niet.
Ieder maakt zijn eigen rekening hé. Mijn werkgever biedt busvervoer aan. Een kilometervergoeding wordt enkel uitgekeerd tot aan de dichtstbijzijnde bushalte, enkel voor wie buiten het bereik van de bussen woont.
Veel andere werkgevers bieden bedrijfswagens o.i.d. aan, aan fietsen werd, tot voor enkele jaren, zelfs niet gedacht.

Door de groeiende files is het besef ontstaan dat er ook op een andere manier naar 't werk kan worden gegaan.

Op mijn werk kwamen veel collega's met de wagen omdat dit comfortabeler, sneller, ... is dan met de bus. Je moet niet door de regen van de halte naar huis, of je kan daar geen fiets kwijt op een veilige manier, ... Als je met de wagen naar de halte rijdt, kan je evengoed ineens verder rijden... Fietsen werd niet echt gepromoot omdat de fietsers doorwegen in de woon-werkongevallen, zeker qua ernstgraad.

Sinds de komst van de leasefietsen en de speed pedelecs, is het plots veranderd. Plots is het druk geworden op het fietspad van de Scheldelaan en daar zitten veel SP's bij. Veel mensen hebben gemerkt dat ze redelijk comfortabel én filevrij met een SP op 't werk kunnen geraken. We zullen zien hoeveel het gaan volhouden nu de herfst gaat beginnen :D
In ieder geval is het financiële voordeel hier toch een trigger geweest om het gedrag te veranderen. Binnenkort gaan we ook een bonus krijgen die afhankelijk is van hoe je naar 't werk komt. Pendelen met de fiets of bus brengt meer op dan met de wagen.
Scheldelaan-Stromer
Jiels
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2018, 20:28
Locatie: Brugge

Ik heb geen recht op een fietsvergoeding ondanks dat deze voorzien is in de CAO van mijn sector.
Dat wordt een robbertje voor de vakbond (die ja zegt) en werkgever-hun sociaal bureau (die neen zeggen)

Reden weigering:

De vervanging van het woord fiets heeft enkel betrekking op het sociale en fiscale aspect. De uitbreiding van de tussenkomst tot elektrische fietsen kan alleen gebeuren door een aanpassing van de overeenkomst of in het ondernemingsreglement
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Wij hebben recht op km vergoeding voor zowel de gewone fiets alsook de
speed pedelec :ay
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Wij ook recht op fietsvergoeding 0,22cent per km ,heen en terug :ay
ST3 cool White
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

In de startpost van Marky zit een aanname die niet klopt. Ik ben ambtenaar en krijgt €152,- vergoeding per maand voor mijn fiets woonwerk verkeer en daarnaast ook mijn dienst fietskm’s vergoed.

Wanneer ik de auto neem kost me dat geld en nu levert het iets op. Na zo’n 4 jaar en 44.000 km zou de fiets zijn terugverdiend en is de restwaarde m’n winst.
Hierbij laat ik de dienstkm’s buiten beschouwing omdat deze variabel en niet voorspelbaar zijn.

Voor mij zit het voordeel vooral in niet tastbare zaken zoals het verminderen van m’n footprint en me fysiek en mentaal goed voelen.

Natuurlijk speelt geld een rol maar hoe sterk is heel persoonlijk en afhankelijk van de levensinstelling of politieke overtuiging van de persoon.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie