Marky schreef: ↑20 sep 2018, 16:10
Maar is dit een redden om met de auto, of ander vervoer te komen.
Moet er winst uit de fietst gehaald worden?
Voor mij niet.
Ieder maakt zijn eigen rekening hé. Mijn werkgever biedt busvervoer aan. Een kilometervergoeding wordt enkel uitgekeerd tot aan de dichtstbijzijnde bushalte, enkel voor wie buiten het bereik van de bussen woont.
Veel andere werkgevers bieden bedrijfswagens o.i.d. aan, aan fietsen werd, tot voor enkele jaren, zelfs niet gedacht.
Door de groeiende files is het besef ontstaan dat er ook op een andere manier naar 't werk kan worden gegaan.
Op mijn werk kwamen veel collega's met de wagen omdat dit comfortabeler, sneller, ... is dan met de bus. Je moet niet door de regen van de halte naar huis, of je kan daar geen fiets kwijt op een veilige manier, ... Als je met de wagen naar de halte rijdt, kan je evengoed ineens verder rijden... Fietsen werd niet echt gepromoot omdat de fietsers doorwegen in de woon-werkongevallen, zeker qua ernstgraad.
Sinds de komst van de leasefietsen en de speed pedelecs, is het plots veranderd. Plots is het druk geworden op het fietspad van de Scheldelaan en daar zitten veel SP's bij. Veel mensen hebben gemerkt dat ze redelijk comfortabel én filevrij met een SP op 't werk kunnen geraken. We zullen zien hoeveel het gaan volhouden nu de herfst gaat beginnen
In ieder geval is het financiële voordeel hier toch een trigger geweest om het gedrag te veranderen. Binnenkort gaan we ook een bonus krijgen die afhankelijk is van hoe je naar 't werk komt. Pendelen met de fiets of bus brengt meer op dan met de wagen.